:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رئیس کل گمرک :

گمرک مرزبان اقتصادی است اما ابزار اجرای آن را ندارد

رئیس کل گمرک ایران از ایجاد شبکه‌ای از فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار برای حمایت از تولید و تسهیل تجارت خبر داد.
کد خبر: ۱۵۵۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
اقتصادگردان- مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران در نود و ششمین جلسه شورای گفت‌وگو با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات گمرک در راستای بهبود روندهای گمرکی در کشور، گفت: به‌روز شدن رویه‌ها و ایجاد شبکه‌ای از فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار و حرفه‌ای از دیگر موضوعاتی است که پیگیری می‌کنیم. اگر بتوانیم این گروه از حرفه‌ای‌ها را شناسایی کنیم قابلیت ارائه تسهیلات ویژه به این افراد را هم داریم؛ کاری که در تمام دنیا انجام شده است.

رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه پیش از شروع کرونا ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی در سطح بین‌المللی را تجارت تشکیل می‌داد، گفت: علاوه بر تولید و تلاش برای رونق آن باید به تجارت و شاخه‌های اصلی آن یعنی صادرات، واردات و ترانزیت هم توجه بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: به همین دلیل بیشتر کشورهای پیشرفته حمایت از تولید را به استراتژی حمایت از تولید و توسعه صادرات تبدیل کرده‌اند.

میراشرفی با بیان اینکه تسریع در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهارداشت: براساس ارزیابی و مطالعات سازمان جهانی گمرک، هر یک روز معطلی کالا در اماکن گمرکی و غیرگمرکی معادل یک‌درصد به قیمت تمام شده کالا اضافه می‌کند و به تعبیر دیگربه همین اندازه هزینه صاحب کالا را بالا می‌برد. بنابراین هر قدر در فرآیند ترخیص، سرعت و سهولت انجام شود، هزینه تولیدکننده کاهش خواهد یافت.

وی گفت: سازمان جهانی گمرک، کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو (RKC) را به منظور تسهیل تجارت تصویب کرده است که ما هم یکی از اعضای آن هستیم. این کنوانسیون در کل ناظر بر تسهیل تجارت بوده و موافقت‌نامه تسهیل تجارت (TFA) سازمان جهانی تجارت برگرفته از همین کنوانسیون است.

رئیس کل گمرک افزود: بعد از حادثه یازده سپتامبر، اتفاقی در عرصه بین‌المللی رخ داده و آن این است که قبل از ورود کالا به گمرکات مشخصات آن از مبدأ ارسال کالا گرفته می‌شود و زمانی که کالا به مرزهای گمرکی می‌رسد با بررسی مستندات و اخذ آن، کالا در کوتاه‌ترین زمان عبور می‌کند. بدین ترتیب مرزها به محل عبور کالا تبدیل می‌شوند نه عامل ایستایی و توقف. به عبارت دیگر گمرکات، مرزها و بنادر محل عبور کالا هستند.

معاون وزیر اقتصاد اظهارداشت: براساس ماده ۱۴۳ قانون امور گمرکی که به موضوع حسابرسی پس از ترخیص (PCA) اشاره دارد، کنترل‌های گمرکی در مورد فعالان مجاز اقتصادی به بعد از ترخیص موکول می‌شود و کالا می‌تواند بلافاصله ترخیص گردد.

وی افزود: در تجارت امروز دنیا، سازمان‌ها به این سمت حرکت می‌کنند که کنترل‌های مزاحم و ملموس را به کنترل‌های غیرمزاحم و غیرملموس تبدیل کنند و زمان تشریفات گمرکی را کاهش دهند. این کار الان در دنیا انجام می‌شود و ما هم‌اکنون به همین سمت حرکت می‌کنیم.

رئیس کل گمرک با اشاره به الزامات تجارت در هزاره سوم که شامل الکترونیکی کردن، مجازی‌سازی، هوشمندسازی است، اظهارداشت: در سیستم گمرک الکترونیکی بخش اعظم رویه‌ها به شکل بدون کاغذ انجام می‌شود و ما هم در گمرک‌ایران این سیستم را اجرایی کردیم و کاغذ به طور کامل از مکاتبات گمرکی حذف شده و با این کار امکان جعل اسناد کاهش یافته است.

وی گفت: در مجموع با الکترونیکی کردن رویه‌ها به نحو قابل توجهی از میزان جعل و تقلب کاسته شده است.

میراشرفی اظهارداشت: گمرک اولین سازمان بود که نسبت به حذف عامل انسانی در ارائه اظهارنامه اقدام و سیستم کارشناس مجازی را راه‌اندازی کرده است. البته تا رسیدن به وضعیت مطلوب در این زمینه راه طولانی در پیش داریم.

رئیس کل گمرک اضافه کرد: در همین زمینه ما سال گذشته سیستم گمرک موبایل را با شعار، از هر کجا و هر زمان می‌توانید کالای خود را اظهار کنید" راه‌اندازی و این امکان را برای ذی‌نفعان گمرک فراهم کردیم که از طریق گوشی تلفن همراه متصل به اینترنت، امور گمرکی خود را در پنجره واحد گمرکی انجام دهند. البته همان‌طور که گفتم ما در زمینه هوشمندسازی در ابتدای راه هستیم.