:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم:

مواد معدنی دریاچه نمک قم نیاز وارداتی کالاهای استراتژیک را برطرف می‌کند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: مواد معدنی دریاچه نمک این استان مواد اولیه استراتژیک درصنایع الکترونیکی و مواد صنعتی حیاتی کشور را برطرف می‌کند.
کد خبر: ۱۵۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵

اقتصادگردان- محمود سیجانی روز سه‌شنبه درجمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دراین دریاچه 38 نوع مواد اولیه غنی و ارزشمند شناسایی شده ،‌افزود: درحال حاضر وارد کننده مواد اولیه استراتژیک هستیم، که مواد معدنی دریاچه نمک کمک قابل توجهی در عدم وابستگی می‌کند.

وی گفت:‌ احیای معادن از دیگر اولویت‌های مهم استان است که در این ‌بین بهره‌برداری از منابع معدنی دریاچه نمک در اولویت قرار دارد.

وی اظهار داشت: دریاچه نمک قم یکی از دریاچه‌های برتر بین‌المللی است که دارای مواد معدنی بسیار باارزشی است.

سیجانی افزود: ‌یکی از ویژگی‌های دریاچه نمک این است که تمام مواد اولیه استخراج‌ شده از آن با اولین بارندگی بازآفرینی می‌شود و یک پدیده زایشی کم‌نظیر است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ابراز داشت: طبق گزارش‌های سازمان محیط‌زیست، فعالیت‌های معدنی دریاچه نمک ضربه به اکوسیستم و مسائل زیست‌محیطی وارد نمی‌کند.

وی ادامه داد: برای ایجاد ارزش‌افزوده از دریاچه نمک سرمایه‌گذاران متعدد خارجی و داخلی اعلام آمادگی کرده‌اند.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حدفاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرارگرفته و بزرگ‌ترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک‌سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرارگرفته است. این دریاچه دارای ساختار زمین‌شناختی کم‌نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است، املاح معدنی این دریاچه، موادی از قبیل سدیم کلرید، سدیم سولفات، منیزیم کلرید و منیزیم سولفات ازجمله بارزترین و مهمترین ترکیبات تشکیل‌دهنده این منبع عظیم خدادادی به شمار می‌آید.

کمبود ورق فولادی عامل گرانی لوازم‌خانگی

سیجانی در بخش دیگری از سخنان خود ، گفت: با ممنوع شدن واردات لوازم‌خانگی با وجود اینکه این بخش رونق گرفته اما در تولید ورق‌های فولاد و نورد با مشکل روبه‌رو شده‌ایم.

وی ابراز داشت: قم با مشابه‌سازی فرش دستباف قم توسط برخی واحدهای فرش ماشینی مخالف است و باید این کارخانه‌ها لوگوی ماشینی بودن آن را به سه زبان زنده دنیا درج نمایند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم تصریح کرد: افزایش صادرات به کشورهای اوراسیا با رفع محدودیت‌های ارزی اولویت اصلی قم در بخش صادرات کالاست.

وی گفت: سال گذشته ۲۲۰ میلیون دلار صادرات کالا از قم انجام شد ، درحالیکه  هدف‌گذاری استان ۲۵۰ میلیون دلار بود، سال گذشته صادرات کالا در اسفندماه با شیوع کرونا به صفر رسید.

سیجانی ابراز داشت: صنعت کفش یکی از صنایع با دارای ارزش‌افزوده بالای برای قم است و در این رابطه شهرک تخصصی کفش و دمپایی با تغییرات جزئی در نقشه اولیه آن احداث خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم بیان داشت: با توجه به مشکلات تحریم و انتقال ارز، اولویت اصلی استان در مبحث تجارت خارجی تهاتر کالاهای موردنیاز است.

سیجانی افزود: جهش تولید و بهبود فضای واحدهای صنعتی و تولیدی قم بارونق صادرات امکان‌پذیر است.

وی یادآور شد:  شیوع ویروس کرونا تاثیرمنفی در اقتصاد استان به‌ویژه در بخش صادرات، تعهدات ارزی و تامین مواد اولیه گذاشته‌است.

سیجانی با اشاره به گرانی مرغ و تخم‌مرغ نیز گفت: کمبود نهاده‌های دامی در ماه‌های گذشته و کاهش جوجه‌ریزی عامل مهم گرانی مرغ و تخم‌ مرغ است.

وی اضافه کرد: حداکثر قیمت مرغ در قم نباید از ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان بیشتر عرضه شود.

۳۰ واحد راکد قم به چرخه تولید بازمی‌گردد

وی دربخش دیگری از سخنان خود ، روند احیای واحدهای راکد صنعتی را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: ۱۵۲ واحد صنعتی سال ۹۷، ۲۵ واحد صنعتی سال گذشته و امسال نیز ۳۰ واحد راکد صنعتی باید احیا و به چرخه تولید بازگردد.

سیجانی افزود: همچنین کرونا ضربه سنگینی به رونق فروش داخل به‌ویژه در روزهای پایانی سال گذشته وارد کرده‌است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم تصریح کرد: درکنار تهدید مسائلی مانند کرونا و تحریم، فرصت بسیار مطلوبی برای داخلی‌سازی قطعات صنعتی و مواد اولیه به وجود آورده‌است.

سیجانی گفت: در آغاز شیوع کرونا حتی یک عدد ماسک نیز در قم تولید نمی‌شد و از این نظر یک منطقه کاملا وابسته بودیم.

وی افزود: بعد از شیوع کرونا ۶ واحد تولیدی ماسک در قم فعال‌شده که می‌تواند تمام نیازهای روزانه استان را برطرف کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم خاطرنشان کرد: همچنین چند واحد پویا و کارآمد در تولید مواد ضدعفونی‌کننده و لباس‌های مخصوص بیمارستانی در شهرک‌های صنعتی قم با تغییر خط تولید فعال شد.

سیجانی یادآور شد: رونق فروش اینترنتی محصولات مصرفی یکی دیگر از فرصت‌های ارزشمندی بود که کرونا به وجود آورده است.

وی ادامه داد: با آغاز تحریم‌های خارجی فضای امیدوارکننده‌ای برای جهش تولید داخلی به وجود آمده به‌گونه‌ای که برای استقرار برخی صنایع با کمبود زمین در شهرک‌های صنعتی قم مواجه شده‌ایم.

سیجانی تاکید کرد: ایجاد اتصال بین تولیدکننده و مصرف‌کننده اقتصادی از هدف‌گذاری مهم قم در سال جهش تولید است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به خسارت کرونا به برخی از اصناف قم گفت: صنعت سوهان در۴ ماه گذشته با آسیب‌های جدی روبه‌رو شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت قم سال ۹۸ به‌عنوان سازمان برتر کشور در مبحث عملکرد برگزیده‌ شده‌است.

مشکل کمبود بازرس در قم

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز با انتقاد از کمبود نیروهای بازرسی در قم ابراز داشت: در بخش نظارت و بازرسی سازمان ۲۴ بازرس مشغول فعالیت هستند.

احمد سمیعی نسبت ادامه داد: عدم تعادل در عرضه و تقاضا یکی از عوامل مهم در برهم خوردن وضعیت بازار و لجام‌گسیختگی قیمت‌هاست.

وی اضافه کرد: گرانی کالا با گران‌فروشی کالا متفاوت است و حوزه نظارت و بازرسی سازمان در حوزه گران‌فروشی جایگاه برخورد قانونی دارد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم تصریح داشت: از زمان اصلاح قیمت سوخت شاهد رشد در احتکار کالا و فروش و عرضه‌های نامتعارف هستیم.

سمیعی نسبت گفت: سال ۹۸، ۸۹ هزار مورد بازرسی از بنگاه‌های اقتصادی صنفی و غیر صنفی انجام و  ۷ هزار ۴۰۰ پرونده به ارزش ۸۳ میلیارد تومان تشکیل‌ شده‌است.

وی یادآور شد: در سه‌ماهه گذشته، ۲۴ هزار و ۵۷ مورد بازرسی از بنگاه‌های اقتصادی استان صورت گرفته است.

وضعیت مطلوب قم در تامین کالاهای اساسی

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در ادامه ابراز کرد: قم یکی از استان‌های مطلوب کشور در تامین کالاهای اساسی معرفی‌ شده‌است.

امیرحسین پروان گفت: برخلاف سال‌های گذشته در سه‌ماهه اول سال جاری قم هیچ کمبودی ازنظر تامین کالاهای اساسی نداشته‌است.

وی ابراز داشت: از ابتدای سال جاری ۲ هزار و ۹۰۰ تن برنج، ۳ هزار تن شکر و ۱۲۲ تن گوشت قرمز در قم توزیع‌ شده‌است.

پروان اضافه کرد: در ماه رمضان ۷۸۷ تن برنج به قم اختصاص‌ یافته بود که عملکرد قم سه برابر این رقمی تخصیصی بوده‌است.

وی با اشاره به گرانی مرغ و تخم نیز گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها و تحویل دیرهنگام نهاده‌ها به مرغداران دو توجیه فعالان این صنعت در افسارگسیختگی قیمتها می‌باشد.

پروان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۵۰ تن مرغ منجمد در انبارهای استان باقیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان ذخیره‌شده است.