:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
رئیس کل بانک مرکزی: روند تامین ارز متحول خواهد شد

خبر افشاي متخلفان ارزي، قيمت ارز و سكه را كاهش داد / كاهش نرخ سكه به زير 10 ميليون

به دنبال اظهارات رئيس كل بانك مركزي در مورد خبرهاي مثبت افزايش عرضه ارز و همچنين اعلام برخورد با صادركنندگان متخلف و عدم تمديد مهلت بازگشت ارز، قيمت طلا و سكه و ارز در بازار كاهش يافت.همزمان با کاهش قیمت ارز در بازار، قیمت طلا و سکه نیز از ساعتی پیش نزولی شده است؛ قیمت سکه نسبت به صبح ۸۷۰هزار تومان کاهش یافته است.قیمت سکه از 10 میلیون و 500 هزار تومان صبح به 9 میلیون و 630 هزار تومان در آخرین معاملات کاهش یافته است, بنابراین قیمت سکه 870 هزار تومان کاهش را تجربه کرده است.در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 9 میلیون و 630 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 9 میلیون و 100 هزار تومان است
کد خبر: ۱۵۵۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷
اقتصاد گردان -   رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه تلاطم این روزهای بازار ارز از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال نشأت گرفته است، گفت: این تلاطم‌ها در بازار ارز با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده ماه‌های قبل و افزایش عرضه در نیما تعدیل می‌شود. وی همچنین خبر داد که فرصت رفع تعهدات ارزی تمدید نمی‌شود.
عبدالناصر همتی افزود: گزارش‌های خوبی از افزایش قابل توجه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و صادرات غیرنفتی و خبرهای مثبت از آزاد شدن منابع مسدودی بانک مرکزی دریافت کرده‌ام که روند تأمین ارز را متحول خواهد کرد.
رئیس کل بانک مرکزی، گفت: صادرکنندگان تکیه‌گاه اصلی ارزآوری کشور هستند، فرصت برای برگرداندن میلیاردها دلار ارز صادراتی در دو هفته آتی پایان می‌یابد. این فرصت به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد. با هماهنگی بانک مرکزی، قوه محترم قضائیه، وزارت صمت و نهادهای نظارتی، صادر کنندگانی که تاکنون تعهد خود را ایفا نکرده‌اند، در لیست‌های ده نفره برای توضیح درمورد نحوه ایفای تعهدات دعوت می‌شوند. بانک مرکزی دخالت هدفمند خود در بازار را به تشخیص خود و با در نظر گرفتن مصالح عالیه اقتصادی کشور اعمال خواهد کرد. بانک مرکزی یک‌بار در مهرماه سال ۹۷ توان خود را نشان داد. برخی به خاطر اشتباه محاسباتی تا دوسال برای فروش دلارهای ۱۹ هزار تومانی خود معطل ماندند. امروز نیز ریسک بازار ارز برای سرمایه گذاری به شدت افزایش پیدا کرده است و من نیز وظیفه دارم این را به فعالان اقتصادی گوشزد کنم.

رشد تدریجی قیمت دلار

در بازار ارز، دلار در صرافی‌های بانکی روز دوشنبه در مقایسه با ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت به بهای ۲۱ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته شد.نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۲۱ هزار و ۷۵۰ تومان بود. نرخ خرید و فروش  يورو نیز به ترتیب معادل ۲۵۰ و ۲۰۰ با افزایش قیمت مواجه شدو  قیمت خرید و فروش یورو وارد کانال ۲۴ هزار تومانی شد. بر این اساس، نرخ خرید هر یورو ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان شد. بانک‌ها نیز هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۹ هزار و ۴۰۰ و هر یورو را معادل ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خرند.
سامانه سنا، نرخ میانگین بهای هر یورو در روز يكشنبه در سامانه سنا را ۲۳ هزار و ۵۹۰ تومان و هر دلار ۲۱ هزار و ۳۴۲ تومان اعلام كرد.  همچنین هر حواله دلار در سامانه نیما ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان، حواله یورو نیز ۱۹ هزار و ۳۱۳ تومان به فروش رسید.

كاهش قیمت سکه و ارز

 از سوي ديگر، در بازار طلا با اعلام 1773 دلار براي  اونس جهانی و كاهش دلار در بازار آزاد به قيمت 21400 تومان، نرخ طلا و سكه نيز كاهش يافت.  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران به قیمت 9 میلیون و 5۰۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و همچنین نیم سکه و ربع سکه بدون تفاوت ثابت باقی ماند.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد.  نیم سکه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد كه در ساعت عصر روبه كاهش گذاشت و احتمالا روز سه شنبه كاهش خواهد داشت. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار هم با کاهشی حدود ۲۰ هزار تومانی با رقم  ۹19 هزار و و هر مثقال طلا نیز 3 میلیون و 983 هزار تومان به فروش رسید.
در بازار رسمي ارز نيز بانک مرکزی ‌نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که در قیمت ۳۰ ارز افزایش داشت. هر دلار آمریکا بدون تغییر قیمت، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد، هر پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۴۳۳ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزار و ۳۷۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

ریزش ۸۷۰هزارتومانی قیمت سکه طی دو ساعت

همزمان با کاهش قیمت ارز در بازار، قیمت طلا و سکه نیز از ساعتی پیش نزولی شده است؛ قیمت سکه نسبت به صبح ۸۷۰هزار تومان کاهش یافته است.
قیمت سکه از 10 میلیون و 500 هزار تومان صبح به 9 میلیون و 630 هزار تومان در آخرین معاملات کاهش یافته است, بنابراین قیمت سکه 870 هزار تومان کاهش را تجربه کرده است.در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 9 میلیون و 630 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 9 میلیون و 100 هزار تومان است.
همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 150 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 980 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 550 هزار تومان به فروش می‌رسد.
از جمله دلایل کاهش قیمت سکه و طلا در بازار کاهش قیمت ارز و البته کاهش تقاضاست؛ ‌آن‌طور که محمد کشتی‌آرای نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید؛ همزمان با ریزش قیمت‌ها، تقاضای سفته‌بازی که در روزهای اخیر زیاد شده بود،‌ کاهش یافته است.گفتنی است با خروج سفته‌بازی از بازار طلا و سکه؛ حباب سکه از یک‌میلیون و 300 هزار تومان به 750 هزار تومان در معاملات پایانی رسیده است.
قیمت دلار که بالای 22 هزار تومان قیمت خورده بود در بازار آزاد با قیمت 21 هزار و 430 تومان فروش می‌رود؛ البته همزمان با ریزش قیمت‌ها تقاضا برای خرید ارز کاهش یافته است و اکثر افراد از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها، فروشنده شده‌اند.
طی روزهای اخیر نرخ ارز به‌دلیل رشد نقدینگی در درجه اول، و به‌دلیل سیاست انبساطی ناشی از کاهش نرخ ذخیره قانونی از 11 به حدود 7 درصد برای تأمین مالی کرونا، تشدید تحریم‌ها و‌ محدودیت‌های تجاری کرونا، رقم‌های جدید و بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و می‌رود که ضربه دیگری بر پیکر نحیف اقتصاد ایران فرود آید.البته همزمان بانک مرکزی تلاش دارد نوسانات بازار ارز را مدیریت کند

نشست مشترک مجلس و وزارت صمت براي رفع مشکلات ارزی
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت تشکیل جلسه مشترک بین روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و مسوولان اقتصادی دولت به منظور رفع مشکلات ارزی کشور، حمایت از صادرکنندگان و ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه بازار تاکید کرد.
نشست محمدباقر قالیباف با حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه جلسات هم‌اندیشی حوزه اقتصادی که در حوزه ریاست مجلس تشکیل شده با موضوع پیگیری حل مشکلات ارزی در کشور برگزار شد.

بررسی علل ناآرامی‌های بازار ارز


افزایش قیمت دلار طی هفته‌های گذشته از سوی مسئولان گذرا و موقتی خوانده و وعده کاهش نرخ آن داده شد، دوباره اما در روزهای اخیر افزایش‌هایی در نرخ دلار رخ داده که رئیس کل بانک مرکزی موضوع تعادل التهابات این بازار را با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده ماه‌های قبل و افزایش عرضه در سامانه نیما مطرح کرد. همچنین، این اتفاق با توضیحی از سوی کانون صرافان درباره علت روند صعودی نرخ دلار همراه شد.
به گزارش ایسنا، نرخ ارز که اخیرا روند افزایشی به خود گرفته و دلیل آن نیز از سوی رئیس کل بانک مرکزی اینگونه توصیف شده که "بازار ارز دارای شوک‌های موقتی و گذراست، چراکه بعد از اینکه مرزها باز شد و ورود کالا به کشورهای طرف تجاری از سر گرفته شد، طبیعی است که ناترازی بین عرضه و تقاضای ارز در بازار وجود آید که همه این موارد و جو روانی که بعد از تصمیم آژانس انرژی اتمی و صدور قطعنامه علیه ایران ایجاد شد، موجب برهم خوردن تعادل بازار ارز شد".
این افزایش قیمت دلار به گونه‌ای بوده که نرخ دلار در معاملات روز گذشته و صرافی‌های بانکی ۲۱ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شده است و رشدهای قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده در حالیکه، صرافی‌های بانکی باید در معاملات بازار ارز، نقش متعادل‌کننده قیمت در بازار ارز را داشته باشند و اختلاف قیمت ارز در صرافی‌ها و بازار آزاد را کمتر کنند اما، اکنون نرخ ارز در صرافی‌ها نسبت به بازار آزاد فاصله‌ای چندانی ندارد که این امر، نشان دهنده شدت نوسانات و التهابات در بازار ارز است.
در این بین رئیس کل بانک مرکزی نیز، اظهاراتی جدیدی درباره التهابات بازار ارز مطرح کرد که طبق آن مجدد دلیل این تحولات ناشی از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، اعلام شده که با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده ماه‌های قبل و افزایش عرضه در سامانه نیما، این التهابات تعدیل می‌شود.
همچنین، به گفته همتی گزارش‌های خوبی از افزایش قابل توجه صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و صادرات غیرنفتی و خبرهای مثبت از آزاد شدن منابع مسدودی بانک مرکزی دریافت شده که روند تأمین ارز را متحول می‌کند.
در پی این تحولات، توضیحاتی از سوی کانون صرافان درباره چرایی افزایش قیمت دلار و به ثبات نرسیدن آن ارائه شده است که طبق اطلاعات دریافتی از فعالان بازار ارز، افزایش بیش از حد و قابل توجه نرخ دلار متاثر از عواملی مختلف است که می‌توان مواردی چون افزایش تقاضا برای اسکناس ارز، بازدهی بازارهای دیگر و تاثیر آن‌ها بر بازار ارز، افزایش نرخ مسکن، انواع کالاها، خودرو و همچنین، بازگشت موج دوم ویروس کرونا را اعلام کرد.
همچنین، کاهش میزان صادرات در پی اعمال قرنطینه و توقف صادرات از مرزها، ضرب‌الاجل رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان که در مواردی دیده شده صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی خود از بازار، ارز خریداری می‌کنند هم در افزایش کنونی نرخ دلار نیز تاثیرگذار اعلام شده‌اند.
علاوه بر این، در این زمینه یک صراف به ایسنا توضیح داد که بر اثر تغییر اولویت‌ها در سامانه نیما، هدایت تقاضا به ارزهای وارداتی در مقابل صادرات و ارز اشخاص، کاهش نرخ محصولات پتروشیمی به علت کاهش نرخ نفت و ارزش صادراتی این محصولات، اکنون شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار ارز هستیم.
در ادامه وی با بیان اینکه بازارهای موازی چون خودرو، مسکن، ارز، طلا و... بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند، گفت: بنابراین، افزایش قیمت در هر کدامیک از این بازارها، سایر بازارها را هم متاثر می‌کند که در آخر، عدم همفکری با بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها در افزایش نرخ دلار هم عاملی تاثیرگذار است.

تک نرخی شدن ارز بهترین راهکار
 
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تک نرخی شدن ارز را مهمترین راهکار برای کنترل نرخ ارز عنوان کرد. محمد باقری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و طبیعتا وقتی جنگ شروع می‌شود تبعات آن به همه جا می‌رسد الان هم ما با تحریم و مشکلاتی مواجه هستیم که تحریم عامل آن بوده است و باید این آمادگی را داشته باشیم.ما با محدودیت ارزی مواجه هستیم و نمی‌شود گفت این موضوع ربطی به تحریم ندارد. به هر حال برخی مسائل پیش آمده باعث شده با کمبود ارز مواجه شویم و به این شکل بازار ارز به هم ریخته است.
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید دولت برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات کالاها به داخل کشور گفت: از سویی صادرکنندگان برای تهیه این ارز به بازار مراجعه می‌کنند و شاید این موضوع هم در نوسانات بازار ارز بی تاثیر نباشد.
باقری تک نرخی شدن ارز را مهمترین راهکار برای کنترل بازار ارز عنوان و خاطرنشان کرد: دولت نباید از تبعات این کار بترسد بلکه باید یک نرخ را برای ارز اعلام کند و همه دستگاه‌ها از آن تبعیت کنند در چنین شرایطی گرانفروشی و افزایش قیمت‌ها تا حدی کنترل می‌شود. ما چاره‌ای نداریم جز این که تک نرخی شدن ارز را اجرایی کنیم.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا تک نرخی شدن ارز موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی نمی‌شود؟ گفت: اگر بررسی کنیم می‌بینیم از زمانی که برای واردات گوشت ارز دولتی اختصاص نیافته قیمت گوشت هم ارزان شده طبیعی است هر جا رانتی وجود دارد فساد ایجاد می‌شود و تبعات خاص خود را دارد. اگر کالاهای اساسی با ارز تک نرخی وارد شوند چه بسا شاهد کاهش قیمت آنها نیز باشیم.

دلار در سراشیبی
 
ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش کاهش یافت. به گزارش رویترز، با وجود آن که با بازگشایی تدریجی اقتصاد، شاخص‌های کلان اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند اما رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است چالش‌های کاملا محسوسی بر سر راه اقتصاد وجود دارد. جروم پاول چشم‌انداز اقتصاد آمریکا را کاملا نامطمئن دانست و افزود: همه چیز به این بستگی دارد که سرعت شیوع کرونا تا چه حد مهار شود و تلاش‌های دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی تا چه حد موفق باشد.
تاکنون بیش از ۱۱ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۷۸۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۵۳۶ هزار و ۷۷۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۳۲ هزار و ۵۶۹ نفر، برزیل با ۶۴ هزار و ۹۰۰ نفر، انگلیس با ۴۴ هزار و ۲۲۰ نفر، ایتالیا با ۳۴ هزار و ۸۶۱ نفر و مکزیک با ۳۰ هزار و ۶۳۹ نفر بوده است.
با توجه به افزایش مخارج دولت، روند صعودی بدهی و کسری بودجه در آمریکا ادامه دارد: میزان بدهی‌های آمریکا  تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰ به ۲۶ تریلیون و ۳۲۳  میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار رسیده است. کسری بودجه دولت آمریکا نیز تا پایان ماه ژوئن به شش تریلیون و ۲۵۱ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار رسیده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۹۵۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۶۰ دلار اعلام شد.  
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۳ درصد صعود نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۸ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۲  به ۱.۲۸۲ دلار رسید.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۰۷.۶۸۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۳۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۵۴ یوان چین اعلام شد.