:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

۳۰۰ میلیارد تومان برای ساخت سیلو تمام مکانیزه در بندرچابهار هزینه می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای ساخت سیلو تمام مکانیزه با تجهیزات در بندرچابهار ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه و در مدت ۲۴ ماه آماده بهره‌برداری می‌شود.
کد خبر: ۱۵۵۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶

اقتصادگردان- بهروز آقایی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این سیلوی تمام مکانیزه ۱۰۰ هزار تنی است و با ساخت این سیلو ضمن تسریع در تخلیه کشتی‌ها، عملا هزینه‌های تخلیه و انتقال کاهش یافته و کالا به صورت کاملا استاندارد نگهداری، تخلیه و بارگیری می‌شود.

وی از مزایای ساخت سیلو در بندر شهید بهشتی، تخلیه کشتی با ظرفیت یکهزار و۲۰۰ تن در ساعت، رعایت مباحث زیست محیطی، جلوگیری از ریزش غلات در محوطه‌ها، کاهش هزینه‌های تخلیه و انتقال، نگهداری استاندارد و ایمن تخلیه و انتقال عنوان کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به تخصیص ۲۰ درصد سهم کالاهای اساسی شرق کشور به بندرچابهار افزود: افزایش ظرفیت نگهداری و انبار کالاهای اساسی و ارتقا پذیرش پهلودهی کشتی‌های حامل کالاهای اساسی از اهداف این پروژه است.

وی ادامه داد: در زمان ساخت این سیلو زمینه اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری با همین تعداد نفر فراهم می‌شود.

آقایی خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، صنایع غذایی مرتبط با صنعت شیلات، صنایع جانبی محصولات کشاورزی، تولید انرژی، صنایع فلزی و فولاد، پردازش مواد معدنی و کانی، ایجاد پایانه ویژه ترانزیت و سواپ فرآورده‌های نفتی، ساخت مجتمع‌های تخصصی و سردخانه‌ای به منظور صادرات و واردات کالای فاسدشدنی، خدمات بانکرینگ، ایجاد مرکز توزیع کالای صادراتی به کشورهای همسایه، مجتمع کارگاهی تعمیرات استراتژیک و غیر استراتژیک، جمع آوری مواد زائد و تصفیه آب کشتی‌ها، ساخت کارخانه آرد و کارخانجات ملزومات بسته بندی و خوراک دام و طیور از دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری در بندر چابهار است.

وی مشارکت در ساخت فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی، ساخت ترمینال نفتی و پتروشیمی، ساخت انبار کالاهای خشک، ایجاد مخازن فرآورده‌های نفتی و خوراکی، انبار رو باز و محوطه ترمینال و اسکله مسافری دریایی، مراکز رفاهی و خدماتی، محوطه‌های نگهداری لجستیک کانتینر، کارخانه کشتی سازی و اوراق کشتی، ایجاد مرکز خدمات رسانی به کشتی‌ها (تعمیرات، آذوقه و سوخت رسانی) و ایجاد صنایع کوچک پایین دستی پتروشیمی از جمله فرصت‌های سرمایه گذاری کلان در چابهار را عنوان کرد که نیازمند حضور سرمایه و شرکت‌های بزرگ داخلی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ۲ بندر بزرگ شهید کلانتری و شهید بهشتی پس از تکمیل فاز نخست و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی به ۸.۵ میلیون تن در سال، مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی را برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم کرده است.