:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
قیمت دلار و يورو در صرافي ها كاهش يافت / عرضه نیم میلیارد دلاری در سامانه نیما

بازگشت قیمت سکه به کانال ۱۰ میلیونی / اختلاف دلار نيمايي و بازار آزاد به بيش از 5 هزار تومان رسيد

در بازار طلا نيز به دنبال اعلام بهای اونس جهانی به قيمت یک هزار و ۷۷۶ دلار و افزايش نرخ دلار در بازار آزاد به قيمت 22080 تومان، قيمت طلا و سكه افزايش يافت. قیمت سکه تمام بهار آزادی در معاملات روز سه‌شنبه بازار تهران برای دومین بار در هفته جاری به کانال ۱۰ میلیون تومانی ورود کرد و در بازار با قیمت ۱۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به بهای ۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروخته شد.همچنین هر قطعه نیم سکه ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. طلای خام ۱۸ عیار نيز روند افزایشی از خود نشان داد و به ازای هر گرم ۹۴۳ هزار و ۲۲ تومان معامله شد. مظنه هر مثقال طلاي 17 عيار نیز ۴ میلیون و ۸۵ هزار تومان به فروش رسید
کد خبر: ۱۵۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري
در جریان معاملات روز سه شنبه بازار ارز و طلا، بار ديگر قيمت دلار در بازار آزاد و به دنبال آن قيمت طلا و سكه افزايش يافت. فعالان اقتصادي معتقدند كه بعد از اعلام تحول در نظام ارزي از سوي رئيس كل بانك مركزي و اخبار مثبت مربوط به افزايش عرضه ارز، نرخ ارز و طلا و سكه كاهش يافت. همچنين برخورد با متخلفان ارزي و عدم تمديد مهلت بازگشت ارز صادراتي تا پايان تيرماه 99، اين انتظار را ايجاد كرد كه احتمالا با افزايش عرضه ارز، قيمت ها كاهش خواهد يافت. اما روز سه شنبه، بازار واكنش ديگري نشان داد و قيمت ها دوباره به روال قبلي خود بازگشت و با افزايش نرخ دلار آزاد به بالاي 22 هزار تومان و سكه به كانال 10 ميليون تومان، بقيه ارزها و قيمت انواع سكه و طلا افزايش داشت.
 صرافي هاي مجاز بانكي به دنبال كاهش نرخ ارز بازار آزاد در روز دوشنبه،  نرخ دلار و یورو را به ترتیب ۲۰۰ و ۵۰ تومان کاهش دادند و هر دلار آمریکا را به قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و معادل ۲۱ هزار و ۶۵۰ تومان می‌فروشند که نرخ خرید و فروش در مقایسه با معاملات دوشنبه به ترتیب ۲۵۰ و ۲۰۰ تومان کاهش یافت.
همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۴ هزار تومان می‌خرند و به قیمت ۲۴ هزار و ۱۵۰ تومان می‌فروشند که نرخ خرید و فروش یورو نسبت به روز قبل به ترتیب ۱۰۰ و ۵۰ تومان با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. همچنين  بانک‌ها نیز هر دلار آمریکا را به قیمت ۲۱ هزار و ۵۰ تومان و هر یورو را معادل ۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان خريداري كردند.
میانگین بهای هر یورو و دلار در روز معاملاتی دوشنبه در سامانه سنا هم روند کاهشی داشت و هر یورو ۲۳ هزار و ۴۷۲ تومان و هر دلار ۲۰ هزار و ۲۴۲ تومان اعلام شده است. همچنین هر حواله دلار در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان و حواله یورو نیز ۱۹ هزار و ۱۹۴ تومان به فروش رسید.
در بازار آزاد ارز، دلار 22100، یورو 24700، درهم 6110، لير تركيه 3200 تومان معامله شد. براين اساس، اختلاف دلار نيمايي با دلار آزاد به 5250 تومان و اختلاف دلار نيما و صرافي ها به 4800 تومان رسيده است. اختلاف قيمت دلار صرافي و بازار ازاد نيز به 450 تومان رسيده است.
در بازار طلا نيز به دنبال اعلام  بهای اونس جهانی به قيمت یک هزار و ۷۷۶ دلار و افزايش نرخ دلار در بازار آزاد به قيمت 22080 تومان، قيمت طلا و سكه افزايش يافت. قیمت سکه تمام بهار آزادی در معاملات روز سه‌شنبه بازار تهران برای دومین بار در هفته جاری به کانال ۱۰ میلیون تومانی ورود کرد و در بازار با قیمت ۱۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به بهای ۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروخته شد.همچنین هر قطعه نیم سکه ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. طلای خام ۱۸ عیار  نيز روند افزایشی از خود نشان داد و به ازای هر گرم ۹۴۳ هزار و ۲۲ تومان معامله شد. مظنه هر مثقال طلاي 17 عيار نیز ۴ میلیون و ۸۵ هزار تومان به فروش رسید.
در ساعات عصر نيز نرخ طلا و سكه بار ديگر افزايش يافت و مظنه مثقال طلاي 17 عيار به 4 ميليون و 93 هزار، طلاي 18 عيار 945 هزار، سكه جديد 10 ميليون و 250 هزار، سكه قديم 9 ميليون و 250 هزار، نيم سكه 5 ميليون و 150 هزار، ربع سكه 3 ميليون و 50 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 600 هزار تومان داد و ستد شد.
در بازار رسمي نيز، بانک مرکزی روز (سه‌شنبه) ‌با اعلام رسمی نرخ ارزهای بین‌المللی، تغییراتی کم دامنه را ثبت کرد. با این حال قیمت ۲۵ ارز افزایش، ۹ ارز کاهش و نرخ سایر ارزها ثابت بود. دلار آمریکا بدون تغییر قیمت، مانند روزهای گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد، هر پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۴۸۵ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزار و ۵۰۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

عرضه نیم میلیارد دلاری در سامانه نیما

جریان معاملات ارزی بین صرافان طی سه روز اول هفته، از این حکایت دارد که حدود ۵۰۰ میلیون دلار با میانگین نرخ حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه و معامله شده است.به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش های دریافتی از سامانه نیما، به رغم نوسانات چند روز اخیر و مسایل مطرح شده برای افزایش نرخ ارز، طی سه روز ابتدای هفته جاری، حدود ۵۰۰ میلیون دلار با میانگین نرخ حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه و معامله شده است.پیش از این بانک مرکزی از فروش ۴۲۹ میلیون یورو در سامانه نیما در هفته گذشته و نیز تامین ارز ۶.۲ میلیارد یورو برای واردات انواع کالاها از ابتدای سال جاری تا ۹ تیرماه خبر داده بود.
بر این اساس، برخی کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار معتقدند که با نزدیک‌تر شدن به پایان مهلت بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور و نیز روان‌تر شدن فعالیت های تجاری کشور که از ابتدای سال و تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا با افت قابل ملاحظه ای روبرو شده بود؛ روند تامین ارز کالاهای وارداتی به کشور به روال عادی برخواهد گشت.
فعالان بازار در این خصوص اذعان دارند که بخشی زیادی از افزایش فشار بر نرخ حواله درهم ناشی از تقاضای انباشته شده‌ای است که در دوران قرنطینه کرونا و بسته بودن مرزها توان مرتفع شدن را نداشت. به عنوان مثال برخی فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند که برخی از قاچاقچی‌ها زمانی که مرزها بسته بود، نتوانستند کالای خود را وارد کشور کنند و در شرایط کنونی، برای ورود همان میزان کالا به یکباره به بازار ارز و صرافی‌ها هجوم برده‌اند. ورود یکباره آنها سمت تقاضا را تقویت بیشتری کرده است. در کنار این صرافی‌ها نیز به دلیل عدم احیای صادرات به سطح پیش از کرونا و کاهش ورودی ارز توان پاسخگویی به تقاضای انباشته شده ارزی را نداشته‌اند. طبیعتا با خروج این تقاضای تجمیع شده از بازار می‌توان انتظار کاهش قدرت سمت تقاضا را داشت.  
رییس کل بانک مرکزی نیز در همین خصوص با اشاره به اینکه  تلاطم این روزهای بازار، عمدتاً از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت گرفته است تاکید کرده است که بازار ارز با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده ماههای قبل و افزایش عرضه در نیما تعدیل خواهد شد.
از سوی دیگر همچنین افزایش گمانه زنی ها در خصوص ورود محموله‌های ارزی حاصل از فروش طلای ونزوئلا به بازارهای ایران شکل گرفته که صحت آنها می‌تواند جهت‌گذاری قیمت‌ها را به کل تغییر دهد. بر اساس شنیده‌ها، دیروز هواپیمای حامل پالت‌های دلار به کشور وارد شده که احتمال وقوع شوک ارزی و سقوط آزاد قیمت‌ها را تقویت می‌کند. با این حال این موضوع از سوی مقامات دولتی تایید نشده و نمی‌توان در خصوص صحت و سقم آن اظهارنظر کرد.
اما شاید گفته‌های رییس بانک مرکزی در خصوص بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری بتواند چنین موضوعی را تایید کند. آنطور که عبدالناصر همتی می‌گوید «بانک مرکزی دخالت هدفمند خود در بازار را به تشخیص خود و با در نظر گرفتن مصالح عالیه اقتصادی کشور اعمال خواهد کرد. بانک مرکزی یک بار در مهرماه سال ۹۷ توان خود را نشان داد. برخی به خاطر اشتباه محاسباتی تا دو سال برای فروش دلارهای ۱۹ هزار تومانی خود معطل ماندند.»
افزایش قابل توجه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و صادرات غیرنفتی و خبرهای مثبت از آزاد شدن منابع مسدودی بانک مرکزی نیز که رییس کل بانک مرکزی وعده آن را داده است می تواند نقش مهمی در روند تأمین ارز داشته باشد.در مجموع و با بررسی جمیع شرایط، به نظر می رسد پس از پیش‌خور شدن سیگنال های افزایشی مانند شدت یافتن تحریم ها و کاهش درآمدهای ارزی کشور در هفته های گذشته، کفه سیگنال های کاهشی در بازار ارز سنگین شده است که طبیعتا باید شاهد کاهش قیمت باشیم.
رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که تلاطم این روزهای بازار، عمدتا از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت گرفته است
روند افزايشي در 100 روز نخست سال
 قیمت دلار بعد از عید، تقریبا روزی نبوده است که ثابت بماند و رشد نکند. شاید در کل ١٠٠روز گذشته، ١٠روز کاهش قیمت در بازار دلار رخ‌ داده که آن‌هم بلافاصله با رشد بیشتر، پوشش داده ‌شده است. همین افزایش قیمت‌ها بوده که رکوردهای بالا و بالاتر را برای دلار زده است. برخی گزارش‌ها حاکی از این بود که روز گذشته دلار کانال ٢٢هزارتومانی را هم افتتاح کرد.
قیمت دلار در بازار آزاد روز یکشنبه به ٢٢‌هزار و ٨٠ تومان رسید که نسبت به ‌روز قبلش، افزایش ٣,٧۵‌درصدی داشته است. همچنین قیمت یورو به ٢۴‌هزار ۶۵٠ تومان بالا رفت. در این میان برخی حتی رقم‌های بالاتر را برای دلار درنظر می‌گیرند، اما رئیس‌ کل بانک مرکزی نظر دیگری دارد.

در بازار ارز چه خبر است؟

 بازار ارز در هفته‌های اخیر و پس از شیوع کرونا، دوباره دچار تلاطم و نوسان شده که نگرانی فعالان اقتصادی را به همراه داشته است، آنها امیدوارند با بهبود روند بازگشت ارز صادراتی و بازگشایی مرزهای تجاری، تعادل و ثبات دوباره به این بازار بازگردد.
مدام می‌گویند همتی تقاضا را سرکوب کرده، کجای دنیا دیده می‌شود علیه یک بانک مرکزی که تحت شدیدترین  تحریم‌ها هم هست و همه راه‌های ورود کالا و نقل و انتقال پول را به رویش بسته‌اند، بگویند [چرا] اجازه نمی‌دهد هر واردکننده‌ای هر چه خواست وارد کشور کند؟ یعنی چه که گفته می‌شود بدون انتقال ارز [به برخی افراد] اجازه ورود [کالا] داده شود!؟  این افراد ارز را از کجا می‌آورند؟ جز آن است که از کف بازار خرید می‌شود و جز این است که با فشار، قرض بالا می‌آورند؟
به من می‌گویند شما چرا مخالفی که مرزنشینان کالا وارد کشور کنند؟ به من گزارش داده اند که به اسم ته لنجی، لنج ها را تا کله پر می‌کنند و کالا وارد کشور می‌شود، این یخچال‌های ساید بای ساید و این تلویزیون‌ها از کجا وارد کشور می‌شود؟ ارز آن از کجا می‌آید؟ بعد می‌گویند چرا همتی نمی‌تواند ارز را کنترل کند. اگر جلوی این‌ها (قاچاقچیان) را نگیرند، خب چطور کنترل کند؟ اقتصاد مقاومتی فقط حرف در جلسات شده است، یکی نیست جلوی این‌ها را بگیرد. [آیا] بانک مرکزی باید جلوی مرزها را بگیرد؟  خیلی جدی می‌گویم ما اگر این‌ها را نتوانیم کنترل کنیم، در مقابل این فشارها (تحریم‌ها)  باخته‌ایم.
این جملات را «عبدالناصر همتی» در بهمن ماه سال گذشته و دقیقا یک روز پیش از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، طی همایش سالانه اقتصاد مقاومتی،  با چهره‌ای برافروخته و لحنی گلایه‌آمیز مطرح کرد. همتی با ورود خود به بانک مرکزی در مردادماه ۱۳۹۷، توانست آرامش و ثبات را به بازار از هم گسیخته ارز برگرداند. بازاری که در هفته‌های اخیر مجددا دچار چالش نوسانات ارزی شده، نوساناتی که به نگرانی مردم و فعالان اقتصادی تبدیل شده است.
به گزارش ايرنا، درباره علل این واقعه تفاوت نگاه‌هایی وجود دارد. «محسن زنگنه» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس این عوامل را به دو دسته واقعی و کاذب تقسیم کرده و تحریم‌های یکجانبه آمریکا که منجر به کاهش فروش نفت و کاهش منابع ارزی شده است را از دلایل واقعی افزایش قیمت ارز معرفی کرده است.  
اما او نیمی از افزایش قیمت ارز را کاذب و معلول مبادله ارز در بازارهای کاغذی می‌داند. بازارهایی که ۲۴ ساعته در حال معامله هستند، معاملاتی که هیچ پولی را جا به جا نمی‌کنند و همه چیز فقط روی کاغذ اتفاق می‌افتد.
علت دیگری که برای افزایش نرخ ارز از سوی برخی کارشناسان اعلام می‌شود افزایش نقدینگی برای جبران کسری بودجه دولت است. امری که با واکنش همتی هم مواجه شد و او در یادداشت اینستاگرامی خود توضیح داد که «رشد پایه پولی سال گذشته بیش از متوسط ۵۰ سال اقتصاد بوده است. اما، علی‌رغم کسری بودجه قابل توجه دولت، فاصله چندانی با متوسط ۵۰ سال گذشته نداشته و رشد ۸.۸ درصد آن در سه ماههٔ اول سال٩٩ نیز، چندان فاصله معناداری با رشدهای فصلی سال‌های قبل ندارد.» ادعایی که مراجعه به آمارهای موجود هم تاییدکننده این است که رشد استثنایی یا عجیبی در میزان نقدینگی بازار (امری که در دوره‌های گذشته سابقه‌دار بوده) ایجاد نشده است.
اما این روزها علاوه بر مبارزه با سفته‌بازی‌ها که نیازمند اصلاح قوانین و همچنین برخی ساختارها است، عمده توجه دولتمردان به بازگردان ارز از سوی صادرکنندگان معطوف شده است.
در شرایط بروز بحران کرونا، عملا در دوره‌ای امکان مبادلات تجاری بین‌المللی به کل مختل شد، اختلالی که هم اکنون هم به روال عادی خود بازنگشته است. در این شرایط به هم خوردن تعادل در بازار ارز، امری طبیعی است. مسئله‌ای که برای کنترل بازار توجه ویژه دولت و بانک مرکزی را به سوی ارزهایی معطوف کرده است که امکان ورود به بازارهای داخلی را دارند، اما هنوز بازنگشته‌اند!
بانک مرکزی با راه‌اندازی سامانه نیما در سال ۹۷ تا حد زیادی موفق به شفاف‌سازی روند صادرات و واردات کالا و همچنین مسیر طی شده ارزهای مبادلاتی شد. همین امر یکی از سیاست‌های موفقی بود که توانست برای دو سال آرامش را به بازار ارز بازگرداند. اما علی رغم وجود این شفافیت همچنان  برخی از صادرکنندگان نسبت به بازگرداندن ارزهای دریافتی خود در معاملات برون مرزی، به بازار داخلی تعلل داشته و این مهم را به تاخیر می‌اندازند. موضوعی که باعث شد در ابتدای سال جاری، بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای ضرب‌الاجل پایان تیرماه را برای  ایفای تعهدات ارزی صادراتی سال ۱۳۹۸ آنان مشخص کند.
به گفته همتی در دوسال گذشته معادل ۷۲ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی انجام شده که از این میزان نزدیک ۴۵ میلیارد دلار ارز به بازار داخلی بازگشته است. بنابراین انتظار بانک مرکزی این است که طبق این اطلاعیه، ۲۷ میلیارد دیگر تا پایان تیرماه به چرخه اقتصاد کشور تزریق شود. انتظاری که حمید زادبوم رئیس سازمان تجارت هم آن را البته با رقمی متفاوت تایید کرده است. او گفته ۱۵ هزار و ۳۰۰ دارنده کارت بازرگانی وجود دارند که تا امروز هیچ ارزی را به کشور بازنگردانده‌اند.
طبق پیش‌بینی او این افراد در حدود هشت میلیارد دلار می‌توانند به بازار تزریق کنند. «صمد کریمی»  مدیر اداره صادرات بانک مرکزی، هم اعلام کرده که ۱۶ هزار و ۴۳۵ نفر صادرکننده فعال در کشور داریم که تعداد کثیری از آنها ارز خود را به چرخه اقتصادی بازنگردانده‌اند. انتظار او بازگشت ۶.۸ میلیارد یورو به کشور توسط این افراد است.
بنابراین در شرایطی که به گفته رئیس جمهوری نوسانات بازار ارز، دلیل و ریشه بنیادی اقتصادی ندارد، این امیدواری وجود دارد که با بازگشت ارزهای صادراتی، فضای بازار بر شوک حاصل از تاثیر کرونا بر اقتصاد غلبه کند و فضای بازار آرام شود. امری که رییس کل بانک مرکزی با اتکا بر آن نوسانات بازار ارز را کوتاه‌مدت و مقطعی دانسته،  البته او جانب احتیاط را هم داشته و اعلام کرده «اگر این نوسانات بلند مدت باشد، حتماً با ارز پاشی در بازار دخالت می‌کنیم.»
اما تعیین مهلت پایان تیرماه همچنان نتوانست، مقدار قابل توجهی از ارزهای صادراتی را وارد کشور کند، بنابراین و با توجه به بروز نوسانات اخیر ارز، اول تیرماه بانک مرکزی به صادر کنندگانی را که تا مهلت مشخص شده اقدام به بازگردان ارزهای خود به چرخه بازار نکنند هشدار داد که باید در انتظار انتشار اسامی و تعلیق کارت‌های بازرگانی خود باشند. هشداری که حسن روحانی هم همان روز آن را بیان کرد و البته توانست در دهه اول تیرماه تاثیری محسوس داشته باشد و بررسی آمار خرید و فروش ارز در سامانه نیما از یکم تا دهم تیر ماه نشان‌می‌دهد که صادرکنندگان در این مدت ۵۵۹ میلیون یورو ارز وارد بازار ثانویه کرده‌اند که این حجم عرضه نسبت به ۲۶۶ میلیون یورو ارز صادراتی دهه اول خرداد ماه بیش از دو برابر افزایش یافته است.  
همچنین طی ۱۰ روز ابتدایی خرداد ماه ۱۷۱ میلیون یورو به تامین ارز واردات اختصاص یافته بود که در تیر ماه به ۳۸۲ میلیون یورو رسید. به این ترتیب می‌توان گفت صادرکنندگان در دهه اول تیر ماه، ۲۹۳ میلیون یورو بیشتر از مدت مشابه ماه قبل ارز وارد بازار ثانویه کرده‌اند و در مقابل خرید ارز بابت واردات نیز ۲۱۱ میلیون یورو بیشتر شده است.
به نظر می‌رسد در حالی که برخی کارشناسان مانند «محمدرضا پورابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، درخواست حضور به موقع و فعال بودن بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز را داشتند یا حتی کارشناسانی مانند مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، خواهان اعلام شرایط فوق العاده و اعمال سیاست‌های حمایتی در بازار بودند، بانک مرکزی به دنبال راهکارهای بلندمدت‌تر رفته و با تقویت روند شفافیت در تبادلات ارزی به دنبال استمرار روش موفق خود در مدیریت بازار طی دو سال گذشته است.
«مهرداد عباد» عضو هیات نمایندگان اتاق نیز ضمن استقبال از این رویکرد بانک مرکزی معتقد است  «تا این فشارها جواب بدهد و میزان ارز وارد شده به کشور افزایش یابد، به چند هفته زمان نیاز خواهد بود و برای دیدن اثرات آن در بازار احتمالا باید چند هفته صبر کرد.»
البته در این میان بانک مرکزی از اقدامات موقت برای کنترل هیجان بازار هم غافل نبوده و به عنوان نمونه در سوم تیرماه در جریان معاملات ارزی بین صرافان، ۴۵ میلیون دلار عرضه از سوی بازارساز انجام شد.
اما در تحلیل نوسانات این روزهای بازار ارز نباید مساله تحریم‌ها را از یاد برد. اقتصاد ایران برای دهه‌ها ناترازی پولی-بانکی که ریشه تورم است را با مثبت بودن تراز پرداخت‌ها که در حقیقت ناشی از تراز تجاری حاصل از صادرات نفتی بود، رفع کرده است. در شرایطی که امروز دیگر از صادرات همیشگی نفت به‌دلیل تحریم‌ها خبری نیست، حتی اگر بانک مرکزی در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه بازار موفق بشود، تنها شوک ناشی از کرونا بر اقتصاد برطرف خواهد شد و مساله تاثیر تحریم‌های ظالمانه همچنان به قوت خود باقی است.
در این شرایط هرچقدر اندک اندک به نقدینگی اضافه شود، قیمت‌ کالا و خدمات هم رشد خواهد کرد. از سوی دیگر با بررسی بازارهای مالی در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ گزارش داده است که در میان بازارهای مالی، بازار بورس با رشد ۱۴۹.۷ درصدی رتبه اول را دارد. قیمت طلا نیز در این مدت با ۳۲.۲ درصد رشد و سکه با ۳۰.۵ درصد افزایش رتبه دوم را به این بازار داده است. در این میان بازار ارز طی این بازه زمانی، کم‌ سودترین بازار مالی بوده و دلار ۱۷.۷ و یورو ۱۹.۷ درصد رشد قیمت داشته‌اند.
پذیرش این واقعیت در اقتصاد نشان می‌دهد که توقع عدم نوسان و تغییر در نرخ ارز چندان عملیاتی نخواهد بود و ارز هم مانند بقیه کالاها و خدمات باید با افزایش نرخ همراه باشد. اتفاقا پذیرش همین واقعیت از سوی بانک مرکزی است که توانسته به رشد نرخ ارز، روندی تدریجی و منطقی بدهد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تلاش برای افزایش تدریجی قیمت‌ها و جلوگیری از رهاشدگی ناگهانی یا جهش قیمت در بازار ارز مانند آنچه که در سال‌های ۹۱ و ۹۷ رخ داد نتیجه عملکرد پولی بانک مرکزی طی مدت اخیر است.  جهش قیمت‌های در اقتصاد عوارض فراوانی دارد و در سوابق پیشین شاهد بودیم که قیمت‌ها پس از چند سال تثبیت به یکباره و در زمان کمبودهای ارزی چند برابر می‌شد. این جهش ناگهانی کسب‌وکار و زندگی‌های زیادی را مختل می‌کرد.
در این شرایط راهکار بنیادی برای رفع ریشه این مشکل اقتصادی به گفته محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، جز تقویت بخش صادرات برای رفع مشکلات اقتصادی، نخواهد بود. موضوعی که تحقق بخشی از آن با بانک مرکزی و بخشی دیگر به سایر دستگاه‌ها مرتبط است.
دغدغه‌ای که مهرداد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، نیز بر صحت آن تاکید کرده است. او معتقد است مهمترین سیگنالی که می‌تواند روی بازار ارز تاثیر مثبت بگذارد، خبری خوش در حوزه روابط بین‌الملل خواهد بود؛ «یکی از اصلی‌ترین مسائلی که پیش‌نیاز ثبات و آرامش در بازار ارز است، بهبود روابط بین‌المللی و ارتباط با اقتصاد جهانی است. ما برای آنکه بتوانیم تجارت خود را گسترش داده و ارزش پول ملی را افزایش دهیم، نیاز به آن داریم که روابط بین‌المللی خود را بیشتر کنیم.»

کمیته پایش تعهدات ارزی صادرکنندگان

از سوي ديگر،  کمیته پایش تعهدات ارزی صادرکنندگان با رویکرد تسهیل فرآیند بازگشت ارز به چرخه اقتصادی از طریق شناسایی فرآیندهای پیچیده سیاست‌های ارزی و تجاری در اتاق ایران و اتاق‌های سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود.براساس دستور غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران کمیته پایش تعهدات ارزی صادرکنندگان با هدف رصد وضعیت بازگشت ارز صادراتی، ایجاد شفافیت، شناسایی صادرکنندگان واقعی از سوءاستفادکنندگان، شناخت مشکلات و موانع موجود در این وادی و تسهیل فرآیند بازگشت ارز، راه‌اندازی می شود.
در این رابطه مظفر علیخانی، معاون استان‌ها و تشکل های اتاق ایران با توجه به تشدید تحریم‌های اقتصادی و گسترش بیماری کرونا و اثرات سوء آن بر اقتصاد، تولید و اشتغال کشور، گفت: لازم است در این دوران اقدامات ویژه‌ای انجام شود. بدین ترتیب پارلمان بخش خصوصی کشور بر آن شد تا با عنایت به اهمیت بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی، کمیته پایش تعهدات ارزی صادرکنندگان را در اتاق ایران و اتاق‌های سراسر کشور راه‌اندازی کند.
وی ادامه داد: چارچوب‌های عملیاتی این کمیته به زودی مشخص خواهد شد و با همکاری و مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، گمرک، تشکل‌ها و کمیسیون‌های این حوزه کار خود را آغاز می‌کند.

عقب گرد دلار
 
برای دومین روز متوالی دلار در برابر بسیاری از همتایانش ریزشی شد. به گزارش رویترز، با وجود آن که با بازگشایی تدریجی اقتصاد، شاخص‌های کلان اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند اما رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است چالش‌های کاملا محسوسی بر سر راه اقتصاد وجود دارد. جروم پاول چشم‌انداز اقتصاد آمریکا را کاملا نامطمئن دانست و افزود: همه چیز به این بستگی دارد که سرعت شیوع کرونا تا چه حد مهار شود و تلاش‌های دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی تا چه حد موفق باشد.
داده های منتشرشده توسط وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد فعالیت‌های صنعتی این کشور در ماه ژوئن به میزان کاملا محسوسی تقویت شده و در حال بازگشت به سطوح قبل از بحران کرونا است. روند اشتغال زایی در بازار کار نیز کماکان مثبت باقی مانده و نرخ بیکاری رو به کاهش است.
از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج‌گیری شیوع کرونا بوده‌ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت‌های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است. در برخی از نقاط انگلیس و استرالیا نیز محدودیت‌هایی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در نظر گرفته شده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۷۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۶۰ دلار اعلام شد.  
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۸ درصد صعود نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۸ درصد بالا رفت و با عبور از کانال ۱.۱۲  به ۱.۱۳۱ دلار رسید.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲۷ درصد کاهش به ۱۰۷.۳۸۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۳۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۱۵ یوان چین اعلام شد.