:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
یک عضو کمیسیون اقتصادی:

تک نرخی شدن ارز بهترین راهکار برای کنترل قیمت آن است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تک نرخی شدن ارز را مهمترین راهکار برای کنترل نرخ ارز عنوان کرد.
کد خبر: ۱۵۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷

اقتصادگردان- محمد باقری اظهار کرد: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و طبیعتا وقتی جنگ شروع می‌شود تبعات آن به همه جا می‌رسد الان هم ما با تحریم و مشکلاتی مواجه هستیم که تحریم عامل آن بوده است و باید این آمادگی را داشته باشیم.

وی افزود: ما با محدودیت ارزی مواجه هستیم و نمی‌شود گفت این موضوع ربطی به تحریم ندارد. به هر حال برخی مسائل پیش آمده باعث شده با کمبود ارز مواجه شویم و به این شکل بازار ارز به هم ریخته است.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید دولت برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات کالاها به داخل کشور گفت: از سویی صادرکنندگان برای تهیه این ارز به بازار مراجعه می‌کنند و شاید این موضوع هم در نوسانات بازار ارز بی تاثیر نباشد.

باقری تک نرخی شدن ارز را مهمترین راهکار برای کنترل بازار ارز عنوان و خاطرنشان کرد: دولت نباید از تبعات این کار بترسد بلکه باید یک نرخ را برای ارز اعلام کند و همه دستگاه‌ها از آن تبعیت کنند در چنین شرایطی گرانفروشی و افزایش قیمت‌ها تا حدی کنترل می‌شود. ما چاره‌ای نداریم جز این که تک نرخی شدن ارز را اجرایی کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا تک نرخی شدن ارز موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی نمی‌شود؟ گفت: اگر بررسی کنیم می‌بینیم از زمانی که برای واردات گوشت ارز دولتی اختصاص نیافته قیمت گوشت هم ارزان شده طبیعی است هر جا رانتی وجود دارد فساد ایجاد می‌شود و تبعات خاص خود را دارد. اگر کالاهای اساسی با ارز تک نرخی وارد شوند چه بسا شاهد کاهش قیمت آنها نیز باشیم.