:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تعداد روزهای عرضه اولیه سهام شرکت‌های بورسی افزایش می‌یابد

امضاي تفاهم‌نامه ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت‌های خصوصی به بورس

در نود و ششمین نشست شورای گفت‌وگو، اتاق ایران، شرکت بورس تهران، فرابورس ایران و جامعه حسابداران رسمی، تفاهم‌نامه همکاری در راستای ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه امضا کردند. این تفاهم‌نامه درگاهی برای ارزیابی، اقدام و پایش تأمین مالی شخصیت‌های حقوقی بخش خصوصی از بازارهای سرمایه ایجاد می‌کند
کد خبر: ۱۵۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
اقتصاد گردان - حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به برگزاری نود و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از امضای تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، جامعه حسابداران رسمی و اتاق ایران خبر داد. موضوع این تفاهم‌نامه به ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه مربوط می‌شود.
بر اساس اظهارات او اقدام لازم برای طراحی و پیاده‌سازی درگاه واحد و نظارت بر آن با هدف پوشش کامل مسیر تأمین مالی از محل بازارهای سرمایه در یک سامانه واحد بر عهده اتاق ایران است. درواقع این درگاه مسیر ارتباطی برای ارزیابی، اقدام و پایش تأمین مالی شخصیت‌های حقوقی بخش خصوصی از محل بازارهای سرمایه و بدهی کشور با تمرکز بر بازارهای زیر نظارت شرکت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس است.
قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو با بیان این نکته که تفاهم‌نامه در 5 ماده و 4 نسخه تنظیم شده است، گفت: همکاری بین اتاق ایران و بورس ادامه‌دار است و در این راستا اقدامات مناسبی به همت محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران برای تأمین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی که در قالب صندوق پروژه، تعریف شده‌اند، صورت گرفته و قرار است زمینه ورود آنها به بورس فراهم شود.
سلاح ورزی در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر مباحثی که در نشست شورای گفت‌وگو مطرح شد، اشاره و تصریح کرد: بررسی وضعیت ساماندهی مرزهای صادراتی و مبادلات مرزی با ارائه گزارشی از گمرک، محور اصلی این جلسه بود. بر اساس گزارش‌های ارائه شده اقدامات مناسبی در راستای الکترونیکی شدن کلیه فرآیند گمرک برای تسهیل تجارت انجام شده است.
به اعتقاد این فعال اقتصادی آنچه دراین‌بین به‌عنوان ضعف جدی در گمرکات مرزی کشور از سوی بخش خصوصی مطرح شد، نبود مدیریت واحد مرزی است. در این راستا پیشنهاد شد که اتاق ایران و گمرک با یکدیگر وارد همکاری جدیدی شوند و بخشی از فعالیت‌های گمرکی واگذار شود که موردتوافق قرار گرفت. در این رابطه مقرر شد کمیته‌ای بین دو نهاد ایجاد شود و بسترهای اولیه برای این امر را مهیا سازد و گزارش آن را تا دو ماه آینده در اختیار شورا قرار دهد.
نبود مدیریت واحد و یکپارچه در گمرکات به ویژه گمرکات مرزی، معضل جدی بخش خصوصی در حوزه تجارت است که در نود و ششمین نشست شورای گفت‌وگو مورد تأکید قرار گرفت. در این راستا پیشنهاد رئیس اتاق ایران برای واگذاری بخشی از فعالیت‌های گمرک به بخش خصوصی بر اساس تجربه‌های موفق دنیا مورد استقبال قرار گرفت.

پیش‌نویس اصلاحی آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور تدوین شد

اعضای شورای گفت‌وگو تازه‌ترین نشست شورای را به بررسی وضعیت ساماندهی مرزهای صادراتی و مبادلات مرزی اختصاص دادند. در این رابطه گمرک ایران گزارشی از اقدامات خود برای تقویت فعالیت‌های این سازمان ارائه داد. به اعتقاد بخش خصوصی نبود مدیریت واحد در گمرکات به ویژه گمرکات مرزی، چالش جدی در برابر تجارت ایران است که باید با همکاری کلیه سازمان‌ها و دستگاه‌های حاضر در مرزها، اصلاح شود.

تعداد روزهای عرضه اولیه سهام شرکت‌های بورسی افزایش می‌یابد

در این نشست وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که سعی ما این است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان تیر ماه سال جاری، تعداد روزهای عرضه اولیه سهام شرکت‌های بورسی از یک روز به دو روز در هفته افزایش یابد.
فرهاد دژپسند در نود و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: یکی از مباحث بسیار مهمی که باید به طور متمرکز به آن پرداخته شود، بهبود فضای کسب و کار است که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده در این زمینه اقدامات مهم و ارزشمندی انجام شده است و ایجاد پنجره واحد صدور مجوزهای شروع کسب‌وکار یکی از این اقدامات بود که با این اقدام، طول زمان فرآیند صدور مجوزها از ۷۲.۵ روز به سه روز کاهش یافت.
وی ادامه داد: در حال حاضر زمان صدور مجوزها از ۵۵ روز در تیر ماه ۱۳۹۸ به چهار روز در اردیبهشت ۱۳۹۹ کاهش یافته است که این دست آورد بسیار خیره کننده و تحولی اساسی محسوب می‌شود. گمرک از طریق تسهیل فرایند تجارت خارجی هم محرک تولید در کشور و هم روان ساز صادرات و واردات است که بحمدالله با تلاش‌های صورت گرفته گمرک جمهوری اسلامی ایران  در راستای تسهیل تجارت خارجی عملکرد خوبی در حذف کنترل‌های فیزیکی و مزاحم داشته است.
در ادامه وزیر اقتصاد گفت: پیاده‌سازی گمرک هوشمند که بطور جدی در دستور کار گمرک است که انشاالله کامل خواهد شد و این مهم سبب تسهیل تجارت کالاها و خدمات در کشور می‌شود. حمایت از تولید بدون توجه به محیط کسب و کار ابتر خواهد ماند. در این رابطه آنچه به عنوان یک مبنا می‌تواند مورد توجه قرار گیرد؛ بهبود فضای کسب و کار با در نظر گرفتن مراحل پسینی و پیشینی تولید در کشور است.   البته این تنها خاص بخش صنعت و معدن نیست بلکه یک ضرورت برای همه بخش‌های اقتصاد است.
به گفته دژپسند پیشرفت فناوری از عوامل مهم توسعه صنعت و معدن است که فناوری‌های نوین منجر به افزایش میزان اکتشافات و ذخایر معدنی و مهمتر از همه دوری از خام فروشی، تولید محصولات تحول  یافته و متناسب با شرایط روز و در نهایت افزایش بهره‌وری می‌شود.
وی اعلام کرد که بر اساس مصوبه‌ شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوای سه گانه، ورود سازمان امور مالیاتی کشور به پرونده‌ سال‌های ما قبل ۱۳۹۸ شرکت‌هایی که در سال جاری در بورس پذیرش می‌شوند ممنوع است، لذا با این مصوبه، امکان تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای بنگاه‌های بیشتری فراهم شد. از رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم در قالب کارگروهی با مشارکت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، موضوع واگذاری تصدی گری و عاملیت‌ها از جمله، تخلیه، بارگیری، جابجایی و ... به بخش خصوصی را پیگیری کرده و نتایج را نیز در جلسات آتی شورا اعلام کند.
همچنین طبق اعلام وزارت اقتصاد، این مقام مسئول ادامه داد: اگر گمرک هوشمند (به معنای واقعی کلمه) رو نمایی شود به نحوی که فعالان اقتصادی هیچ نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت خدمات از  گمرک را نداشته باشند.
دژپسند با اعلام اینکه بورس املاک، مستغلات و امتیازات در آینده نزدیک راه‌اندازی خواهد شد، گفت: این اتفاق گام بلند و اساسی در راستای تعمیق بازار سرمایه، تنوع ابزارهای تامین مالی و شفافیت قیمت‌ها در یک بستر رقابتی است. با نقش آفرینی سازمان بورس و اوراق بهادار توانستیم کار را جلو ببریم و روز هشتم تیر (یکشنبه هفته جاری) موفق شدیم اولین جلسه هیات موسسان این بازار را برگزار کنیم. بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان تامین اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی و ... از جمله دستگاه‌های دولتی و نهاد های عمومی هستند که برای عرضه اموال و مستغلات خود و همکاری در راه‌اندازی این بورس اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی اعلام کرد: سعی ما این است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا پایان تیر ماه سال جاری، تعداد روزهای عرضه اولیه سهام شرکت‌های بورسی از یک روز به دو روز در هفته افزایش یابد.

تعیین تکلیف تسویه حساب تعهدات ارزی در اسرع وقت

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس از اهمیت تعیین تکلیف تسویه حساب تعهدات ارزی مربوط به سنوات گذشته و نحوه تسریع صادرات اقلام غیرنفتی سخن گفت و تصریح کرد: این دو موضوع باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گرفته و در مورد آن تصمیم‌گیری کرد.
وی همچنین پیشنهاد داد: اتاق ایران محورها و دیدگاه‌های خود را در مورد ارز در قالب یک بسته آماده کند تا در نشست فوق‌العاده شورای گفت‌وگو آن را بررسی کنیم. همچنین لازم است در صورت نیاز به اصلاح یا حذف قوانین، پیشنهادات خود را به مجلس بدهید.

مدیریت واحد مرزی را دنبال می‌کنیم

در ادامه مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک، گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات این دستگاه در راستای بهبود روندهای گمرکی در کشور ارائه داد. بر اساس اظهارات او ایران پتانسیل‌های بالایی از نظر ترانزیت و تجارت دارد و نباید اجازه دهد که این ظرفیت از بین برود. امروز دنیا به سمت کنترل‌های غیرملموس و کوتاه در گمرک می‌رود. ایران نیز باید در این مسیر قدم بردارد.
این مقام مسئول الکترونیک شدن بسیاری از رویه‌های گمرکی و انجام آنها بدون نیاز به کاغذ را یکی از اهداف و برنامه‌ها دانست و ادامه داد: بی‌نیازی به کاغذ و حضور کارشناسان مجازی و راه‌اندازی گمرک موبایل از برنامه‌های جدی گمرک است که به جد دنبال می‌شود.

واگذاری بخشی از فعالیت‌های گمرکی به بخش خصوصی

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در واکنش به آنچه در گزارش گمرک آمد، گفت:نمونه‌های موفقی از فعالیت‌های گمرکی در کشورهای اطراف خود داریم. اتاق ایران آماده است، مطالعه‌ای در این رابطه با همکاری گمرک انجام دهد و اگر زمینه آن فراهم باشد، امکان واگذاری بخشی از فعالیت‌های گمرکی به بخش خصوصی مهیا شود.

ورود موقت به بهبود تجارت کمک می‌کند

جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، ظرفیت ورود موقت را یک فرصت برای بهبود وضعیت تجارت کشور قلمداد کرد و وجود قوانین غیرمنطقی در این حوزه را مورد انتقاد قرار داد. سال گذشته 85 میلیارد دلار تجارت انجام شد که تنها 600 میلیون دلار آن بر اساس ورود موقت بوده است.
محسن حاجی بابا، رئیس کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق ایران تعیین ارزش کالای صادراتی را وظیفه گمرک نمی‌داند و تأکید کرد: این موضوع از سال 95 به عهده گمرک گذاشته شد اما به نظر می‌رسد باید این وظیفه مجدد به سازمان توسعه تجارت محول شود. در حال حاضر اختلاف ارزش‌های تعیین شده در داخل و خارج بسیار زیاد است اما در گذشته این رقم ناچیز بود.
بابک دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور وجود قوانین محکم برای دستگاه‌های مختلف حاضر در گمرکات مرزی را یک معضل جدی توصیف کرد و خواستار رسیدگی به این مشکل شد.
در این نشست حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز حضور یافت و از لزوم اتخاذ تصمیمات جهادی در شرایط سخت اقتصادی امروز سخن گفت. به اعتقاد این نماینده مجلس باید در شرایط حساس، تصمیمات ویژه گرفت و بدون فوت وقت آنچه لازم است انجام داد.
حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز از فعالیت شورای عالی صادرات و تفویض اختیار وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد مسئله صادرات به سازمان توسعه تجارت که مسئولیت این شورا را به عهده دارد، خبر داد و گفت: در حوزه صادرات هر مشکل یا چالشی وجود دارد می‌توان به کمک شورای عالی صادرات بررسی و حل کرد.