:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
استاندار بوشهر مطرح کرد

تصویب اعتبار ۹۰ میلیاردی برای اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز

استاندار بوشهر گفت: در سال جاری ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه راه آهن بوشهر - فارس مصوب شده است.
کد خبر: ۱۵۵۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰

اقتصادگردان- عبدالکریم گراوند روز پنجشنبه در بازدید از قطعه ۱۰ پروژه راه آهن بوشهر _فارس عنوان کرد: از این میزان اعتبار ۵۵ میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه و ۳۵ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات توازن منطقه‌ای مصوب شده که انتظار می‌رود با توجه به وعده سازمان برنامه و بودجه، امسال این اعتبار به شکل ۱۰۰ درصد محقق شود.

وی بیان کرد: با نگاه حساس دولت نسبت به راه آهن بوشهر - فارس سال گذشته ۱۰۰ درصد اعتبار این پروژه با وجود همه مشکلات و تنگناهای مالی دولت جذب و پیمانکار نیز هزینه کرده و در زمان حاضر این پروژه در مرحله حفاری تونل‌ها و احداث پل‌ها قرار دارد.

گراوند اضافه کرد: سخت‌ترین قطعه راه آهن بوشهر - فارس همین قطعه است که ۱۸ درصد عملیات خاکبرداری، ۲ هزار و ۵۰۰ متر حفاری تونل و سه کیلومتر احداث پل باید انجام شود.

استاندار بوشهر اظهار کرد: به عقیده من در دولت‌هایی که منابع مالی خوبی در اختیار داشتند پروژه راه آهن بوشهر - فارس باید انجام می‌شد اما امروز این پروژه در سخت‌ترین شرایط مالی کشور از مسیر بوشهر به سمت فارس آغاز شده است.

وی تاکید کرد: هر چند یک سری مصوبه‌های کاغذی وجود دارد که از سال ۸۵ باید پروژه راه آهن بوشهر - فارس آغاز و تا سال ۹۰ مورد بهره برداری قرار گیرد ولی هیچ رد پایی از مصوبه شورای اقتصاد به عنوان مصوبه‌های قانونی و تاثیرگذار برای این پروژه در گذشته وجود نداشته است اما امروز این پروژه با تلاش مسئولان استان و نمایندگان مجلس دهم از مصوبه شورای اقتصاد برخوردار است.

گراوند افزود: مصوبه قبلی شورای اقتصاد در خصوص راه‌آهن بوشهر- شیراز تنها ۲۵۰ کیلومتر تا پایان استان فارس را شامل می‌شد و بوشهر جزو این مصوبه نبوده اما در این دولت پی‌گیری شد و ۴۵۰ کیلومتر راه‌آهن بوشهر - شیراز در شورای اقتصاد مصوب و با استفاده از منابع بودجه‌ای کشور کار شروع شد.

مقام عالی دولت در استان بوشهر گفت: قرار بود این پروژه از محل فاینانس اجرا شود و طرف مقابل پای کار آمد و تفاهم نامه امضا شد اما با برهم خوردن برجام به طور قطع برای چنین پروژه‌هایی محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود که اگر آن موانع و کارشکنی‌ها نبود به طور یقین در این پروژه بیشتر کار می‌شد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در روزها و ماه‌های آینده پروژه راه آهن بوشهر - فارس از سمت فارس هم شروع شود.

استاندار بوشهر تاکید کرد: پروژه راه آهن بوشهر - فارس یکی از راه‌ آهن هایی است که اجرای آن برای منطقه ضروری است به همین دلیل تخصیص منابع مالی مورد نیاز برای سرعت بخشی در اجرای پروژه از دو جبهه کاری ضروری است و حتی باید فضایی فراهم شود که مابقی قطعات این پروژه نیز به سمت انتخاب پیمانکار برود.

وی اضافه کرد: راه آهن بوشهر - شیراز یکی از پروژه های حیاتی استان است و در دولت تدبیر و امید با وجود مشکلات و محدودیت‌های مالی با پیگیری‌های صورت گرفته روند این پروژه متوقف نشد که در این رابطه از همراهی و همکاری چهار نماینده سابق استان بوشهر در مجلس قدردانی می‌شود.

استاندار بوشهر بیان کرد: اهمیت پروژه راه آهن بوشهر نه تنها برای استان بلکه برای توسعه کشور هم مهم است و روند توسعه استان را شتاب می‌دهد.

وی تاکید کرد: تلاش می‌شود در این دولت بتوانیم به وظیفه خود در مقابل اجرای این پروژه اقدام شود و این کارها باعث می‌شود این پروژه در هر دولتی که باشد اجرا شود. 

گراوند گفت: در زمان حاضر قطعه ۱۰ الف و ب پروژه راه آهن بوشهر - فارس ۲۱.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که انتظار می‌رود با اجرای تونل‌ها و پل‌ها این درصد افزایش پیدا کند. 

استاندار بوشهر اضافه کرد: قابل ذکر است که پروژه راه آهن بوشهر - فارس در سخت‌ترین شرایط مالی کشور فعال است و سال گذشته نیز با وجود سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها در ۴۰ سال گذشته، جذب اعتبار ۱۰۰ درصدی داشته است.