:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

زنگ خطر موج دوم شیوع کرونا برای نفت

قیمت نفت سه‌شنبه هفته گذشته به دلیل محدودیت عرضه و بهبود تقاضای جهانی، به بالاترین حد در چهار ماه اخیر صعود کرد اما افزایش موج ابتلا به ویروس کرونا در سراسر آمریکا تهدید بزرگی برای نفت محسوب می شود و ممکن است به منزله در راه بودن یک رکود دیگر باشد.
کد خبر: ۱۵۵۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
اقتصادگردان- کارشناسان از مدتها قبل نسبت به وقوع موج دوم ابتلا به ویروس کرونا هشدار داده بودند اما افزایش ناگهانی موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر آمریکا، بسیاری از دولتهای ایالتی را غافلگیر کرد. یک متخصص بیماریهای عفونی در شرکت بایر به سی ان ان گفت: موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ایالت‌های تگزاس، آریزونا و فلوریدا به سطح فاجعه آمیزی نزدیک شده است و آمریکا با عبور آمار روزانه ابتلا از مرز ۵۰ هزار نفر، رکورد جدیدی را شکسته است.

لوییس دیکسون، تحلیلگر بازار نفت در شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی در بیانیه‌ای اظهار کرد: مشاهده جهش آمار روزانه ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا برای بازار شوکه‌آور است و آمار روز پنج شنبه باعث کاهش قیمت نفت و محدود شدن رشد هفتگی بهای نفت شد. به نظر می رسد تنها محدودیت‌های جدید می‌تواند گسترش فعلی بیماری کووید ۱۹ در آمریکا را محدود کند و اگر قرنطینه در سراسر آمریکا اعمال شود، موج دوم شیوع بیماری به تقاضا برای نفت به شدت لطمه خواهد زد.

اما آمریکا در این وضعیت تنها نیست و شیوع ویروس کرونا در برزیل، هند و سایر نقاط جهان مانند آتش سوزی جنگل‌ها در حال گسترش است.

با وجود پیش بینی‌های مختلف، تحلیلگران بازار نفت همگی بهبود پایدار تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ را پیش‌بینی کرده بودند و تعداد کمی از آنها در پیش‌بینی‌های پایه خود، موج دوم شیوع بیماری را در نظر گرفته بودند. به عنوان مثال آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده بودند تقاضا برای نفت در کل سال ۲۰۲۰ به میزان ۸.۱ میلیون بشکه در روز نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا خواهد کرد و عمده این کاهش در سه ماهه دوم خواهد بود. تقاضا برای نفت در آوریل سقوط کرد اما از آن زمان بخشی از تقاضا احیا شده و این آژانس بهبود سریع تقاضا در نیمه دوم امسال را پیش بینی کرده بود و انتظار دارد تقاضا در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵.۷ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

موج دوم شیوع ویروس کرونا ممکن است ضربه دیگری بر تقاضای جهانی برای نفت وارد کند و همه سناریوهایی که احیای پایدار را پیش بینی کرده بودند را باطل کند. اما موج دوم کرونا همانند موج اول باعث نابودی تقاضا نخواهد شد زیرا بسیاری از دولت‌ها از وضع قوانین سخت‌گیرانه و اعمال تدابیر قرنطینه که در دور اول شیوع کووید ۱۹ به اجرا گذاشته بودند، خودداری کرده اند و تعطیلی که به صورت هدفمند برای برخی بخش‌ها اعمال خواهد شد، مانع از تکرار ریزش تاریخی تقاضا برای نفت می شود که در ابتدای سال ۲۰۲۰ مشاهده شد.

با این حال شرکت ریستاد انرژی هشدار داده که به دلیل خوش بینی بازارها در دو ماه گذشته که روی بهبود پایدار تقاضا برای نفت حساب کرده بودند، موج دوم کرونا ریسک‌های جدی ایجاد می‌کند و ممکن است باعث سقوط قیمت نفت شود.

این مسئله اسباب گرفتاری اوپک پلاس خواهد شد. این گروه کاهش تولید ۹.۸ میلیون بشکه در روز را به مدت یک ماه تا پایان ژوییه تمدید کرده و اعلام کرده که قصد دارد میزان کاهش تولید خود را از اوت تا دسامبر به ۷.۷ میلیون بشکه در روز محدود کند اما افزودن دو میلیون بشکه در روز نفت به بازار همزمان با شوک جدید تقاضا، تاثیر مثبتی روی قیمتها نخواهد داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به عبارت دیگر در شرایطی که قیمت‌ها تحت تاثیر انتظارات برای محدودیت عرضه و رشد تقاضا، افزایش پیدا کرده بودند، بازار ممکن است روند معکوسی پیدا کند و با افزایش عرضه اوپک پلاس و کاهش تقاضا، دوباره قیمت‌ها کاهشی شوند.