:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رییس اتحادیه مشاوران املاک

تاثیر مثبت تعیین سقف اجاره بها بر بازار

رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه مصوبه تعیین سقف اجاره بها تاثیر مثبتی بر بازار مسکن و اجاره بها خواهد داشت گفت: تعیین 25 درصد سقف اجاره بها برای تهران تا حدی مناسب است.
کد خبر: ۱۵۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
اقتصادگردان- روز گذشته ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوبه ای مبنی بر تعیین سقف اجاره بها برای تهران، مراکز استانها و شهرهای کوچک تعیین و آنرا ابلاغ کرد.
روحانی رییس جمهوری نیز روز گذشته در حاشیه جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا از ممنوعیت افزایش نرخ اجاره ‌بهای مسکن در تهران بیش از ۲۵ درصد خبر داد و گفت:نرخ اجاره بها در کلانشهرها ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد نسبت به سال قبل نمی تواند بیشتر افزایش یابد.
رییس جمهور تاکید کرد: چنانچه قرارداد اجاره‌ای بین موجر و مستاجر نوشته و امضا نشده، اجاره بها در تهران نسبت به سال قبل ۲۵ درصد بالاتر، در کلان شهرها ۲۰ درصد و در سایر شهرها هم بالاتر از ۱۵ درصد نمی تواند باشد. رعایت این امر از روز دوشنبه (9 تیر ماه جاری) الزامی است و شرایط مذکور تا زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند پابرجاست.
*تاثیر مثبت تعیین سقف اجاره بها بر بازار
مصطفی قلی خسروی در گفت و گو با خبرنگار هیبنا، در پاسخ به این پرسش که آیا مصوبه تعیین سقف اجاره بها می تواند برای بازار اجاره و اجاره نشینها مفید باشد؟ گفت: اتحادیه مشاوران املاک از مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا حمایت می کند و معتقد است این طرح تا حدودی می تواند از لحاظ روانی بر بازار اجاره تاثیر بگذارد.
*مشاوران املاک کشور از مصوبه ستاد کرونا پیروی کنند
وی با اشاره به اینکه اتحادیه املاک با حمایت از مصوبه دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا از مشاوران املاک خواهد خواست که برای اجرای بهتر این مصوبه تمام موارد ابلاغی را رعایت کنند، گفت: هفته گذشته در جلسه ای که با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد تاکید شد که سران سه قوه از تعیین سقف اجاره بها حمایت کنند. پس وقتی سران سه قوا از مصوبه مزبور حمایت می کنند بدون شک این برنامه می تواند مفید باشد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: وقتی ستاد ملی مبارزه با کرونا می تواند برای رعایت هر چه بیشتر بهداشت و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا محدودیت هایی برای اماکن مقدس ایجاد کند پس بنابراین قطعا می تواند بنا به شرایط و مصلحت کشور در خصوص بازار مسکن و اجاره بها نیز تصمیم گیری کند.
خسروی اضافه کرد: اتحادیه املاک موافق تعیین سقف برای اجاره بها است و قطعا این اقدام می تواند بر بازار اجاره تاثیر بگذارد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین سقف ۲۵ درصد برای اجاره بها در تهران که اجاره بها بیشتر از ۵۰ درصد افزایش داشته است واقعی است؟ تاکید کرد: نمی توان افزایش ۵۰ درصدی اجاره بها را تایید کرد چرا که برخی از مالکان نسبت به سال گذشته اجاره بها را کمتر افزایش داده اند اما به هر حال تعیین ممنوعیت افزایش ۲۵ درصد برای تهران هم تا حدی مناسب است.
به گزارش خبرنگار هیبنا، داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که ۲۴ درصد خانوارهای شهری و ۴.۵ درصد خانوارهای روستایی در سال ۹۸ اجاره‌نشین بوده‌اند.
بررسی داده‌های گزارش مرکز آمار از متوسط هزینه سالانه خانوار در سال ۹۸ حاکی از آن است که در بین هزینه‌های غیرخوراکی یک خانوار شهری بیشترین سهم با ٤٨ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده و همچنین در بین هزینه‌های غیرخوراکی یک خانوار روستایی، بیشترین سهم با ٣٠ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.
از سوی دیگر بررسی نحوه تصرف مسکن مناطق شهری و روستایی در این سال نشان می‌دهد که بیش از ۲۴ درصد خانوارهای شهری اجاره‌نشین هستند. این در حالی است که این آمار در مناطق روستایی بسیار پایین‌تر بوده و حدود ۴.۵ درصد خانوارهای روستایی در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند.
همچنین این گزارش بیانگر آن است که در سال گذشته ۶۷ درصد خانوارهای شهری و بیش از ۸۶ درصد خانوارهای روستایی در مسکن‌های ملکی ساکن بوده‌اند. همچنین حدود ۹ درصد خانوارها در مناطق شهری و روستایی در سایر انواع مسکن مانند خانه‌های سازمانی زندگی می‌کنند.
همچنین با بررسی روند آمار نحوه تصرف مسکن از سال ۹۳ تا سال ۹۸ متوجه می‌شویم که طی این سال‌ها درصد تصرف مسکن‌ ملکی با افزایش روبرو بوده که این معنی خانه‌دار شدن تعداد بیشتری از خانوارها است.