:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
هزينه خوراكي خانوار در استان ها طي خرداد 99 از 1.5 تا 6.7 درصد افزايش يافت

افزايش هزينه خانوار استان هاي كشور از نيم تا 5.5 درصد در خرداد ماه

استان‌های هرمزگان، تهران و کرمان به ترتیب با ۲۸.۷ درصد، ۲۵.۶ درصد و ۲۴.۶ درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه و استان‌های مرکزی، اردبیل و آذربایجان غربی پایین‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه (به ترتیب ۱۶.۹ درصد، ۱۷.۲ درصد و ۱۷.۳ درصد) را به خود اختصاص داده‏‌اند. براساس این گزارش بیشترین نرخ تورم ماهانه متعلق به استان‌های کردستان، کرمانشاه و زنجان (به ترتیب ۵.۵ درصد، ۳.۸ درصد، ۳.۸ درصد) بوده و کمترین نرخ تورم ماهانه را نیز استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان (به ترتیب ۰.۱ درصد، ۰.۵ درصد، ۰.۵ درصد) به خود اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۱۵۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
اقتصاد گردان -  بررسی آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که استان‌های هرمزگان، تهران و کرمان به ترتیب با ۲۸.۷ درصد، ۲۵.۶ درصد و ۲۴.۶ درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه را در خردادماه داشته‌اند.
معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با استناد به آمارهای مرکز آمار ایران به درصد تغییرات شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در خردادماه پرداخته و نوشته است: نرخ تورم کل در دوازده ماهه منتهی به خرداد سال ۱۳۹۹ برابر با ۲۷.۸ درصد بوده است.
براین اساس استان‌های هرمزگان، تهران و کرمان به ترتیب با ۲۸.۷ درصد، ۲۵.۶ درصد و ۲۴.۶ درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه و استان‌های مرکزی، اردبیل و آذربایجان غربی پایین‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه (به ترتیب ۱۶.۹ درصد، ۱۷.۲ درصد و ۱۷.۳ درصد) را به خود اختصاص داده‏‌اند.
براساس این گزارش بیشترین نرخ تورم ماهانه متعلق به استان‌های کردستان، کرمانشاه و زنجان (به ترتیب ۵.۵ درصد، ۳.۸ درصد، ۳.۸ درصد) بوده و کمترین نرخ تورم ماهانه را نیز استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان (به ترتیب ۰.۱ درصد، ۰.۵ درصد، ۰.۵ درصد) به خود اختصاص داده‌اند.
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ۱۳۹۹ برای استان‌های ایلام، هرمزگان و لرستان به ترتیب با ۳۳ درصد ۳۲.۲ درصد و ۳۱.۸ درصد بیشترین میزان نرخ تورم و برای استان‌های آذربایجان غربی، فارس و کردستان (به ترتیب ۲۴.۲ درصد، ۲۴.۸ درصد و ۲۵.۲ درصد) کمترین میزان نرخ تورم مذکور بوده است.
این گزارش می‌افزاید تورم ماهانه برای تهران برابر با ۱.۷ درصد و تورم سالانه نیز ۲۹.۷ درصد محاسبه شده است.

استان

تورم نقطه اي - درصد

استان

تورم ماهانه خرداد- درصد

استان 

تورم دوازده ماهه

درصد

هرمزگان

28.7

كردستان

5.5

ايلام

33

تهران

25.6

كرمانشاه

3.8

هرمزگان

32.2

كرمان

24.6

زنجان

3.8

لرستان

31.8

مركزي

16.9

تهران

1.7

آذربايجان غربي

24.2


تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در استان‌ها

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نوشته است تورم نقطه به نقطه خردادماه برای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در استان‌های هرمزگان با ۲۷.۵ درصد، خراسان رضوی ۱۹.۷ درصد و زنجان ۱۹.۲ درصد بالاترین رقم در بین استان‌ها بوده است. این نرخ برای استان تهران نیز ۱۳.۷ درصد محاسبه شده است.

از سوی دیگر پایین‌ترین نرخ تورم در این شاخص در مدت زمان مشابه نیز متعلق به استان‌های گیلان با ۸.۶ درصد، مرکزی با ۸.۸ درصد و کهگیلویه و بویراحمد با ۸.۹ درصد بوده است.
نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای استان‌های کردستان با ۶.۷ درصد، زنجان با ۶.۵ درصد و خراسان رضوی با ۴.۸ درصد بالاتر از سایر استان‌ها بوده و این رقم برای استان تهران برابر با ۱.۵ درصد اعلام شده است.
با این حال استان‌های آذربایجان غربی، قم و سیستان و بلوچستان به ترتیب با منفی ۰.۵ درصد، ۰.۸ درصد و ۰.۸ درصد در خردادماه پایین‌ترین نرخ تورم را در این شاخص تجربه کرده‌اند.بالاترین نرخ تورم ۱۲ ماهه برای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات متعلق به استان‌های هرمزگان، کرمان و ایلام به ترتیب با ۳۵، ۳۰ و ۲۹.۸ درصد محاسبه شده است. این رقم برای استان تهران نیز ۲۸.۶ درصد اعلام شده است.پایین‌ترین نرخ تورم ۱۲ ماهه در این شاخص نیز در استان‌های همدان، کردستان و آذربایجان غربی هر سه با ۲۳.۶ درصد تجربه شده است.