:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
عرضه سنگین ارز در بازار در 8 روز گذشته ادامه داشته است / خیز طلا برای ثبت رکورد رشد قیمت ۳ ماهه

عرضه ۱۰۰ میلیون دلاری وفروش۲.۲ میلیون دلار در بازار ارز / سکه در مرز ۹ میلیون تومان

جهانگيري: بخش خصوصي بايد دغدغه بازگشت ارز صادراتي به كشور داشته باشد / با اين كه قیمت دلار برای فروش در بازار متشکل ارزی 18 هزار و 890 تومان و صرافی‌های بانکی 18 هزار و 990 تومان اعلام شده اما در بازار آزاد و معاملات نقدي دلار 20430 تومان، يورو 22600 و درهم 5685 تومان معامله شد. همچنين با اعلام اونس جهاني به قيمت 1772 دلار، قيمت طلا و سكه نيز افزايش يافته و در ساعات عصر سه شنبه، هرگرم طلاي 8 عيار 871 هزار، مظنه مثقال 17 عيار آبشده 3 ميليون و 774 هزار، سكه جديد 8 ميليون و 950 هزار، سكه قديم 8 ميليون و 600 هزار، نيم سكه 4 ميليون و 540 هزار، ربع سكه 2 ميليون و 500 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 340 هزار تومان دادو ستد شد
کد خبر: ۱۵۵۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري
 بازارساز با ادامه عرضه سنگین 8 روز اخير خود در بازار ارز روز سه شنبه نیز ۱۰۰ میلیون دلار با نرخ 18 هزار و 890 تومان عرضه شده وارد بازار کرد که تنها با ۲.۲ میلیون دلار تقاضا همراه شد.  از هفته قبل تا کنون بیش از 600 میلیون دلار وارد بازار شده و  احتمالا در روزهای آینده همچنان این عرضه ها ادامه خواهد داشت.همچنین  5.2 میلیون یورو با نرخ 21 هزار و 50 تومان نیز عرضه شده که از این میزان  80 هزار یورو معامله شده و نرخ فروش دلار و یورو کاهش یافته است.
 بازارساز از روز سه‌شنبه تا ظهر پنج‌شنبه هفته گذشته بیش از 180 میلیون دلار در بازار عرضه داشته ضمن اینکه روز شنبه 71 میلیون دلار، یکشنبه 120 میلیون دلار، دوشنبه 120 میلیون دلار و سه شنبه نیز 100 میلیون دلار عرضه ارز داشته است. برخي فعالان بازار ارز مي گويند كه تقاضای خرید به‌طور چشم‌گیری در نرخ‌های اعلامی در کانال‌ها  کاهش یافته و نرخ معاملات در بازار رسمی به‌مراتب پایین‌تر است. بعد از ثبت رکوردهای بالا در بازار ارز و عبور دلار از کانال 20 هزار و 500 تومان با ورود بازارساز به بازار قیمت‌ها تغییر جهت داد و با سیر نزولی همراه شد. صرافی‌ها و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند عرضه‌های ارز از سوی بازارساز در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد و همین امر سبب کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. نکته مهم در بازار ارز این است که در روزهای اخیر خریداری در بازار وجود نداشته و تعداد فروشنده‌ها بسیار بیشتر از خریداران است؛ تشدید نوسانات و ورود بازارساز به بازار موجب شده فروشنده‌ها بیشتر شوند.
اما در عين حال نرخ ارز در بازار آزاد همچنان بالاي 20 هزار تومان است. با اين كه قیمت دلار برای فروش در بازار متشکل ارزی 18 هزار و 890 تومان و صرافی‌های بانکی 18 هزار و 990 تومان اعلام شده  اما در بازار آزاد و معاملات نقدي دلار 20430 تومان، يورو 22600 و درهم 5685 تومان  معامله شد.  همچنين با اعلام اونس جهاني به قيمت 1772 دلار، قيمت طلا و سكه نيز افزايش يافته و در ساعات عصر سه شنبه، هرگرم طلاي 8 عيار 871 هزار، مظنه مثقال 17 عيار آبشده 3 ميليون و 774 هزار، سكه جديد 8 ميليون و 950 هزار، سكه قديم 8 ميليون و 600 هزار، نيم سكه 4 ميليون و 540 هزار، ربع سكه 2 ميليون و 500 هزار، سكه گرمي 1 ميليون و 340 هزار تومان دادو ستد شد.
صرافی‌های بانکی هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان می‌خرند و معادل ۱۸ هزار و ۹۹۰ تومان می‌فروشند.همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۱ هزار تومان می‌خرند و به قیمت ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان نیز می‌فروشند.علاوه براین، بانک‌ها نیز هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۸ هزار تومان و هر یورو را معادل ۲۰ هزار تومان می‌خرند که در مقایسه با روز گذشته کاهش یافته است. میانگین بهای هر یورو در روز دوشنبه در سامانه سنا ۲۱ هزار و ۲۸۸ تومان و هر دلار ۱۹ هزار و ۸۹ تومان اعلام شده است. همچنین هر حواله دلار در سامانه نیما در روز دوشنبه ۱۶ هزار و ۶۲۷ تومان، حواله یورو نیز ۱۸ هزار و ۹۵۱ تومان به فروش رسید.
در ساعات صبح سه شنبه،  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با ۳۱۲ هزار تومان افزایش به قیمت ۹ میلیون و ۲۰ هزار تومان فروخته شد و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز چهار میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۸۶۹ هزار و ۳۸۱ تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۷۶۶ هزار تومان به فروش رسید.

سکه به مرز ۹ میلیون تومان رسید

محمد کشتی‌آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز و طلای جهانی، شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی و ثبت رکوردهای تاریخی هستیم .طرح جدید هم اکنون به مرز ۹ میلیون تومان رسیده است.خریدار و فروشنده به صورت موازی در بازار حضور دارند. حباب سکه نیز بین ۳۵۰ هزار تا ۳۸۰ هزار تومان در نوسان است
وي در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه قیمت سکه بهار آزادی به مرز ۹ میلیون تومان رسیده است،‌گفت: امروز رکوردهای جدیدی برای طلا و سکه در بازار ثبت شده است. فروش دلار 20 هزار و 400 تومانی در بازار ارز و افزايش 12 دلاري اونس جهانی طلا منجر به افزایش شدید قیمت سکه و طلا در بازار داخلی شده است.قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به مرز 9 میلیون تومان رسیده است،‌ این قیمت ها درحالی در بازار سکه ثبت شده که تا کنون شاهد ثبت چنین نرخ‌هایی نبودیم و برای اولین بار است که قیمت سکه به این مرز رسیده است.
به گفته کشتی‌آرای، هر گرم طلای 18 عیار نیز با بیشترین افزایش قیمت هم اکنون با قیمت 870 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح قدیم با قیمت 8 میلیون و 600 هزار تومان معامله می شود.خریدار و فروشنده به صورت موازی در بازار حضور دارند، اما تقاضای اضافی وارد بازار طلا و سکه نشده است؛ حباب سکه نیز بین 350 هزار تا 380 هزار تومان در نوسان است. قیمت طلای 18 عیار هر گرم 870 هزار تومان، قیمت دلار 20 هزار و 400 تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 8 میلیون و 980 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 8 میلیون و 600 هزار تومان است. همچنین در بازار سبزه میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 540 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 500 هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون 330  هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 870 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار یک میلیون و 158 هزار تومان و هر مثقال طلا 3 میلیون و 765 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1774 دلار معامله می‌شود.

قيمت خريد دلار در بانك ها

قیمت خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها با کاهش نسبت به روز کاری قبل ۱۸ هزار و ۴۴۲ تومان اعلام شد. از سال قبل و همزمان با افزایش مراجعه مردم به مراکز خرید و فروش ارز برای فروش ارزهای خانگی، بانک مرکزی از بانک‌ها خواست نسبت به خرید ارزهای مردمی فعال شوند.بر همین‌ اساس شعب ارزی بانک‌ها هر روز بعد از دریافت نرخ از بانک مرکزی، نسبت به خرید ارز از مردم اقدام می‌کنند. دستور بانک مرکزی به بانک‌ها بعد از آن صادر شد که صرافی‌ها از خرید ارزهای مردمی خودداری و میدان را به دلال‌ها واگذار کرده بودند.
برهمین اساس شعب منتخب بانک‌ها خرید ارز کمتر از 2000 دلار را با قیمت های مشخص روزانه که بعضاً کمتر از قیمت خرید ارز در صرافی های بانکی است، انجام میدهند ولی برای خرید ارز بالای 2000 دلار با همان قیمت خرید صرافی های بانکی، اقدام می کنند.بانک‌های عامل قیمت دلار را برای کمتر از 2000 دلار،  18 هزار و 442 تومان و 6 ریال، قیمت یورو را 20 هزار و 737 تومان و یک ریال  و قیمت پوند انگلیس را 22 هزار و 699 تومان و 6 ریال برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند. قیمت دلار، قیمت یورو و قیمت پوند نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است.همچنین قیمت خرید دلار برای بیش از 2000 دلار، 18 هزار و 900 تومان و قیمت خرید یورو نیز 21 هزار تومان است. همچنين  ارز مسافرتی 21 هزار و 459 تومان  اعلام شده است.
شعب منتخب بانک‌ها که مسئولیت فروش ارز مسافرتی را برعهده دارند، فروش ارز مسافرتی را طبق روال روزهای قبل، بعد از ساعت 11 آغاز کرده و به مسافران یورو را با قیمت 21 هزار و 459 تومان و 3 ریال می‌فروشند. قیمت ارز مسافرتی نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است.مسافران خارج از کشوری که اسناد و مدارک خواسته‌شده را به شعب بانک‌های عامل ارائه کنند می‌توانند برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع حداکثر 500 یورو و برای سایر کشورها تا 1000 یورو خریداری کنند.
براساس سیاست بانک مرکزی که از روز 18 شهریورماه سال 97 آغاز شده، ارز پرداختی به مسافران یورو است و دلار به متقاضیان پرداخت نمی‌شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی تأمین و پرداخت ارز مسافرتی (به‌صورت اسکناس) از طریق بانک‌های‌ ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به‌نرخ بازار بلامانع است.
بر این اساس بانک‌ها مجازند از محل ارزهای خریداری‌‌شده و با تأمین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی به‌نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته از قبیل گذرنامه‌ معتبر، بلیط‌ مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصد ــ در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند ــ اقدام کنند.همچنین لازم است مدارک مزبور به‌منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شود و اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر خرید ارز صرفاً از یک منبع اعم از بانک و یا صرافی مجاز معتبر الزامی است.

دغدغه بازگشت ارز صادراتی
 
معاون اول رییس جمهوری حمایت از بخش خصوصی را از رویکردهای اصلی دولت دانست و گفت: انتظار داریم بخش خصوصی بازگشت ارز حاصل از صادرات را به عنوان یک دغدغه ملی دنبال کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، در جلسه دیدار تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه تأمین ارز مورد نیاز کشور یکی از مهمترین اولویت های در دستور کار دولت است، گفت: دولت در تلاش است ارز مورد نیاز کشور را تأمین کند و انتظار داریم بخش خصوصی و صادرکنندگان کشور نیز بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور را به عنوان دغدغه ملی با جدیت دنبال کنند.
 وی از اتاق بازرگانی ایران خواست در جلسات خود با بانک مرکزی راهکارهایی را برای حل مشکلات ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان، تدوین و هماهنگی‌های لازم را برای رفع موانع پیش رو انجام دهند.در این جلسه رییس اتاق بازرگانی ایران هم گزارشی از مشکلات و دغدغه‌های صادرکنندگان کشور ارائه کرد و گفت: صادرکنندگان حرفه‌ای و شناسنامه‌دار کشور همواره به تعهدات خود عمل کرده اند و ارز حاصل از صادرات آنها به چرخه اقتصاد کشور بازگشته است.
 
خیز طلا برای ثبت رکورد رشد قیمت ۳ ماهه

 قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیها نسبت به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان، نزدیک به بالاترین قیمت خود در هشت سال اخیر ایستاد و در آستانه ثبت بزرگترین رشد سه ماهه در چهار سال اخیر قرار گرفت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۷۷۹ دلار و شش سنت ایستاد و تنها هفت دلار و ۷۶ سنت با رکورد ۱۷۷۹ دلار و شش سنت هفته گذشته فاصله دارد.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۸۳ دلار و ۸۰ سنت رسید.قیمت طلا در سه ماه گذشته بیش از ۱۲ درصد رشد داشته و در مسیر ثبت بزرگترین رشد قیمت سه ماهه از مارس سال ۲۰۱۶ قرار دارد و همچنین سومین رشد ماهانه متوالی را نشان می‌دهد.
به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت اواندا، عامل اصلی حمایت کننده از رشد قیمت طلا در حال حاضر نرخهای بهره واقعی منفی در منحنی عملکرد بازده آمریکا هستند. همچنین وضعیت کووید ۱۹ در آمریکا و تنش در روابط آمریکا و چین نیز از رشد قیمت طلا حمایت کرده است.
جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا اظهار کرد که دورنمای بزرگترین اقتصاد جهان به میزان فزاینده ای مبهم است و به مهار بیماری و تلاشهای دولت برای حمایت از احیا بستگی دارد.بر اساس گزارش رویترز، بانکهای مرکزی سراسر جهان تدابیر محرک مالی را به اجرا گذاشته و نرخهای بهره را پایین نگه داشته اند که به نفع طلا بوده و کمک کرده قیمت این فلز ارزشمند از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۱۶ درصد رشد کند.اما عاملی که رشد قیمت طلا را از روز گذشته محدود کرد، انتشار آمار اقتصادی بهتر از حد مطلوب در آمریکا و چین بود که تقاضای سرمایه گذاران برای دارایی‌های پرریسک را تقویت کرد.

صعود جهانی دلار

شاخص دلار در معاملات سه شنبه نیز صعودی بود. به گزارش رویترز، ادامه روند بازگشایی کسب و کارها در شهرهای بزرگ آمریکای شمالی کماکان ادامه دارد و فاز دوم بازگشایی اقتصادی در نیویورک - قطب مالی و بانکی آمریکا - باعث دلگرمی معامله‌گران شده است. از سوی دیگر در کانادا نیز این روند ادامه دارد و بخش بزرگی از کسب و کارها در تورنتو، بزرگ‌ترین شهر کانادا اجازه یافتند تا پس از سه ماه تعطیلی بازگشایی شوند. با این حال سرعت بالای شیوع ویروس در برخی مناطق از جمله در تگزاس باعث بازگشت برخی از محدودیت‌ها شده است.
لری کودلو - مشاور اقتصادی ترامپ - گفته است احتمال بازگشت مجدد قرنطینه‌های سراسری در این کشور با وجود افزایش تعداد مبتلایان بسیار ضعیف است.با تشدید تنش‌های آمریکا و چین و توقف بخشی از واردات محصولات آمریکایی و همچنین اختلافات تجاری با اروپا، کسری حساب تجاری آمریکا مجددا در حال نزدیک شدن به ۱۰۰ میلیارد دلار است تا جایی که در ماه می این کشور به گفته وزارت بازرگانی، ۷۴.۳ میلیارد دلار کسری تجاری داشته که این رقم ۳.۶ میلیارد دلار بیشتر از ماه قبل است. طی این مدت آمریکا ۹۰.۱ میلیارد دلار صادرات و ۱۶۴.۴ میلیارد دلار نیز واردات داشته است.  
از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول نیز با اشاره به تداوم بحران اقتصادی ایجاد شده ناشی از کرونا، پیش‌بینی خود از متوسط رشد اقتصادی امسال کشورهای جهان را به منفی ۴.۹ درصد کاهش داده است. این نهاد در گزارش قبلی خود متوسط رشد اقتصادی منفی سه درصد را پیش‌بینی کرده بود.
در قاره سبز، شاخص‌های کلان اقتصادی منتشره درباره کشورهای اروپایی نشان دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است؛ هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برنامه خرید اوراق قرضه خود را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۱.۳۵ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.  
جین فولی، کارشناس مسائل ارزی در " روبو بانک" گفت: بازارها بین جریان مختلفی از اخبار گیر کرده‌اند. از یک سو شاهدیم که بانک های مرکزی جریان عظیمی از نقدینگی را به بازارها تزریق کرده‌اند و از سوی دیگر تنش‌های ژئوپلتیکی به سطوح کم سابقه‌ای رسیده است که می تواند عواقب ناگواری برای اقتصاد جهانی داشته باشد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۴۷۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۱ دلار اعلام شد.  
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۵ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۲  به ۱.۱۲۴ دلار رسید.
در آسیا نرخ برابری ارز کماکان تحت تاثیر سیاست‌های بانک‌های مرکزی قرار دارد. کره جنوبی اعلام کرده است سومین و احتمالا آخرین بسته محرک را رونمایی خواهد کرد که ارزش آن ۲۷۰ تریلیون وون ( ۲۲۵ میلیارد دلار) خواهد بود. این بسته محرک هم صرف حمایت از کسب و کارها و هم صرف پرداخت یارانه های نقدی مستقیم به خانوارها خواهد شد.
از سوی دیگر بانک مرکزی چین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۰۰ میلیارد یوان دیگر نقدینگی به بازارها تزریق خواهد کرد که بخش بزرگ این کار از طریق عملیات بازخرید (ریپو) صورت خواهد گرفت. پیش از این نیز این بانک ۱۲۰ میلیارد یوان در قالب عملیات ریپو به بازار تزریق کرده بود.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۴۳ درصد افزایش به ۱۰۷.۷۴۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۶۷ یوان چین اعلام شد.

مداخله ۸۵ میلیارد دلاری بانک مرکزی کره جنوبی

بانک مرکزی کره جنوبی اعلام کرد که در سه ماهه نخست سال و به منظور تسهیل نوسانات ارز داخلی در بحبوحه پاندمی کرونا، از طریق مداخله ارزی در بازار مبلغ خالص ۵.۸۵۱ میلیارد دلار به فروش رسانده است.
به گزارش مارکت اسکرینر، این در حالی است که در سه ماهه پیش از آن نرخ خالص خرید و فروش دلار توسط بانک مرکزی به یک اندازه بود. میانگین حجم مبادلات روزانه دلار/وون در بازار بین بانکی داخلی کره جنوبی در سه ماهه نخست سال ۷.۷۱ میلیارد دلار بود؛ این رقم برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ مبلغ ۶.۶۹ میلیارد دلار اعلام شده بود. براساس داده‌های ریفینیتیو، در بازه زمانی ژانویه تا مارس، هر دلار در محدوده ۱۲۹۶ تا ۱۱۵۰.۶ وون نوسان می‌کرد.
بانک مرکزی کره جنوبی علاوه بر این اعلام کرد که در راستای ثبات بخشی به بازار اوراق قرضه، عملیات خرید یکجای اوراق بدهی دولتی را به ارزش ۱.۵ تریلیون وون (۱.۲۵ میلیارد دلار) اجرایی خواهد کرد. این بانک همچنین اعلام کرده که خریداری اوراق قرضه را با سه نوع سررسید متفاوت (۵، ۱۰ و ۲۰ ساله) هدف گرفته و مزایده در تاریخ دوم جولای انجام خواهد شد