:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
در مراسم روز ملی صنعت ومعدن مطرح شد

لیست انتظارات دولت از صنعتگران

مراسم روز ملی صنعت ومعدن روز گذشته با حضور معاون اول رییس‌جمهوری برگزار شد.
کد خبر: ۱۵۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
اقتصادگردان- صنعتگران در این مراسم به بیان گلایه‌های خود از وضعیت حاکم بر بخش مولد کشور پرداختند. رییس خانه صنعت ایران به عنوان یکی از سخنران این مراسم، نوک پیکان انتقاد خود را به سمت بانک‌ها گرفت ودراظهاراتی تند عنوان کرد که بانک‌ها شرخر دارند وصنعت کشور را نابود کرده‌اند. بنابه اظهارات عبدالوهاب سهل آبادی، بانک‌ها ملک 25 یا 40 میلیارد تومانی صنعتی را به قیمت 5 یا 6 میلیارد تومان به مزایده می‌‌گذارند. به گفته این فعال اقتصادی، فساد بخش صنعت را بیچاره کرده؛ به‌طوری‌که یک تولیدکننده برای هر کار جزئی باید داد بزند. انتقاد از عملکرد دولت روحانی از دیگر موضوعاتی بود که در این مراسم مطرح شد. صنعتگران براین باورند که برای حل مشکلات صنعت و معدن نیاز به یک قیام بود، اما این اتفاق نیفتاد. این اظهارات در حالی مطرح شد که معاون اول رییس‌جمهور، از لیست انتظارات دولت از صاحبان تولید رونمایی کرد. اسحاق جهانگیری، از صنعتگران درخواست کرد تا در این شرایط دشوار کشور مردانه به صحنه بیایند و صادرات انجام دهند و ارز آن را به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند تا از این مسیر« نیاز ارزی» کشور تامین شود. او همچنین با اشاره به موضوع کرونا ورکود حاکم بر اقتصاد دنیا وایران از صنعتگران خواست تا در محاسبات خود به این موضوع توجه بسیار کنند. «تامین نیاز‌های بخش درمان» از دیگر توقعات دولت از تولیدکنندگان بود. 

   انتقاد تند صنعتگران از نظام بانکی 

مراسم روز ملی صنعت ومعدن روز گذشته با حضور معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد. این مراسم که به صورت محدود برگزار شد، با گلایه شدید صنعتگران از دولت روحانی همراه بود. به‌طوری‌که رییس خانه صنعت ایران در اظهاراتی عنوان کرد که برای حل مشکلات صنعت و معدن نیاز به یک قیام بود که آن، اتفاق نیفتاد و امروز بعد از گذشت 7 سال می‌دانیم که دولت با مشکلات زیادی از جمله تحریم‌ها روبه رو است. عبدالوهاب سهل‌آبادی همچنین با بیان اینکه بانک‌ها املاک صنعتی 40 میلیارد تومانی را با قیمت 6 میلیارد تومان به مزایده می‌گذارند، گفت: بعد از گذشت 7 سال از عمر دولت، اتفاقی برای نجات بخش صنعت نیفتاده است. این تولید‌کننده افزود: تحریم کمر ما را شکسته و مدیریت تحریم تنها توقعی بود که از ما داشتید و به والله ما نیز آن را انجام دادیم. او در اینجا با گلایه از دولتمردان گفت: کمک‌های زیادی از سوی اتاق‌های بازرگانی جمع‌آوری شد اما آیا دولت کوچک‌ترین تقدیری از آنها کرده است؟ سهل آبادی اما نوک پیکان انتقادش را به سمت بانک‌ها نیز گرفت و گفت که بانک‌ها صنعت کشور را نابود کرده‌اند و نزول ما را بیچاره کرده است. او ادامه داد: ملک 25 یا 40 میلیارد تومانی صنعتی را به قیمت 5 یا 6 میلیارد تومان به مزایده می‌‌گذارند، بانک‌ها شرخر دارند و فساد ما را بیچاره کرده است به‌طوری‌که برای هر کار جزیی باید داد بزنیم. سهل آبادی به مشکلات بخش معدن نیز گریزی زدو گفت: اگر معدنکار به اندازه قراردادش برداشت کند که هیچ، اما اگر کمی اضافه‌تر برداشت کند باید جریمه بپردازد، اگر کمتر هم برداشت کند باز هم باید جریمه بدهد. مسوولان بدانند کرونا اتفاق افتاده و باید در برخی موارد تجدیدنظر کنند. او در نهایت تاکید کرد که برای موفقیت در پایان دولت، مسوولان باید مقداری با صنعتگران همفکری کنند.

دربخش بعدی این مراسم، نایب رییس اول اتاق ایران به نمایندگی از بخش خصوصی پشت تریبون قرار گرفت وگفت: در تعاملات دولت و بخش خصوصی برای تحقق جهش تولید نیازمند یک بازتعریف و بازمهندسی هستیم. حسین سلاح ورزی، با تاکید بر اینکه می‌توان از تجربه کرونا در راستای تحقق شعار جهش تولید استفاده کرد، افزود: پیشنهاد ما این است که در مورد کسب و‌کارهای موثر و‌ مهم در روند صدور مجوزها و اعمال نظارت‌ها تسهیل بیشتری اعمال شود. او با بیان اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، تنها راه برون رفت از مشکلات کشور موضوع جهش تولید است، افزود: تحقق این هدف نیازمند یک بازتعریف و بازمهندسی در تعاملات دولت و بخش خصوصی است و با توجه به اینکه منابع ارزی نفتی مثل گذشته در اختیار نداریم، باید به دنبال مسیرهای دانش بنیان برای تحقق جهش تولید باشیم. سلاح ورزی، مهم‌ترین کالای عمومی را امنیت دانست و گفت: مهم‌ترین بخش آن، امنیت اقتصادی است. دولت باید برای تحقق جهش تولید به موضوع امنیت اقتصادی توجه ویژه داشته باشد و فضای قابل اطمینان، قابل پیش بینی و قابل برنامه‌ریزی برای بخش خصوصی ایجاد کند. عزت‌الله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع مجلس نیزکه در این مراسم حضور یافته بود، سخن به نقد از دولت گشاد. او در اظهاراتی عنوان کرد باید جلوی رانت‌های مدیریتی گرفته شود و از ظرفیت مردم برای رشد و توسعه تولید و همچنین‌ حل مشکلات کشور استفاده شود. اکبری تالارپشتی تاکید کرد که دولت باید تصدی‌گری خود را در امور اقتصادی کاهش دهد و از بخش خصوصی به صورت جدی حمایت کند. او با بیان اینکه اعتقادی به تحریم‌ها ندارم، گفت: اگر محکم، استوار و هماهنگ باشیم به راحتی حرف‌های خود را در عرصه بین‌الملل بر کرسی می‌نشانیم. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر لزوم فعال سازی دیپلماسی اقتصادی ایران توسط سفارتخانه‌ها، افزود: با فعال سازی دیپلماسی اقتصادی، بخش خصوص با توانمندی بیشتری در عرصه تولید فعالیت خواهد داشت. به همین دلیل دولت باید تصدی‌گری خود را در امور اقتصادی کاهش دهد و از بخش خصوصی به صورت جدی حمایت کند. او افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، دو‌ موضوع ساختار و‌ مدیریت برای تحقق اهداف جهش تولید موثر است و باید مدنظر قرار گیرد. در موضوع ساختار، مجلس آمادگی لازم را برای هر نوع همکاری با بخش خصوصی دارد. اکبری همچنین با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی باید به سمت تولید سوق داده شود، گفت: مجلس برای وضع قوانین مورد نیاز دولت آمادگی دارد و اگر قوانین تسهیل کننده‌ای مدنظر است، به ما اعلام شود.

   لیست انتظارات دولت از صنعتگران!

معاون اول رییس‌جمهور که به نمایندگی از دولت در این مراسم حضور یافته بود، به ایراد سخنرانی پرداخت. اسحاق جهانگیری گفت: امروز کشور در ایام سختی قرار دارد؛ از یک طرف با تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی امریکا و از طرف دیگر یا یک ویروس نوظهور که در دنیا همه گیر شده و همه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دنیا را مورد تاثیر قرار داده، مواجهیم. او با تاکید بر اینکه امروز صادر کنندگان و وارد کنندگان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی با امریکا هستند و باید قدر آنها را بدانیم، افزود: اشتباه است که فکر کنیم می‌خواهیم برای صادر کننده واقعی کشور پرونده سازی کنیم. جهانگیری در ادامه گفت: از اسفند ۹۸ در کنار تحریم موضوعی دیگر به نام کرونا اضافه شد که کل دنیا را درگیر خود کرد و به گفته سازمان‌های بین‌المللی بزرگ‌ترین رکود اقتصادی بعداز دهه 30 با شیوع کرونا در دنیا رخ داده است؛ در همین زمینه صنعتگران باید در محاسبات خود به این موضوع توجه بسیار کنند. او، با بیان اینکه در مقطع فعلی تمرکز بر سه موضوع است؛ توضیح داد: اول اینکه سلامت مردم آسیب نبیند. دومین موضوع و تمرکز دولت معیشت مردم است؛ ما مجبوریم سیاست‌هایی را وضع کنیم تا اطمینان یابیم زندگی طبقات پایین جامعه از حداقل‌هایی برخوردار است. او سومین اولویت کشور را توجه به بودجه عنوان کرد وگفت: تحریم و کرونا بودجه کشور را تحت تاثیر قرار داده است؛ برای تامین کسری بودجه باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که پایه پولی و تورم و نقدینگی افزایش نیابد. جهانگیری مهم‌ترین انتظارات از بخش صنعت را تامین نیاز‌های بخش درمان و موضوع استفاده از ماسک که رهبری و رییس‌جمهوری بر آن تاکید کردند، عنوان کرد. انتظار دیگر از بخش صنعت، کمک به کشور در زمینه «تامین نیاز ارزی» است. او بابیان اینکه یکی از فشارهای تحریم و کرونا مساله نیاز ارزی است؛ گفت: تامین ارز کشور الان که فشار سنگینی بر بخش نفت وجود دارد، بر عهده صنعتگران است. کشور از صنعتگران در این شرایط دشوار انتظار دارد که مردانه به صحنه بیایند و صادرات انجام دهند و ارز آن را به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند. معاون اول رییس‌جمهوری ادامه داد: تحریم و کرونا باعث شده تا واردات 2600 قلم تعرفه ممنوع شود؛ بر اساس قانون دولت اجازه ندارد واردات کالایی را ممنوع کند. اما در این شرایط با اختیاری که به وزیر صمت داده شده، این تصمیمات اتخاذ شده است. او در این باره گفت: ممکن است عده‌ای نسبت به این تصمیم انتقاد داشته باشند، اما از طرف دیگر فرصتی برای صنعتگران کشور ایجاد کرده‌ و برای صنعتگران فرصتی برای تولید و عرضه کالا است. جهانگیری همچنین بر این موضوع که صنعتگران می‌توانند به ساخت داخل تکیه کنند، تاکید کرد. او در بخش پایانی صحبت‌هایش با بیان اینکه در سال ۹۱ کشور 100 میلیارد دلار درآمد نفت داشته، سال قبل این درآمد ۸ میلیارد دلار بوده و امسال نیز کمتر می‌شود، بیان کرد: از همه صنعتگران می‌خواهم که اظهارنظر و دولت را نقد کنند و هر اشکالی که می‌خواهند از دولت بگیرند، اما به عنوان یک انسان منصف شرایط کشور را نیز در نظر بگیرند؛ با توجه به این شرایط در هر زمینه‌ای که لازم بود دولت را راهنمایی کنند.

   4 ماموریت متولیان صنعتی

در بخش بعدی این مراسم سرپرست وزارت صمت، ماموریت‌های چهارگانه این وزارتخانه برای سال 99 را یک‌بار دیگر تشریح کرد. به گفته حسین مدرس خیابانی، «تعمیق ساخت داخل تکمیل»، «راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام»، «توسعه صادرات و کنترل واردات» و« کنترل و تنظیم بازار» را می‌توان ماموریت‌های مهم متولیان صنعتی نام برد.  رییسی معاون بهداشتی و‌ درمانی وزارت بهداشت، نیز در این مراسم گفت: صنعت سه ماموریت اصلی در برابر کرونا دارد و‌ مهم‌ترین ماموریت صنعت آن است که خودش روی پای خودش بایستد. ربیسی افزود: بخش صنعت حدود ۵۰ میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد و باید به اجبار سلامت کارکنان بخش تولید جدی گرفته و اطمینان حاصل شود که نیروی کار بخش صنعت، سلامت خود را حفظ نماید و این دومین ماموریت وزارت صمت در این شرایط است. ماموریت سوم وزارت صمت به گفته رییسی، تولید و تامین اقلام و کالاهای مورد نیاز حوزه بهداشت و درمان مردم است.  همچنین در مراسم روز ملی صنعت ومعدن، از ۳۰ برگزیده صنعتی و معدنی کشور تجلیل به عمل آمد.