:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
فاصله دلار نيما و دلار آزاد به 4 هزار تومان رسيد/ اختلاف 1500 تومانی قیمت دلار آزاد و صرافی‌ها

پیشنهادات کمیسیون اقتصادی درباره بازار ارز هفته آینده تحویل دولت می‌شود / ایستادگی سکه در کانال ۹ میلیون تومان

به دنبال اعلام بهای اونس جهانی به قيمت یک هزار و ۷۸۸ دلار و قيمت دلار به نرخ 20460 تومان، قيمت سكه و طلا ثابت ماند. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز چهارشنبه با ۸۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ، هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۸۷۰ هزار و ۵۳ تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۷۷۱ هزار تومان به فروش رسید
کد خبر: ۱۵۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
اقتصاد گردان  - روز چهارشنبه 11 تيرماه 99، نرخ لحظه اي سنا و صرافي هاي بانكي براي خريد دلار 18900، و فروش دلار  18950، اعلام شد كه 40 تومان كاهش داشته است. نرخ خريد يورو نيز 21 هزار و فروش يورو 21100 تومان دادو ستد شد.
 سامانه سنا نيز  نرخ ميانگين معاملات ارز در روز 10 تيرماه 99 را براي دلار 19063، لير تركيه 2950، يورو 21209، درهم 5217، پوند 23634، دلار كانادا 14882 تومان اعلام كرد. همچنين نرخ ميانگين حواله نيز براي دلار 16466، يورو 19122، درهم 4767، يوان 2615 تومان بوده است.
به دنبال اعلام  بهای اونس جهانی به قيمت  یک هزار و ۷۸۸ دلار و قيمت دلار به نرخ 20460 تومان، قيمت سكه و طلا ثابت ماند. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز چهارشنبه با ۸۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ، هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۸۷۰ هزار و ۵۳ تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۷۷۱ هزار تومان به فروش رسید.

فاصله 4 هزار توماني دلار نيما و آزاد

 با توجه به اعلام نرخ دلار آزاد 20460 تومان، فاصله نرخ دلار  نيما با دلار آزاد 4 هزار تومان، نرخ دلار نيما با سنا و صرافي 2500 تومان است.  فاصله دلار صرافي با دلار آزاد نيز حدود 1500 تومان است.
روزچهارشنبه صرافی‌های بانکی هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان می‌خرند و معادل ۱۸ هزار و ۹۵۰ تومان هم می‌فروشند که نرخ خرید دلار در مقایسه با معاملات روز گذشته ثابت مانده اما نرخ فروش این نوع ارز ۴۰ تومان کاهش یافته است.همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۱ هزار تومان می‌خرند و به قیمت ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان نیز می‌فروشند که نرخ خرید و فروش این نوع ارز نیز ثابت مانده و تغییری نداشته است.  همچنين بانک‌ها هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۸ هزار و ۴۰۳ و هر یورو را معادل ۲۰ هزار و ۶۷۶ تومان می‌خرند.
برخي منابع اعلام كرده اند كه روز چهارشنبه 11 تيرماه 99 در بازار متشكل ارزي به ميزان  7.3 ميليون دلار با نرخ 18 هزار و 850 تومان و 330 هزار یورو با نرخ 21 هزار تومان معامله شده كه نرخ فروش دلار و یورو نسبت به دیروز 50 تومان کاهش یافته است. قیمت دلار برای فروش  در بازار متشکل ارزی 18 هزار و 850 تومان و صرافی‌های بانکی 18 هزار و 950 تومان اعلام شده است.
اين در حاليست كه با وجود اعلام عرضه هاي مختلف ارز در بازار متشكل ارزي، همچنان نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي و كانال هاي اجتماعي بالاي 20 هزار تومان اعلام شده و روز چهارشنبه   20460 تومان بوده است.  برخي كارشناسان دليل اين وضعيت را عرضه ارزهاي مختلف دلار، يورو،  درهم، ، يوان، لير تركيه، و حواله هاي ارزي ارزيابي مي كنند كه باعث مي شود به دليل عدم تناسب با ميزان تقاضا،  به همان ميزان  فروش وجود نداشته باشد و به خاطر محدوديت ها و ضوابطي كه وجود دارد و به اين دليل، كه تنها به واردات تاييد شده و ثبت سفارش شده ارز مي دهند، در نتيجه عده اي از واردكنندگان ومتقاضيان و كساني كه پس انداز ارزي دارند، ترجيح مي دهند كه از بازار آزاد خريد كنند و همين موضوع نرخ دلار در بازار آزاد را افزايش داده است.
کامران سلطانی‌زاده رئیس کانون صرافان در گفت‌وگو با تسنیم درباره وضعیت بازار ارز در روزهای اخیر، اظهار داشت: قیمت فروش دلار در صرافی‌های غیربانکی هم‌اکنون در کانال 19 هزار تومان است درحالی که قیمت‌های اعلامی از سوی دلال‌ها در فضای مجازی بیش از 1000 تومان با صرافي ها اختلاف دارد.
در روزهای اخیر واقعیت بازار با آنچه در کانال‌های مجازی و سایت‌ها اعلام شده تفاوت دارد و مصداق آن نیز در نرخ‌های اعلامی برای انواع ارز است. صرافی‌ها دلار را ۱۹هزار تومان دلار می‌فروشند و واقعیت بازار با آنچه کانال‌های تلگرامی نمایش می‌دهند تفاوت دارد. همچنين صرافی‌های مجاز درحال فروش دلار با اختلاف 400‌ــ‌300تومانی نسبت به صرافی‌های بانکی هستند.درحالی برخی کانال‌های دلالی در فضای مجازی قیمت دلار را بالای 20 هزار و 400 تومان اعلام می‌کنند
سلطانی‌زاده ضمن اشاره به اینکه تمام صرافی‌های مجاز تحت نظارت بانک مرکزی اقدام به فروش ارز می‌کنند، تصریح کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به سایت کانون صرافان با مشاهده اسامی و آدرس نزدیک‌ترین صرافی که توزیع‌کننده ارز هستند نسبت به تأمین ارز اقدام کنند.قیمت‌هایی که در کانال‌ها و فضای مجازی برای انواع ارز درج می‌شود، غیررسمی است و تا زمانی که ثبت نشوند ملاک نرخ نیستند، باید معامله‌ای ملاک باشد که در سیستم سنا ثبت شود

پیشنهادات کمیسیون اقتصادی درباره بازار ارز
 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که پیشنهادات این کمیسیون به دولت و بانک مرکزی در مورد مدیریت بازار ارز هفته آینده تقدیم خواهد شد.
مهدی طغیانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی هفته گذشته جلساتی را با معاونین وزرا، مسئولین دولتی و رییس کل بانک مرکزی داشت و این جلسات به صورت غیررسمی ادامه دارد. اما با توجه به این‌که در هفته جاری نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود رفتند جلسات قدری با وقفه مواجه شد.
وی ادامه داد: در جلسات کمیسیون مجموعه‌ای از پیشنهادات مطرح شد که هم مشکلات عرضه ارز کمتر شود، هم تسهیلات برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود که ارز را به چرخه بازگردانند و هم در آیین‌نامه رمزارزها که در بانک مرکزی در حال تدوین است، نکاتی لحاظ شود، همچنین پیشنهاداتی هم درباره مهار سوداگری ارائه داده‌ایم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته این موارد نیاز به قانون گذاری ندارد بلکه ما به دنبال این هستیم که پیشنهاداتی بدهیم که دولت بتواند روش‌هایی را در پیش بگیرد تا در کوتاه مدت نتیجه خوبی از آن حاصل شود.
طغیانی یادآور شد: جلسات ما با معاونین، وزرا و مسئولین دولتی بیشتر حول محور موضوع شناسی و بررسی مضایق بود و در جلسات با رییس کل بانک مرکزی هم ایشان کاملا همراه بودند و می‌گفتند از هر پیشنهادی که با امکانات موجود عملی باشد، استقبال می‌کند.
به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی احتمالا این پیشنهادات دوشنبه هفته آینده جمع بندی خواهد شد و تحویل بانک مرکزی و دولت می‌شود.

 درخشش دوباره طلا

افزایش نگرانی‌ها در خصوص موج دوم همه‌گیری، بازارهای بورس جهان و بهای نفت را نزولی کرد و در سوی دیگر سرمایه‌گذاران را بار دیگر به سوی سرمایه‌های امن یعنی طلا و اوراق وزارت خزانه‌داری آمریکا سوق داد. در وال استریت، شاخص داو جونز ۷۰۸.۷۲ واحد یا ۲.۷۱ درصد ریزش کرد و اس‌اندپی نیز با افت ۸۰.۸۲ واحدی یا ۲.۵۸ درصدی به ۳۰۵۰.۴۷ واحد رسید و نزدک کامپوزیت نیز ۲۲۲.۲۰ واحد از دست داد و به ۹۹۰۹.۱۷ واحد رسید.
به گزارش رویترز، چندین ایالت آمریکا آمار بی‌سابقه موارد ابتلا را ثبت کرده و شمار تلفات در آمریکای لاتین از ۱۰۰ هزار نفر تجاوز کرده است. نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که اتحادیه اروپا خود را برای ممانعت از سفر آمریکایی‌ها به بلوک آماده کرده و ایالات متحده را به همراه برزیل و روسیه در یک طبقه بندی قرار داده است.
این در حالی است که فیلیپ لِین اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا هشدار داده که با وجود داده های باثبات در روزهای اخیر، اقتصاد منطقه یورو برای احیای به زمان زیادی نیاز دارد. آمریکا در حال بررسی اعمال تعرفه روی کالاهای صادراتی به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار از بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و آلمان است.
ایتیفن اینز تحلیل گر ارشد بازارهای جهانی در آکسی کوپ می‌گوید: با توجه به اینکه شمار موارد روزانه ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا افزایشی است، تیتر نخست روزنامه‌ها بار سنگینی است.
صندوق بین المللی پول اعلام کرد که حالا انتظار دارد رشد اقتصادی جهان با کاهش ۴.۹ درصدی در سال جاری مواجع شود؛ رقمی که در مقایسه با پیش بینی ۳ درصدی در ماه آوریل به شدت افزایش یافته است؛ این نهاد علاوه بر این، پیش بینی خود را از احیای اقتصادی در سال ۲۰۲۱ کاهش و آن را از ۵.۸ در آوریل به ۵.۴ تنزل داد. شاخص دلار ۰.۵۲ دلار افزایش یافت و هر یورو با ریزش ۰.۳۴ درصدی به ۱.۱۲۶۸ دلار رسید.
در جایی دیگر، قیمت لحظه‌ای هر اونس طلا با افت ۰.۲ درصدی به ۱۷۶۲.۸۱ دلار رسید؛ این در حالی است که پیش‌تر با ۱۷۷۳ دلار بالاترین رشد خود را از اکتبر ۲۰۱۲ تاکنون تجربه کرد؛ در بازار آسیا، معاملات آتی طلا ۰.۲۳ درصد رشد کرد و هر اونس به قیمت ۱۷۷۶.۱۰ دلار معامله شد.
قیمت اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا نیز افزایش یافت. نگرانی‌ها در خصوص افزایش موجوی انبارهای نفت، بهای جهانی طلای سیاه را کاهش داد. براین اساس، نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمیدیت) با افت ۵.۸۵ درصدی هر بشکه ۳۸.۰۱ دلار معامله شد و برنت دریای شمال نیز پس از ریزش ۵.۹۱ دلاری بشکه‌ای ۴۰.۱۱ دلار دست به دست شد
افت دلار در معاملات جهانی

شاخص دلار در معاملات عقب نشست.به گزارش رویترز، با وجود آن که با بازگشایی تدریجی اقتصاد، شاخص های کلان اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کرده اند اما رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است چالش‌های کاملا محسوسی بر سر راه اقتصاد وجود دارد. جروم پاول چشم انداز اقتصاد آمریکا را کاملا نامطمئن دانست و افزود: همه چیز به این بستگی دارد که سرعت شیوع کرونا تا چه حد مهار شود و تلاش‌های دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی تا چه حد موفق باشد.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۱۰۷.۵۹۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۶۴ یوان چین اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۵۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۵ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۲  به ۱.۱۲۲ دلار رسید. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۳۹۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۶ دلار اعلام شد.  
از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج‌گیری شیوع کرونا بوده‌ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت‌های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است. در برخی از نقاط انگلیس و استرالیا نیز محدودیت هایی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در نظر گرفته شده است.
رودریگو کارتیل، استراتژیست مسائل ارزی در " بانک ملی استرالیا" گفت: افزایش مجدد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان ممکن است سیاستگذاران را به تغییر ریل سیاست بازگشایی اقتصادها سوق دهد و این مساله برای بازارها بسیار تلخ خواهد بود. لازم است بدانیم تاثیر قرنطینه فاز نخست بر روی اقتصادها به ویژه روی اقتصاد آمریکا چه قدر بوده است.
با تشدید تنش‌های آمریکا و چین و توقف بخشی از واردات محصولات آمریکایی و همچنین اختلافات تجاری با اروپا، کسری حساب تجاری آمریکا مجددا در حال نزدیک شدن به ۱۰۰ میلیارد دلار است تا جایی که در ماه می این کشور به گفته وزارت بازرگانی، ۷۴.۳ میلیارد دلار کسری تجاری داشته که این رقم ۳.۶ میلیارد دلار بیشتر از ماه قبل است. طی این مدت آمریکا ۹۰.۱ میلیارد دلار صادرات و ۱۶۴.۴ میلیارد دلار نیز واردات داشته است.  
یوکیو ایشیزوکی - استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه " دایوا سکیوریتیز" - گفت: این احتمال وجود دارد که با موج دوم همه گیری در جهان مواجه شویم اما آن طور که موضع‌گیری سیاست‌گذاران نشان می دهد، کسی قصد ندارد بار دیگر یک قرنطینه سراسری و طولانی را نظیر آنچه در فاز نخست با آن مواجه شدیم، اعمال کند.
اما رئیس جمهور آمریکا با اشاره به خطر شیوع بیشتر ویروس کرونا دستور داده است صدور ویزای مهاجرتی برای بخشی از مشاغل تا پایان امسال به حالت تعلیق در بیاید هر چند که برخی از کارشناسان نسبت به کمبود نیروی کار مورد نیاز در آمریکا به دنبال این تصمیم هشدار داده‌اند. با این تصمیم نیروی کار خارجی تحت زیر مجموعه " نیروی کار متخصص" و " مدیران با مهارت در زمینه خاص" نمی‌توانند ویزای کار آمریکا را دریافت کنند.
در قاره سبز، شاخص‌های کلان اقتصادی منتشره درباره کشورهای اروپایی نشان دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است؛ هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برنامه خرید اوراق قرضه خود را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۱.۳۵ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.  
ینس ویدمان - رئیس بانک مرکزی آلمان - در مصاحبه با روزنامه " آلگماینه تسایتونگ" با اشاره به بازگشت تدریجی میزان تولیدات به سطوح پیش از زمان بحران کرونا گفته است: در ماه‌های اخیر شاید با یکی از حادترین شرایط اقتصادی تاریخ خود مواجه شده بودیم اما فکر می کنم به احتمال زیاد از سخت ترین شرایط موجود عبور کرده‌ایم. خبر خوب این است که اکنون در جایی قرار داریم که شرایط رفته رفته رو به بهبود رفته است.
تحلیل‌گران بانک "بارکلی" در یادداشتی نوشتند: انتظار ما این است که بازار ارز کماکان بین اخبار مثبت ناشی از بازگشت تدریجی سطح فعالیت‌های اقتصادی و اخبار منفی احتمال آغاز موج دوم شیوع کرونا گیر کنند و احتمالا این وضعیت، خیلی زود به پایان نخواهد رسید.
مخالفت برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر هلند، دانمارک، سوئد و اتریش با طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان تاکنون مانع از آن شده است تا بسته یک تریلیون یورویی حمایتی از اقتصادهای اروپایی در برابر ویروس کرونا به مرحله اجرا درآید. از سوی دیگر مرزهای اتحادیه اروپا هنوز به روی شمار زیادی از کشورها بسته باقی خواهد ماند که این مساله روی تجارت خارجی و جریانات سرمایه ای موثر خواهد بود.
در انگلیس نیز به دنبال کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور، بوریس جانسون- نخست وزیر از ارائه یک بسته حمایتی جدید از اقتصاد در برابر پیامدهای کرونا خبر داده است. جانسون هم چنین از اعمال تغییرات ساختاری در شیوه مدیریت و بودجه بندی دولت خبر داده است.
از طرف دیگر اگر چه پیشنهاد انگلیس برای محدودیت های زمانی معاملات بازارهای ارزی دو طرف کانال مانس با مخالفت برخی از طرف های اروپایی مواجه شده است اما مقامات انگلیسی از توافق با سوئیس بر سر تقویت همکاری در حوزه بازارهای مالی و ارزی خبر داده اند.
مینوری اوچیدا - تحلیلگر بازار ارز در بانک "میتسوبیشی"- گفت: به صورت کلی بازار با توجه به تحولات اخیر محتاط شده است. کاهش روابط تجاری و تعطیلی کسب و کارها تقاضا برای ارز را کاهش داده است و انتظار می رود این روند دست کم تا دو ماه آینده نیز ادامه داشته باشد.
در آسیا نرخ برابری ارز کماکان تحت تاثیر سیاست‌های بانک‌های مرکزی قرار دارد. کره جنوبی اعلام کرده است سومین و احتمالا آخرین بسته محرک را رونمایی خواهد کرد که ارزش آن ۲۷۰ تریلیون وون ( ۲۲۵ میلیارد دلار) خواهد بود. این بسته محرک هم صرف حمایت از کسب و کارها و هم صرف پرداخت یارانه های نقدی مستقیم به خانوارها خواهد شد.
از سوی دیگر بانک مرکزی چین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۰۰ میلیارد یوان دیگر نقدینگی به بازارها تزریق خواهد کرد که بخش بزرگ این کار از طریق عملیات بازخرید (ریپو) صورت خواهد گرفت. پیش از این نیز این بانک ۱۲۰ میلیارد یوان در قالب عملیات ریپو به بازار تزریق کرده بود.