:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

سویا مرغ را گران کرد؟

قیمت برخی از محصولات در بازار خرده‌فروشی هم روند صعودی به خود گرفته که مواد غذایی نیز از این قاعده مستثنا نبود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد با رشد قیمت ذرت و سویا، محصولاتی همچون مرغ روند صعودی به خود گرفت و به نظر می‌رسد باید نظارت‌ها از سمت خرده‌فروشی به سمت قیمت‌گذاری محصولات وارداتی چرخش کند.
کد خبر: ۱۵۵۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
اقتصادگردان- حدود چهار ماه است که کرونا این مهمان ناخوانده، زندگی ایرانیان را نیز درگیر کرده اما موضوع مهم در کنار سلامتی افراد، حرکت چرخ اقتصاد خرد کشور است زیرا در شرایط فعلی با رشد قیمت دلار و عدم افزایش حقوق و درآمد افراد نسبت به افزایش قیمت ارز، کسب‌وکارهای خرد تحت تأثیر قرار گرفته است.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان از آن دارد که قیمت بسیاری از اجناس به‌ویژه اجناس مصرفی و خوراکی به‌صورت روزانه تغییر می‌کند و آن‌چنان‌که باید نظارتی بر قیمت‌گذاری کالاها وجود ندارد و این موضوع در کالاهای خوراکی که به‌صورت روزانه از سوی مشتریان خریداری نمی‌شود، محسوس است. از این موارد می‌توان به کالاهایی همچون پفک، چیپس، بیسکوییت و محصولات مشابه که بر پایه ذرت تولید می‌شود اشاره کرد.

این در حالی است که حتی قیمت ذرت و سویا در بازار به‌شدت افزایش پیداکرده و این تنها مربوط به ذرت و سویای خوراکی نیست، بلکه ذرت و سویای دامی نیز نایاب و گران شده است. در این زمینه یک پرورش‌دهنده مرغ گوشتی به ایسنا گفت: در چند وقت اخیر حجم عرضه سویا به‌شدت کاهش‌یافته و این موضوع در تعیین قیمت آن تأثیر بسزایی داشته است.

وی ادامه داد: با کاهش حجم عرضه و افزایش قیمت سویا، امکان پرورش مرغ از بسیاری از تولیدکنندگان مرغ گوشتی سلب شد که درنهایت منجر به افزایش بی‌رویه مرغ در سطح خرده‌فروشی خواهد شد.

این پرورش‌دهنده مرغ گوشتی تأکید کرد: متأسفانه برخی بازرسان و متولیان امر در زمینه کنترل قیمت کالاهای خوراکی جامعه، نظارت و فشار خود را تنها به آخرین حلقه توزیع وارد می‌کنند که این موضوع اشتباه است، زیرا زمانی که گرانی در اولین حلقه پرورش و توزیع مرغ وجود دارد، گرانی به تمام مراحل تولید و توزیع تسری پیدا می‌کند.

یکی دیگر از پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی هم توضیح داد: طی دو ماه گذشته قیمت کنجاله سویا از کیلویی ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ به کیلویی ۷۷۰۰ تومان رسیده که نرخ دولتی این محصول در حدود ۲۹۰۰ تومان است، اما باوجود ادعای وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر عرضه کنجاله سویا به میزان ۵۰ درصد مصرف تولیدکنندگان تا به امروز تمام پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی امکان دریافت و مصرف کنجاله سویا دولتی نداشته‌اند.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان از آن دارد که هر کیلو مرغ به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد که قیمت مصوب این محصول ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان است.

برای دستیابی به این قیمت مرغ زنده باید به قیمت کیلویی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به کشتارگاه عرضه شود که با توجه به قیمت نهاده‌های دامی هر کیلو مرغ برای تولیدکننده بیش از ۱۱ هزار تومان تمام می‌شود و اگر بنا بر رعایت قیمت مصوب باشد باید تولیدکنندگان مرغ خود را با ضرر به کشتارگاه عرضه کنند.