:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

دعوای هند و چین بالا گرفت

دولت هند ۵۰ پروژه سرمایه‌گذاری چینی ها در این کشور را بازنگری می کند.
کد خبر: ۱۵۶۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
اقتصادگردان- به نقل از رویترز، منابع آگاه در دولت هند گفته‌اند همزمان با تشدید تنش‌ها بین دو اقتصاد نخست آسیا هندی ها قصد دارند ۵۰ پروژه سرمایه‌گذاری که قرار بود توسط سرمایه‌گذاران چینی در این کشور اجرایی شوند را بازنگری کنند.

دولت هند از ماه آوریل لایحه ای راتصویب کرده است که به موجب آن سرمایه‌گذاری اتباع خارجی کشورهای همسایه در این کشور باید توسط دولت بررسی شود تا به امنیت ملی لطمه نزند. چین که بزرگ ترین سرمایه گذار خارجی در هند محسوب می شود، در واکنش به این اقدام دولت، آن را تبعیض آمیز دانسته است.

یک مقام هندی که خواسته است نامش فاش نشود به رویترز گفت: لازم است اهداف سرمایه‌گذاری (چینی ها) مشخص شود. در خصوص این اهداف کنجکاو هستیم. کنسولگری های هند در شهرهای چین با شرکت ها و سرمایه گذاران چینی جلساتی را برگزار کرده است تا از ماهیت نیت آن ها برای اجرای این پروژه ها مطمئن شود.

الوک سونکار، کارشناس شرکت حقوق تجارت کریشنامورتی در همین رابطه گفت: در هفته های اخیر ۱۰ مشتری چینی با ما تماس گرفته‌اند تا بدانند رویه دولت چه تغییری کرده است اما ما به شفافیت بیشتری از دولت نیاز داریم. به گفته سوکنار، موضع گیری‌های اخیر احزاب سیاسی هم در پکن و هم در دهلی باعث شده است تا مناسبات تجاری بین دو کشور از حالت عادی خارج شود.

پیش از این نیز هند در اقداماتی به تقابل اقتصادی خود با رقیب همسایه خود شدت بخشیده بود. در نظر گرفتن تشویق های جدید برای شرکت‌های خارجی که قصد انتقال کارخانه خود از چین به هند را داشته باشند از جمله این اقدامات بوده است. هند هم چنین فعالیت ۵۹ اپلیکیشن چینی را در این کشور ممنوع اعلام کرد که در بین آن ها نام تنسنت و تیک تاک نیز دیده می شود.

تا پایان ماه مارس، شرکت ها و اتباع چینی ۲۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در هند انجام داده بودند.