:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

آغاز ثبت نام وام کرونای کسب و کارهای فاقد بیمه

همه شاغلان و صاحبان کسب و کارهای فاقد بیمه و آسیب‌دیده از کرونا که متقاضی استفاده از وام و تسهیلات حمایتی کرونا هستند، می‌توانند از امروز به سامانه کارا مراجعه کنند و درخواست وام بدهند.
کد خبر: ۱۵۵۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
اقتصادگردان- ارسال پیامک دعوت مشمولان و متقاضیان فاقد بیمه از پنجشنبه گذشته توسط وزارت کار آغاز شده و کسانی که پیامک وزارت کار را دریافت کرده‌اند، در صورت تمایل می‌توانند به سامانه کارا مراجعه و مراحل ثبت نام خود را دنبال کنند.

صاحبان مشاغل و کسب و کارهایی هم که فاقد بیمه یا کد کارگاهی هستند و  ابن پیامک را دریافت نکرده اند اما متقاضی دریافت تسهیلات حمایتی کرونا هستند، می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا از قسمت ثبت نام متقاضی اقدام کنند.

بر این اساس شاغلان کسب و کارهایی که فاقد بیمه یا کد کارگاهی هستند، دستفروشان، قالیبافان، فعالان گردشگری و بخشی از مشاغل فصلی می توانند با ثبت نام در سامانه کارا درخواست خود را برای دریافت تسهیلات حمایتی کرونا ارائه دهند که پس از راستی آزمایی و احصای دقیق اطلاعات مشمول دریافت وام کرونا می شوند.

نکته قابل توجه این است که همه بنگاه‌ها و شاغلان کسب و کارهای فاقد بیمه مشمول دریافت وام کرونا نمی شوند، بلکه آن‌هایی می توانند درخواست وام بدهند و مشمول دریافت وام کرونا شوند که شغلشان برای وزارت کار قابل شناسایی باشد؛ مثلا دستفروشانی که به نوعی اطلاعاتشان توسط وزارت کشور یا شهرداری‌ها به ثبت رسیده باشد یا قالیبافانی که زیرمجموعه وزارت تعاون یا دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها هستند و اطلاعات آن‌ها در دستگاه‌ها موجود و کسب و کاری که به آن اشتغال دارند، قابل شناسایی باشد.

برهمین اساس معاونت اشتغال وزارت کار، از دستگاه‌های تخصصی و وزارتخانه‌های مختلف اعم از وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت جهاد کشاورزی و ... برای شناسایی، راستی آزمایی و انجام صحیح احراز هویت دعوت کرده است.

پیش از این عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار به ایسنا گفته بود "در خصوص افراد فاقد بیمه از تشکل‌ها و دستگاه‌های تخصصی درخواست کرده‌ایم که افراد را به ما معرفی کنند تا از این طریق امکان راستی آزمایی وجود داشته باشد؛ به عنوان نمونه یک راننده تاکسی که بیمه ندارد ولی از سهمیه بنزین وزارت کشور استفاده می‌کند و می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که به تایید وزارت کشور شاغل است، مشمول تسهیلات حمایتی کرونا قرار می‌گیرد."

به گفته وی، طی مذاکرت صورت گرفته با دستگاه‌های مختلف، اطلاعات افراد شاغل و بنگاه‌های فاقد بیمه مورد بررسی و احصا قرار گرفته و لیست افرادی که هویت آن‌ها احراز شده و در حال حاضر فعال هستند، دریافت خواهد شد.

پرداخت تسهیلات حمایتی به شاغلین کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و فعالان اقتصادی ۱۴ رسته از ۱۳ خرداد ماه اغاز شده است و مشمولان برای گرفتن وام به بانکها معرفی شده‌اند. برابر آخرین آمارها از سامانه کارا، تاکنون مبلغ ۱۰ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان تسهیلات به واجدین شرایط دریافت تسهیلات کرونا پرداخت شده است.

طبق اعلام معاونت اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به تعداد ۱۱۲۵ نفر از رانندگان مسافربری اعم از برون شهری و درون شهری که مشمول بیمه خویش فرمایی هستند، مبلغ ۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۶ میلیون تومانی کرونا از سوی مؤسسات عامل پرداخت شده و به تعداد ۵۵ بنگاه از واحدهای کسب و کاری که فعال بوده و تعطیل نشده‌اند به ازای هر شاغل دارای پرونده بیمه تامین اجتماعی، مبلغ ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده که مجموع آن رقمی معادل یک میلیارد و ۴۶۴ میلیون تومان است.

همچنین به تعداد ۷۲ فقره پرونده از واحدهایی که در پی شیوع کرونا، به اجبار تعطیل شده‌اند، مبلغ دو میلیارد و ۴۹۶ میلیون تومان تسهیلات ۱۶ میلیون تومانی از سوی مؤسسات عامل پرداخت شده است.

تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده و پرونده‌هایشان در شعب بانکی برقرار است که از امروز با اضافه شدن گروه جدید به مشمولان دریافت تسهیلات کرونا، تشکیل پرونده کسب و کارهای فاقد بیمه در شعب بانکی و معرفی برای دریافت تسهیلات آغاز می شود.

طبق اعلام وزارت کار بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شاغلان شناسایی و احراز هویت شده‌اند و پیامک اطلاع‌رسانی و دعوت از متقاضیان مشمول دریافت وام کرونا ارسال شده است.