:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
افزايش قيمت ارز در صرافي هاي مجاز بانكي

حباب سکه 10 ميليوني یک میلیون تومان است / افزايش نرخ ها در بازار

به دنبال افزايش قيمت دلار در بازار آزاد، صرافي هاي مجاز بانكي قيمت دلار را به 20900 و يورو را به 23300 تومان افزايش دادند/ در بازار طلا نيز به دنبال قيمت دلار 21340 تومان، و اونس جهاني به قيمت 1774 دلار، قيمت طلا و سكه نيز افزايش يافت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران به قیمت ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه پنج میلیون تومان، ربع سکه دو میلیون و ۹۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۹۱۶ هزار و ۹۳۶ تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۷۲۰ هزار تومان به فروش رسید
کد خبر: ۱۵۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
اقتصاد گردان - روز شنبه دلار در صرافی‌های بانکی در مقایسه با روز معاملاتی پنجشنبه ۱۹۵۰ تومان افزایش قیمت داشت و به بهای ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته شد.  نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان و فروش ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان بود که نسبت به پنجشنبه ۱۹۵۰ تومان گران شد.  قیمت خرید و فروش یورو نسبت به پنجشنبه رشد داشت، بر این اساس، نرخ خرید هر یورو ۲۳ هزار تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان شد.
 میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا ۲۱ هزار و ۲۶۶ تومان و هر دلار ۱۸ هزار و ۹۹۶ تومان اعلام شده است.همچنین هر حواله دلار در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته ۱۶ هزار و ۷۷۳ تومان، حواله یورو نیز ۱۹ هزار و ۳۴۸ تومان به فروش رسید.
در بازار طلا نيز به دنبال قيمت  دلار 21340 تومان، و اونس جهاني به قيمت 1774 دلار، قيمت طلا و سكه نيز افزايش يافت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران به قیمت ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه پنج میلیون تومان، ربع سکه دو میلیون و ۹۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۹۱۶ هزار و ۹۳۶ تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۷۲۰ هزار تومان به فروش رسید.

حباب سکه یک میلیون تومان است

کشتی‌آرای با تأکید برافزایش معاملات سفته‌بازانه در بازار طلا و سکه گفت: حباب سکه باتوجه به افزایش تقاضا برای خرید سکه تمام به بیش از یک میلیون تومان رسیده است.محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص وضعیت بازار طلا وسکه در روز جاری، اظهار داشت: روز شنبه با وجود ثبات قیمت جهانی طلا، افزایش قیمت ارز موجب افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شد؛ این قیمت ها تا کنون نه تنها غیرقابل تصور بود بلکه بی سابقه نیز بوده است.
وی در خصوص قیمت طلا و سکه در بازار تهران گفت: قیمت سکه طرح قدیم در حال حاضر 9 میلیون و 350 هزار تومان، سکه طرح جدید 10 میلیون و 125 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 5 میلیون تومان، ربع سکه بهارآزادی 2 میلیون و 920 هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و 550 هزار تومان است.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: قیمت هر مثقال طلا 3 میلیون و 980 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار نیز 918 هزار و 300 تومان شده است؛ این قیمت ها برای اولین بار در بازار ثبت شده است.
کشتی آرای از افزایش حباب سکه در بازار خبر داد و گفت: باتوجه به افزایش تقاضا برای سکه، حباب سکه به بیش از یک میلیون تومان رسیده است. البته عرضه و تقاضا در تعادل بوده و معاملات به شدت کاهش یافته است.وی تأکید کرد که با این حال معاملات در بازار طلا و سکه بیشتر جنبه سفته بازی و دلالی پیدا کرده است.

خريد ارز از بانك ها توسط صرافی‌ها

درحالی بانک مرکزی در روزهای اخیر از مجازشدن ارائه خدمات ارزی به صرافی‌های آزاد توسط بانک‌ها خبر داد که صرافی‌ها می‌گویند این دستور بانک مرکزی عملیاتی نشده و بانک‌ها هم اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
به گزارش تسنیم ، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای که چهارم تیرماه منتشر کرده است از مجاز شدن خرید منابع ارزی توسط صرافی‌های غیربانکی از طریق بانک‌های عامل خبر داده بود.اما با گذشت یک هفته از این اطلاعیه، صرافی‌ها نتوانسته‌اند نسبت به خرید ارز از بانک‌ها اقدام کنند و علت آن هم بی‌اطلاعی بانک‌ها از این سیاست جدید بانک مرکزی است.
بانک مرکزی درحالی با ارائه خدمات ارزی توسط صرافی‌های غیربانکی موافقت کرده است و صرافان نیز از این تصمیم استقبال کرده آن را در راستای کاهش نوسانات ارزی دانستند که این موضوع همچنان عملیاتی نشده است و بانک‌ها از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
پیش از موافقت بانک مرکزی با فعالیت ارزی صرافی‌های غیربانکی تنها صرافی‌های بانکی امکان فعالیت در این زمینه را داشتند؛ اما حال با وجود موافقت بانک مرکزی همچنان روند فعالیت به‌صورت قبل است و هنوز صرافی‌های غیربانکی نتوانستند از این خدمات بهره‌مند شوند.صرافی‌های غیربانکی می‌گویند که هنوز هیچ فعالیت عملیاتی در این زمینه صورت نگرفته است، ضمن اینکه بانک‌ها نیز از عدم دریافت بخشنامه در این خصوص می‌گویند.

بانک‌ها تنها انباردار سکه طلا هستند
 
در حالیکه با افزایش قیمت سکه، برخی دخالت بانک‌ها در معاملات گواهی سپرده طلا را عامل نوسانات و التهابات در بازار طلا می‌دانند، جمعی از مسئولان بانکی، بازار سرمایه و اتحادیه طلا و جواهر با اعلام اینکه نقش بانک‌ها در این معاملات فقط انبارداری است و نقشی در تغییرات قیمت سکه ندارند، جزئیات حضور بانک‌ها در این معاملات را تشریح کردند.
به گزارش ایسنا، با افزایش قیمت سکه در مدت اخیر، صحبت‌هایی مطرح شد که "بورس کالا به بازار فیزیکی سکه در زمینه افزایش قیمت سکه جهت می‌دهد و بانک‌ها و خزانه‌ها نیز سکه را می‌خرند و قیمت را افزایش می‌دهند".
در نهایت همین موضوع باعث شد معامله گواهی سکه در بورس کالا برای حدود سه روز متوقف شود. در پی طرح این موضوع، معاون بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه بانک‌ها و خزانه‌های بورس کالا هیچ دخالتی در روند معاملات سکه ندارند، به ایسنا گفت که در واقع بانک‌ها فقط انباردار و خزانه‌دار سکه‌ها هستند و خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌دهند.
علاوه براین، از آنجاکه سازمان بورس و اوراق بهادار تهران از سال ۱۳۹۴ و برای افزایش ایجاد شفافیت و امنیت معاملات سکه، معاملات گواهی سکه در سیستم معاملات را راه‌اندازی کرده و سکه در انبار بورس کالای ایران واقع در خزانه‌داری بانک‌های رفاه کارگران، صادرات، ملت و سامان که در بورس کالا گواهی سپرده صادر می‌کنند، نگهداری می‌شود، مدیران عامل کارگزاری این بانک‌ها نیز توضیحاتی درباره نقش بانک‌ها در معاملات گواهی سپرده سکه ارائه کردند.
براین اساس، طبق آنچه مسئولان بانکی تاکید دارند "بانک‌ها در معاملات گواهی سپرده سکه و طلا و نوسانات قیمتی آن به خصوص افزایش قیمت نقشی ندارند و فقط عاملی برای انبار کردن سکه‌ها در خزانه‌های خود هستند".
به گفته مدیر عامل کارگزاری بانک رفاه کارگران، بانک‌ها در معاملات گواهی سپرده سکه شرایط نقدشوندگی، ایجاد شفافیت و تکمیل زنجیره خدمات رسانی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه را فراهم می‌کنند.
بانک ملت نیز در این زمینه توضیح داد که نماد سکه موجود در تابلوی بازار به نام یک بانک به هیچ وجه به معنای مالکیت آن‌ها توسط بانک‌ها نیست بلکه به معنای بانک محل انبارداری اصل سکه‌های طلاست؛ بنابراین بانک‌ها نقشی در خرید سکه فیزیکی از بازار طلا و یا فروش آن در بورس نداشته و نمی‌توانند در کنترل قیمت و یا افزایش آن نقش موثری ایفا کنند.
مدیر عامل بانک صادرات هم درباره نقش بانک‌ها در معاملات گواهی سپرده طلا تصریح کرد که که بانک‌ها در این معاملات نقش عامل دارند و با همکاری بانک مرکزی برای کنترل بازار سکه از گواهی سپرده استفاده می‌کنند.
همچنین از آنجا که متقاضیان دریافت گواهی این معاملات باید به همراه سکه، مدارک شناسایی را نیز به خزانه چهار بانک ذکر شده ارائه دهند، در نهایت گواهی سپرده سکه طلا بیانگر مالکیت کالای سپرده شده است و این کالا (سکه) به انبار داده می‌شود و مردم در قبال آن رسید انبار را دریافت می‌کنند که در این زمینه باید اصالت کالا تایید شود و این اصالت از طریق نوع تمام بهار، عیار ۹۰ درصدی و وزن ۸.۱۳۳ طلا گرمی سکه تعیین و تایید می‌شود.
لذا یک ابهام دیگر در این زمینه، اختلاف قیمت سکه در بورس نسبت به بازار فیزیکی بود که مسئولان بانکی دلیل افزایش قیمت سکه در بورس کالا را متاثر از عواملی همچون اشتیاق خرید موجود در بازار فیزیکی و نشان دادن افزایش قیمت در بورس کالا به دلیل عدم پاسخگویی عرضه و انتظارات بازار برای روز آینده می‌دانند که براساس اعلام مدیر عامل کارگزاری بانک رفاه کارگران عامل تاثیرگذار بر اختلاف قیمت بین بازار فیزیکی و بازار گواهی سپرده سکه، اشتیاق خریدی است که در بازار فیزیکی وجود دارد و به دلیل عدم پاسخگویی عرضه، این افزایش قیمت در بورس خودش را نشان می‌دهد.
در این زمینه، مدیر عامل کارگزاری بانک صادرات گفت که این امر به دلیل انتظارات بازار برای روز آینده است، زیرا معاملات سکه در بازار آزاد از صبح تا شب ادامه دارد اما در بورس کالا دو تا سه ساعت به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند و در آغاز معاملات در بورس کالا، این بازار قیمت و معاملات آتی را هم می‌بیند که موجب افزایش نرخ سکه می‌شود و در کاهش قیمت هم این بازار می‌تواند بیشتر از بازار آزاد در همان روز نسبت به فردا عمل کند.  
در نهایت نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم با بیان اینکه برای آنکه نقدینگی از مردم گرفته شود، تصمیم گرفته شد که به تعدادی از بانک‌ها مجوز داده شود تا از مردم سکه بگیرند و در قبال آن اوراق بدهند، توضیح داد که با این عمل، علاوه براینکه این سرمایه دست خودشان (بانک) و سکه هم باقی می‌ماند، سکه به مردم تحویل داده نمی‌شود و به جای آن اوراق تحویل مردم می‌دهند.
اکنون اتفاقی که به زعم دست‌اندرکاران بازار افتاده این است که مقداری نقدینگی از بازار جمع شده تا در آینده التهابی شکل نگیرد اما تورم سکه کاهش نیافته و لازم است در این باره تدبیر اساسی اتخاذ شود تا از روند صعودی این کالای سرمایه‌ای و تاثیرگذار جلوگیری شود.

افت دلار در بازار جهاني

شاخص دلار در معاملات پایان هفته قرمزپوش شد. به گزارش رویترز، با وجود آن که با بازگشایی تدریجی اقتصاد، شاخص‌های کلان اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند اما رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است چالش‌های کاملا محسوسی بر سر راه اقتصاد وجود دارد. جروم پاول چشم انداز اقتصاد آمریکا را کاملا نامطمئن دانست و افزود: همه چیز به این بستگی دارد که سرعت شیوع کرونا تا چه حد مهار شود و تلاش‌های دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی تا چه حد موفق باشد.
به نظر می رسد که روابط ترامپ و پاول رو به بهود است و این مساله می تواند جایگاه دلار را تقویت کند: رئیس جمهور آمریکا که تا پیش از بحران کرونا بارها و بارها به تندی از جروم پاول انتقاد کرده بود، این بار در یک عقب نشینی آشکار از عملکرد وی ابراز خوشحالی کرد. ترامپ با بیان اینکه در ابتدا چندان از عملکرد پاول راضی نبوده است افزود: در حال حاضر از عملکردش خیلی خوشحال هستم.
از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج‌گیری شیوع کرونا بوده‌ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت‌های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است. در برخی از نقاط انگلیس و استرالیا نیز محدودیت هایی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در نظر گرفته شده است.
رودریگو کارتیل، استراتژیست مسائل ارزی در " بانک ملی استرالیا" گفت: افزایش مجدد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان ممکن است سیاستگذاران را به تغییر ریل سیاست بازگشایی اقتصادها سوق دهد و این مساله برای بازارها بسیار تلخ خواهد بود. لازم است بدانیم تاثیر قرنطینه فاز نخست بر روی اقتصادها به ویژه روی اقتصاد آمریکا چه قدر بوده است.
با توجه به افزایش مخارج دولت، روند صعودی بدهی و کسری بودجه در آمریکا ادامه دارد: میزان بدهی‌های آمریکا  تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰ به ۲۶ تریلیون و ۳۲۳  میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار رسیده است. کسری بودجه دولت آمریکا نیز تا پایان ماه ژوئن به شش تریلیون و ۲۵۱ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار رسیده است.
یوکیو ایشیزوکی - استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه " دایوا سکیوریتیز" - گفت: این احتمال وجود دارد که با موج دوم همه گیری در جهان مواجه شویم اما آن طور که موضع‌گیری سیاست‌گذاران نشان می دهد، کسی قصد ندارد بار دیگر یک قرنطینه سراسری و طولانی را نظیر آنچه در فاز نخست با آن مواجه شدیم، اعمال کند.
در قاره سبز، شاخص‌های کلان اقتصادی منتشره درباره کشورهای اروپایی نشان دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است؛ هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برنامه خرید اوراق قرضه خود را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۱.۳۵ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.  
ینس ویدمان - رئیس بانک مرکزی آلمان - در مصاحبه با روزنامه " آلگماینه تسایتونگ" با اشاره به بازگشت تدریجی میزان تولیدات به سطوح پیش از زمان بحران کرونا گفته است: در ماه‌های اخیر شاید با یکی از حادترین شرایط اقتصادی تاریخ خود مواجه شده بودیم اما فکر می کنم به احتمال زیاد از سخت ترین شرایط موجود عبور کرده‌ایم. خبر خوب این است که اکنون در جایی قرار داریم که شرایط رفته رفته رو به بهبود رفته است.
تحلیل‌گران بانک "آی ان جی" در یادداشتی نوشتند: در روزهای اخیر شاهد نوسان آرام در بازار ارز بوده‌ایم و این می‌تواند باعث آسودگی بیشتر خاطر معامله‌گران شود. در کوتاه مدت ریسک‌های کرونایی باقی خواهد ماند و باید آن ها را در محاسبات لحاظ کرد.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۱۷۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۸ دلار اعلام شد.  
 مخالفت برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر هلند، دانمارک، سوئد و اتریش با طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان تاکنون مانع از آن شده است تا بسته یک تریلیون یورویی حمایتی از اقتصادهای اروپایی در برابر ویروس کرونا به مرحله اجرا درآید. از سوی دیگر مرزهای اتحادیه اروپا هنوز به روی شمار زیادی از کشورها بسته باقی خواهد ماند که این مساله روی تجارت خارجی و جریانات سرمایه ای موثر خواهد بود.
در انگلیس نیز به دنبال کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور، بوریس جانسون- نخست وزیر - از ارائه یک بسته حمایتی جدید از اقتصاد در برابر پیامدهای کرونا خبر داده است. جانسون هم چنین از اعمال تغییرات ساختاری در شیوه مدیریت و بودجه بندی دولت خبر داده است.
از طرف دیگر اگر چه پیشنهاد انگلیس برای محدودیت های زمانی معاملات بازارهای ارزی دو طرف کانال مانس با مخالفت برخی از طرف های اروپایی مواجه شده است اما مقامات انگلیسی از توافق با سوئیس بر سر تقویت همکاری در حوزه بازارهای مالی و ارزی خبر داده اند.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۵ درصد صعود نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۶ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۲  به ۱.۱۲۴ دلار رسید.
مینوری اوچیدا - تحلیلگر بازار ارز در بانک "میتسوبیشی"- گفت: به صورت کلی بازار با توجه به تحولات اخیر محتاط شده است. کاهش روابط تجاری و تعطیلی کسب و کارها تقاضا برای ارز را کاهش داده است و انتظار می رود این روند دست کم تا دو ماه آینده نیز ادامه داشته باشد.
در آسیا نرخ برابری ارز کماکان تحت تاثیر سیاست‌های بانک‌های مرکزی قرار دارد. کره جنوبی اعلام کرده است سومین و احتمالا آخرین بسته محرک را رونمایی خواهد کرد که ارزش آن ۲۷۰ تریلیون وون ( ۲۲۵ میلیارد دلار) خواهد بود. این بسته محرک هم صرف حمایت از کسب و کارها و هم صرف پرداخت یارانه های نقدی مستقیم به خانوارها خواهد شد.
برای پنجمین بار در طول سال جاری نرخ بیکاری در سومین اقتصاد بزرگ جهان افزایشی شده است؛ به گونه‌ای که طبق اعلام وزارت ارتباطات و امور داخلی، نرخ بیکاری در ژاپن تا پایان ماه می با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۲.۹ درصد رسیده است.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱۰۷.۵۲۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۶۶ یوان چین اعلام شد.