:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
سكه به 9 ميليون و 730 هزار تومان رسيد

طرح مجلس برای اخذ مالیات از سکه، ارز و سهام / هر گرم 18 عيار 902 هزار

مظنه مثقال 17 عيار به 3 ميليون و 910 هزار تومان / ارز و سكه در كانال جديد - طلا پا به پای سهام پیش می‌رود /درخشش دوباره طلا در سایه افزایش نگرانی‌ها از موج دوم همه‌گیری / روز جمعه نيز قيمت دلار 20920 تومان دادو ستد شد. و با اعلام نرخ اونس جهاني به قيمت 1776 دلار، سكه جديد 9 ميليون و 720 هزار، طرح قديم 8 ميليون و 850 هزار، نيم سكه 4 ميليون و 850 هزار، ربع سكه 2 ميليون و 700 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 370 هزار تومان معامله شد. هر گرم طلاي 18 عيار به 902 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عيار به 3 ميليون و 910 هزار تومان رسيد
کد خبر: ۱۵۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
اقتصاد گردان - محسن شمشيري
جزئیات طرح نمایندگان مجلس برای مالیات بر عائدی سرمایه نشان می‌دهد که دریافت مالیات از سکه، ارز و سهام در دستور کار است.یکی از اقدامات نمایندگان مجلس یازدهم توجه به توسعه پایه‌های مالیاتی و تنظیم گر در عرصه اقتصادی است.
معمولا پایه‌های مالیاتی اهداف گوناگونی از جمله عدالت اجتماعی،‌ افزایش منابع عمومی بودجه، کاهش سوداگری و تنظیم کننده بخش ‌های اقتصادی را دنبال می کند. اخیرا در مجلس شورای اسلامی، طرح مالیات بر عائدی سرمایه از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد که می‌تواند آبی بر اتش بازارهای مختلف و کاهش دلالی و سوداگری باشد.
در مقدمه این طرح آمده است:‌ در همین راستا طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه با هدف حمایت از تولید و سرمایه گذاری مولد، کاهش نوسانات بازارهای دارایی از جمله خودرو، مسکن، طلا و ارز و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی این بازارها، پیشنهاد می شود. اعمال این مالیات موجب خواهد شد انگیزه سوداگری در بازارهای دارایی کاهش یافته و در نتیجه منجر به جلوگیری از افزایش قیمت نامتعارف در این بازارها خواهد شد. با خروج سوداگران از این بازارها، متقاضیان واقعی این دارایی ها، از جمله اقشار با درآمدهای متوسط و پایین، راحت تر خواهند توانست خودرو و مسکن که از جمله دارایی های ضروری خانوار محسوب می شود را خریداری کنند. همچنین افرادی که در اثر سوداگری در این بازارها، از افزایش قیمت این دارایی ها منتفع شده اند، مکلف خواهند شد بخشی از سود خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند تا به نفع عموم مردم هزینه شود.

به گزارش فارس، یکی از مفاد این طرح مربوط به دارایی‌ها و اموالی می‌شود که مشمول مالیات بر عائدی سرمایه هستند. یکی از مهمترین بازارهای هدف این مالیات سکه، ارز و سهام است که پیش بینی شده است.
در جزئیات این طرح اشخاص مشمول در ماده 2 ذکر شده است:ماده ۲- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و غیر ایرانی اعم از مقیم و غیر مقیم، نسبت به مجموع عایدی حاصل از واگذاری اموال و دارایی های موضوع ماده 3 این قانون که در ایران واقع است، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه می باشند.
اموال و دارایی های مشمول: ماده ۳- اموال و دارایی های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه به شرح ذیل هستند:
الف - اموال و دارایی های غیر منقول: ۱- املاک ۲- حق واگذاری محل، موضوع قانون مالیاتهای مستقیم؛ ب - اموال و دارایی های منقول: ۱- خودرو و وسایل نقلیه موتوری جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی ۲- سکه ۳- ارز
۴- سهام، سهم الشرکه، حق تقدم و سایر اوراق بهادار موارد معاف و غیر مشمول
نرخ های مالیاتی: ماده ۵- نرخ مالیاتی عایدی سرمایه موضوع این قانون به شرح ذیل است ۱- نرخ مالیات موضوع قانون برای دارایی های بند الف- ماده ۳-، بر اساس مدت تملک، مطابق نرخ های زیر اعمال می شود و کمتر از یک سال، ۲۸ درصد؛ پس از یک سال، سالانه ۲ واحد درصد نرخ کاهش می یابد. دوازده سال و بیشتر، ۶ درصد۲- اموال و دارایی های موضوع بند «ب» ماده ۳ به استثنای سهام، سهم الشرکه، حق تقدم و سایر اوراق بهادار به نرخ بیست ۲۰درصد ۳- نرخ مالیات موضوع قانون برای دارایی های جز ۴- بند ب- ماده ۳-، بر اساس مدت تملک، مطابق نرخ های زیر اعمال می شود: سهام، سهم الشرکه، حق تقدم و سایر اوراق بهادار: برای دوره تملک کمتر از شش ماه به نرخ بیست ۲۰درصد
دوره تملک بیش از شش ماه تا سقف دو سال به نرخ ده ۱۰ درصد برای دوره تملک بیشتر از دو سال سال به نرخ پنج ۵درصدتبصره- در موارد خرید و فروش متعدد یک یا چند نوع سهام، سهم الشرکه و حق تقدم، محاسبه عایدی سرمایه و تعیین دوره تملک آن بر اساس ترتیب تاریخ خریدهای انجام شده از اولین خریدهای همان سهم صورت میگیرد.
نرخ ها در بازار
در روزهاي اخير، سکه از  نه ملیون وپانصد هزار تومان  عبور کرد و دلار نزدیک  به ۲۱ هزار تومان شد. به عقيده كارشناسان بازار، این افزایش قیمتها اگرچه ممكن است مقطعی باشد ولی اثر خود را بر بازار میگذارد و قیمتها به روال سابق برنمی گردد. عده اي از مسوولان دولت،  معتقدند كه با واردات كالاها، ته لنجی ها و بدون انتقال ارز ها و توصیه به واردات بدون انتقال ارز،  کنترل بازار سخت شده است و در مقابل عده اي از فعالان بازار معتقدند كه به دليل نياز بازار و مردم به واردات، نمي توان تقاضاي ارز را محدود كرد و تنها به واردات كالاهاي اساسي و دارو اكتفا كرد.
به گزارش تعادل،  روز پنج‌شنبه صرافی‌های بانکی هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان خريداري و معادل ۱۸ هزار و ۹۵۰ تومان فروختند که در مقایسه با روز چهارشنبه تغییری نکرده است. همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۱ هزار تومان خريداري و به قیمت ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان نیز فروختند که نرخ خرید و فروش این نوع ارز نیز ثابت مانده و تغییری نکرده است.  علاوه براین، بانک‌ها نیز هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان و هر یورو را معادل ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان می‌خرند.
سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز معامله شده در تاريخ 11 تيرماه 99 را براي دلار 19016،‌درهم 5132، يورو 21240، پوند 23795، يوان 2775، دلار كانادا 14892 و لير تركيه 2924 تومان اعلام كرد.
در بازار طلا نيز با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد به قيمت 20700 تا  21 هزار تومان، و اونس جهاني به قيمت  1771 دلار، قيمت طلا و سكه افزايش يافت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران به قیمت ۹ میلیون و ۴۶۳ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با نرخ هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.همچنین نیم سکه چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۸۸۹ هزار و ۱۰۰ تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۸۵۱ هزار تومان به فروش رسید.این در حالی است که بهای اونس جهانی  به یک هزار و ۷۷۱ دلار کاهش یافت.
روز جمعه نيز قيمت دلار  20920 تومان دادو ستد شد. و با اعلام نرخ اونس جهاني به قيمت 1776 دلار، سكه جديد 9 ميليون و 720 هزار، طرح قديم 8 ميليون و 850 هزار، نيم سكه 4 ميليون و 850 هزار، ربع سكه 2 ميليون و 700 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 370 هزار تومان معامله شد.  هر گرم طلاي 18 عيار به 902 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عيار به 3 ميليون و 910 هزار تومان رسيد.


طرح مجلس برای اخذ مالیات از سکه، ارز و سهام کلید خورد. براساس این طرح، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی، نسبت به مجموع عایدی حاصل از واگذاری آن بخش از اموالشان که در ایران واقع است، مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.در مقدمه این طرح آمده :‌ در همین راستا طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه باهدف حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مولد، کاهش نوسانات بازارهای دارایی ازجمله خودرو، مسکن، طلا و ارز و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی این بازارها، پیشنهاد می‌شود.عمال این مالیات موجب خواهد شد انگیزه سوداگری در بازارهای دارایی کاهش‌یافته و درنتیجه منجر به جلوگیری از افزایش قیمت نامتعارف در این بازارها خواهد شد. با خروج سوداگران از این بازارها، متقاضیان واقعی این دارایی‌ها، ازجمله اقشار با درآمدهای متوسط و پایین، راحت‌تر خواهند توانست خودرو و مسکن که ازجمله دارایی‌های ضروری خانوار محسوب می‌شود را خریداری کنند، همچنین افرادی که در اثر سوداگری در این بازارها، از افزایش قیمت این دارایی‌ها منتفع شده‌اند، مکلف خواهند شد بخشی از سود خود را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند تا به نفع عموم هزینه شود

طلا پا به پای سهام پیش می‌رود

بازارهای سهام جهان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ قوی‌ترین عملکرد را از سال ۱۹۹۸ داشتند؛ با این حال درخشش آنها مانع از روند صعودی قیمت طلا نشد و این فلز بزرگترین رشد سه ماهه خود در چهار سال اخیر را به ثبت رساند.
به گزارش ایسنا، قیمت طلا در سه ماه گذشته بیش از ۱۲ درصد رشد داشت و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بزرگترین رشد قیمت سه ماهه از مارس سال ۲۰۱۶ تاکنون را به ثبت رساند. همچنین برای سومین ماه متوالی رشد قیمت ماهانه داشت.
بانک‌های مرکزی جهان در بحبوحه تبعات اقتصادی منفی شیوع ویروس کرونا، تدابیر محرک مالی گسترده‌ای را به اجرا گذاشته و نرخ‌های بهره را پایین نگه داشته‌اند و این اقدام به رشد بیش از ۱۶ درصدی قیمت طلا در سال میلادی جاری کمک کرده است. طلا در شرایط ابهامات اقتصادی و سیاسی با افزایش تقاضای خرید روبرو می‌شود. نرخهای بهره پایین هم هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را کاهش داده و جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند.
جوناتان باتلر، تحلیلگر فلزات ارزشمند و مدیر توسعه کسب و کار در شرکت میتسوبیشی در گزارشی اعلام کرد که تنوع سازی سرمایه گذاری همچنان به نفع طلا خواهد بود زیرا ابهامات بر بازارهای مالی حکمفرماست.
وی گفت: سرمایه گذاران با وجود ورود سرمایه به بازارهای سهام، همچنان به دنبال پوشش ریسک از طریق طلا هستند. طلا با طوفانی از ابهامات عظیم روبروست زیرا احیای اقتصادی با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا به خطر افتاده است و از سوی دیگر نرخهای بهره واقعی منفی مانده‌اند. وی در ادامه افزود: طولی نخواهد کشید که طلا صعود پایداری به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار در هر اونس پیدا خواهد کرد.طلا سه شنبه هفته جاری به بالای ۱۸۰۰ دلار صعود کرد اما نتوانست بالای این مرز بماند و با موج فروش فنی روبرو شد. بهای معاملات هر اونس طلا آخرین بار حدود ۱۷۶۶ دلار بود.
باتلر با اشاره به تدابیر محرک مالی که نرخهای بهره واقعی را برای مدتی اندک تا منفی نگه خواهد داشت، نسبت به روند صعودی قیمت طلا ابراز خوش بینی کرد و گفت: بانک مرکزی آمریکا روشن کرده که نرخهای بهره حداقل تا پایان سال ۲۰۲۲ در پایین‌ترین رکورد خود خواهند ماند و به این ترتیب هزینه نگهداری طلا فوق العاده کاهش پیدا می‌کند. با نرخهای بهره اندک، ممکن است نرخ تورم بالاتر رفته و به عامل دیگری برای افزایش قیمت طلا در میان مدت تا بلندمدت تبدیل شود.
بر اساس گزارش کیتکونیوز، این تحلیلگر فلزات ارزشمند همچنین به بررسی تقاضای سرمایه گذاری در بازار طلا پرداخت و خاطرنشان کرد موجودی طلای صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF- که تحت پشتوانه طلا قرار دارند، از ابتدای امسال تاکنون ۲۴ درصد رشد کرده است.
در وال استریت، شاخص داو جونز ۷۰۸.۷۲ واحد یا ۲.۷۱ درصد ریزش کرد و اس‌اندپی نیز با افت ۸۰.۸۲ واحدی یا ۲.۵۸ درصدی به ۳۰۵۰.۴۷ واحد رسید و نزدک کامپوزیت نیز ۲۲۲.۲۰ واحد از دست داد و به ۹۹۰۹.۱۷ واحد رسید.
صندوق بین المللی پول اعلام کرد که حالا انتظار دارد رشد اقتصادی جهان با کاهش ۴.۹ درصدی در سال جاری مواجع شود؛ رقمی که در مقایسه با پیش بینی ۳ درصدی در ماه آوریل به شدت افزایش یافته است؛ این نهاد علاوه بر این، پیش بینی خود را از احیای اقتصادی در سال ۲۰۲۱ کاهش و آن را از ۵.۸ در آوریل به ۵.۴ تنزل داد. شاخص دلار ۰.۵۲ دلار افزایش یافت و هر یورو با ریزش ۰.۳۴ درصدی به ۱.۱۲۶۸ دلار رسید.
در جایی دیگر، قیمت لحظه‌ای هر اونس طلا با افت ۰.۲ درصدی به ۱۷۶۲.۸۱ دلار رسید؛ این در حالی است که پیش‌تر با ۱۷۷۳ دلار بالاترین رشد خود را از اکتبر ۲۰۱۲ تاکنون تجربه کرد؛ در بازار آسیا، معاملات آتی طلا ۰.۲۳ درصد رشد کرد و هر اونس به قیمت ۱۷۷۶.۱۰ دلار معامله شد.
قیمت اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا نیز افزایش یافت. نگرانی‌ها در خصوص افزایش موجوی انبارهای نفت، بهای جهانی طلای سیاه را کاهش داد. براین اساس، نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمیدیت- با افت ۵.۸۵ درصدی هر بشکه ۳۸.۰۱ دلار معامله شد و برنت دریای شمال نیز پس از ریزش ۵.۹۱ دلاری بشکه‌ای ۴۰.۱۱ دلار دست به دست شد
ترامپ بالاخره از رئیس بانک مرکزی آمریکا تعریف کرد!
 رئیس جمهور آمریکا گفت از عملکرد جروم پاول بسیار خوشحال است. به گزارش فاکس بیزینس، رئیس جمهور آمریکا که تا پیش از بحران کرونا بارها و بارها به تندی از جروم پاول- رئیس فدرال رزرو - انتقاد کرده بود، این بار در یک عقب نشینی آشکار از عملکرد وی ابراز خوشحالی کرد. ترامپ با بیان اینکه در ابتدا چندان از عملکرد پاول راضی نبوده است افزود: در حال حاضر از عملکردش خیلی خوشحال هستم.
ترامپ هم چنین افزود: در طول شش ماه اخیر واقعا به خودش آمده است.پاول در سال ۲۰۱۸ به ریاست بانک مرکزی آمریکا رسید اما بارها و بارها به دلیل مخالفتش با کاهش سریع نرخ بهره هنگام جنگ تجاری آمریکا و چین توسط ترامپ و برخی از مقامات دولت وی مورد انتقاد قرار گرفت.در حال حاضر نرخ بهره در محدوده صفر درصدی قرار دارد که یکی از کمترین نرخ بهره های ثبت شده در طول تاریخ پولی معاصر این کشور است.
بانک مرکزی آمریکا بزرگ ترین بسته حمایتی مقابله با کرونا را در بین بانک های مرکزی جهان داشته است و نرخ بهره را نیز به نزدیکی صفر کاهش داده است. این بانک وعده داده است کماکان به حضور قدرتمند در بازارها ادامه خواهد داد.
پیش از این جروم پاول چشم انداز اقتصاد آمریکا را کاملا نامطمئن دانسته و افزوده بود: همه چیز به این بستگی دارد که سرعت شیوع کرونا تا چه حد مهار شود و تلاش‌های دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی تا چه حد موفق باشد.

صعود جهانی دلار
 
شاخص دلار در معاملات سبز شد. به گزارش رویترز، با وجود آن که با بازگشایی تدریجی اقتصاد، شاخص های کلان اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کرده اند اما رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است چالش‌های کاملا محسوسی بر سر راه اقتصاد وجود دارد. جروم پاول چشم انداز اقتصاد آمریکا را کاملا نامطمئن دانست و افزود: همه چیز به این بستگی دارد که سرعت شیوع کرونا تا چه حد مهار شود و تلاش‌های دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی تا چه حد موفق باشد.
به نظر می رسد که روابط ترامپ و پاول رو به بهود است و این مساله می تواند جایگاه دلار را تقویت کند: رئیس جمهور آمریکا که تا پیش از بحران کرونا بارها و بارها به تندی از جروم پاول انتقاد کرده بود، این بار در یک عقب نشینی آشکار از عملکرد وی ابراز خوشحالی کرد. ترامپ با بیان اینکه در ابتدا چندان از عملکرد پاول راضی نبوده است افزود: در حال حاضر از عملکردش خیلی خوشحال هستم.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۲۴۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۷ دلار اعلام شد.  
از طرف دیگر اگر چه پیشنهاد انگلیس برای محدودیت های زمانی معاملات بازارهای ارزی دو طرف کانال مانس با مخالفت برخی از طرف های اروپایی مواجه شده است اما مقامات انگلیسی از توافق با سوئیس بر سر تقویت همکاری در حوزه بازارهای مالی و ارزی خبر داده اند.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲ درصد ریزش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۶ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۲  به ۱.۱۲۳ دلار رسید.
در آسیا نرخ برابری ارز کماکان تحت تاثیر سیاست‌های بانک‌های مرکزی قرار دارد. کره جنوبی اعلام کرده است سومین و احتمالا آخرین بسته محرک را رونمایی خواهد کرد که ارزش آن ۲۷۰ تریلیون وون ( ۲۲۵ میلیارد دلار- خواهد بود. این بسته محرک هم صرف حمایت از کسب و کارها و هم صرف پرداخت یارانه های نقدی مستقیم به خانوارها خواهد شد.
از سوی دیگر بانک مرکزی چین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۰۰ میلیارد یوان دیگر نقدینگی به بازارها تزریق خواهد کرد که بخش بزرگ این کار از طریق عملیات بازخرید (ریپو- صورت خواهد گرفت. پیش از این نیز این بانک ۱۲۰ میلیارد یوان در قالب عملیات ریپو به بازار تزریق کرده بود.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۷ درصد افزایش به ۱۰۷.۵۱۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴۳.دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۶۵ یوان چین اعلام شد.

بدهی خارجی ترکیه ۴۳۰ میلیارد دلار
 
تا پایان مارس، ترکیه ۴۳۱ میلیارد دلار بدهی داشته است. به گزارش آناتولی، بانک مرکزی ترکیه در گزارشی اعلام کرد میزان بدهی خارجی ناخالص در ترکیه تا پایان ماه مارس به ۴۳۱ میلیارد دلار رسیده است که از این میزان، ۲۵۶.۵ میلیارد دلار سهم بدهی های عمومی دولت بوده است.
طبق اعلام وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی این کشور در حال حاضر به ۵۶.۹ درصد رسیده که ۱.۱ درصد کمتر از رقم ابتدای سال است. خزانه‌داری ترکیه نیز طی این مدت ۱۴.۲ میلیارد دلار بدهی به شکل اوراق قرضه داشته است.

تخمین IMF از دورنمای اقتصادی ریاض
 
رییس بانک مرکزی عربستان می‌گوید که صندوق بین المللی پول در مورد دورنمای اقتصادی ریاض خیلی بدبین است.به گزارش عرب نیوز، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که قرنطیه ناشی از کووید-۱۹ و کاهش بهای نفت، تولید ناخالص داخلی عربستان را با در سال جاری با کاهش ۶.۸ درصدی روبرو کند؛ برآوردی که البته به اعتقاد «احمد عبدالکریم الخلیفی»، با نظر کارشناسان مستقل سعودی مطابقت ندارد.
الخلیفی در اینباره گفت: پیش بینی صندوق خیلی بیشتر از برآورد ما بدبینانه است. البته آنها برای چنین تخمینی باید دلایل خود را داشته باشند. تغییرات و اصلاحات بزرگی در رابطه با پاندمی ایجاد شده است.