کارشناس حقوق هوانوردی یادآور شد: اینکه در قانون بودجه امسال آمده که روی خودروهای لوکس، مالیات اعمال شود، به این خاطر است که خودرو در ایران امکان خرید و فروش دارد و با افزایش تورم یا ارزش بازارهای موازی، خود به خود، قیمت خودرو نیز افزایش مییابد که از این عایدی، میتوان مالیات گرفت اما اینکه بخواهیم هواپیما را هم مانند سایر وسایل نقلیه بدانیم، اشتباه استراتژیک است؛ چون شرکتهای هواپیمایی، هواپیماهای دست دوم و کارکرده وارد میکنند و پس از چند سال، به عنوان هواپیمای اسقاطی در گوشهای از فرودگاه یا آشیانه تعمیرات، به عنوان انبار قطعه برای تعمیر سایر هواپیماها مورد استفاده قرار میگیرد. وی در پاسخ به اینکه آیا هواپیماهای شرکتهای هواپیمایی در ایران، میان یکدیگر خرید و فروش میشود که از آن مالیات گرفته شود؟ گفت: در ۳۰ سال اخیر تنها یک شرکت هواپیمایی داخلی تازه تأسیس، از یکی از ایرلاینهای قدیمی ایرانی، دو فروند هواپیما خرید که آن هم به دلیل عدم تشکیل این ایرلاین جدید، هواپیماها بلااستفاده مانده است. به گفته منظری، گرانترین هواپیما در ایران در حال حاضر ۲ تا ۳ میلیون دلار است و بر خلاف اینکه ارزش دلار سبب ارزشمندتر شدن داراییها میشود، هواپیماهای کارکرده مرتباً در حال افت ارزش هستند؛ به خصوص که با شیوع کرونا و کاهش تقاضای پرواز، تعدادی از هواپیماهای هر ایرلاین، بدون پرواز ماندهاند.