:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد

نیاز کشور به ۲۵۰۰ کمباین برنج در سال

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در خصوص ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۱۵۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
اقتصادگردان- چندی پیش ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن یکی از شرکت‌های کمباین سازی داخلی مدعی شد که  واردات کمباین برنج با ارز ۴۲۰۰ تومانی خط تولید داخلی را متوقف می کند. در این ویدیو همچنین مطرح شده بود که علت اینکه کمباین داخلی نمی‌تواند با نمونه خارجی آن رقابت کند، به کیفیت ‌آن ربطی ندارد و موضوع پیگیری برخی افراد برای واردات آن است.

در واکنش به این اظهارات رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که این شرکت حدود ۵ ماه است که حتی یک پیش فاکتور  برای کمباین غلات  صادر نکرده و به دلیل اینکه کشور در سال به ۲۵۰۰ کمباین  برنج نیاز دارد، جامعه کشاورزی را نمی‌توان معطل تولیدات محدود یک شرکت کرد.

کامبیز عباسی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برنج دومین غذای اصلی مردم کشور است، گفت: در کشور حدود ۶۲۰ هزار شالیزار داریم. در ابتدای دولت ۱۰ تا ۱۵درصد اراضی مکانیزاسیون بودند و در ۷۵ تا ۹۰ درصد اراضی کشت و کار دستی انجام می شد، در حالی که از سال ۱۳۹۲ تا به امروز ۷۵ تا ۸۰ درصد اراضی مکانیزه شدند و کشت و کار با ماشین انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش برنج کشور یک میلیون و ۲۰۰هزار بهره بردار داریم که این جمعیت با خانواده‌هایشان جامعه ۶ میلیون را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: ابتدای دولت تکلیف شد که  شیوه کشت و برداشت برنج تغییر کند و مکانیزه شود،  زیرا برازنده نظام جمهوری اسلامی نبود که مردم در شالیزارها و در گل و لای فرو بروند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به ادعای  مطرح شده توسط یکی از شرکت‌های کمباین سازی کشور اشاره کرد و گفت: شرکت کمباین سازی ایران مدعی است که واردات کمباین برنج به تولید داخل ضرر می زند و هیچ گونه حمایتی از تولیدات داخل نمی شود. باید به این نکته توجه کرد که کشور در سال به ۲۵۰۰ کمباین برنج نیاز دارد و جامعه کشاورزی را نمی‌تواند معطل تولیدات محدود یک شرکت کرد.

به گفته وی در سال ۱۳۹۷ با تغییر سیاست‌های ارزی، هیات دولت با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به این نتیجه رسید که کمباین برنج و نشاکاری باید ارز دولتی بگیرند و چون این شرکت ها نتوانستند ارز دریافت کنند، معترض هستند.

عباسی در ادامه گفت:سال ۱۳۹۷ شرکت کمباین سازی ایران یکی از واردکنندگان کمباین از چین بود. بعد از مدتی اعلام کرد که قصد تولید کمباین دارد و نیمه دوم سال ۱۳۹۸ یک نمونه ساخت. این نمونه پس از رفع ایرادات تاییدیه گرفت و این کارخانه اولین کمباین برنج خود را عرضه کرد. البته ۸۰ درصد قطعاتی که در تولید کمباین استفاده می شدند، وارداتی بودند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت ۱۲ کمباین برنج ساخته‌است، گفت: از پایان سال ۱۳۹۸ تاکنون به دلیل اینکه ارز دولتی به واردات کمباین تعلق نگرفت، این شرکت حتی یک دستگاه هم تحویل نداده‌است. حدود ۵ ماه است که یک پیش فاکتور هم برای کمباین غلات توسط این شرکت صادر نشده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: آنها معترض هستند که چرا کمباین کامل ارز دولتی می‌گیرد ولی وزارت صمت برای  واردات قطعات آن ارز تخصیص نمی‌دهد. البته ما اعلام کردیم که این موضوع را باید از وزارت صمت پیگیر شوند.

وی در پایان گفت: کالایی که ۸۰ درصد آن وارداتی است تولید داخل نیست و قیمتی که آنها برای کمباین اعلام کرده‌اند ۲.۵ برابر قیمت نمونه‌های وارداتی است.