:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی ترانزیت کالا بین بزرگترین شهر صنعتی کشور و اتحادیه اوراسیا

رئیس انجمن مدیران صنایع ساوه بر ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی ترانزیت کالا بین صنایع ساوه مستقر در بزرگترین شهر صنعتی و قطب صنعت کشور و اتحادیه اوراسیا تاکید کرد.
کد خبر: ۱۵۵۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱

اقتصادگردان- سعید رضوانی امروز دوشنبه نهم تیرماه در نشستی با جمعی از مدیران صنایع شهرستان ساوه که با حضور نماینده مجلس و فرماندار شهرستان در اتاق بازرگانی دفتر ساوه واقع در شهر صنعتی کاوه تشکیل شد، اظهار کرد: کشور برای توسعه اقتصادی و تولیدی به صادرات نیاز دارد و در تامین منابع ارزی، صادرات حرف اول را می‌زند.

وی با تاکید بر اینکه تحریم ها منجر به عقب نشینی از اهداف اقتصادی کشور شده است، افزود: باید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد و با جهش در تولید و صادرات‌محوری، تحریم های ظالمانه را از سر راه برداشت.

این فعال صنعتی با تاکید بر اینکه هم اکنون صادرات کشور بیشتر در حوزه پتروشیمی و کشاورزی رونق دارد، اظهار کرد: حجم زیاد کالای تولید شده در حوزه صنعت ساوه وجود دارد و برای صادرات آنها باید سازوکار حمایتی تدوین و اجرایی شود.

وی صادرات محوری در این شهرستان را در گرو تشکیل کارگروه برای حضور موثر صنایع در بازارهای اوراسیا با ایجاد زیرساخت های لازم دانست و افزود: تشکیل کارگروه تخصصی ترانزیت کالا بین صنایع ساوه و اتحادیه اوراسیا می تواند بستری فراهم کند تا تولیدکنندگان به صورت کاربردی دنبال بازار مصرف بگردند و بستر حضور در بازارهای جهانی و تقویت  صادرات را فراهم می کند.

رضوانی با تاکید بر اینکه تشکیل این کارگروه نفوذ تولیدکنندگان ایرانی را به بازارهای اوراسیا تسهیل می کند، افزود: در سال جاری بسیاری از کالاها به دلیل نبود ارز تخصیصی ثبت سفارش نشدند و این کارگروه می‌تواند بسیاری از مشکلات از این دست را برطرف کند.

در ادامه مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه نیز گفت: در سال ٩٨  تعداد ١٩٢ قلم معادل 847 هزار و 240 تن ٢٤٠ تن کالا به ارزش افزون بر ۳۵۷ میلیون دلار توسط  ۲٣٤ فعال صادراتی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه به ۵۹ کشور صادر شده است.

فرامرز امیدی افزود: عمده کالاهای صادر شده از این گمرک طی این مدت هیدروکربن سبک و سنگین، آبمیوه و رانی، انواع محصولات شیمیایی، حلال و تینر، انواع شیشه و مصنوعات شیشه ای(بلورجات)، لوله و پروفیل آهنی، کاشی و سرامیک، انوع سیمان، کاغذ  و مقوا، چیپس و ... بوده‌ و طی این مدت کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ترکیه، ایتالیا، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه عمده خریداران کالاهای ایرانی از طریق این گمرک بوده اند.

وی با اشاره به کالاهای ترخیصی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه افزود: میزان واردات قطعی این گمرک طی این مدت 138 هزار و 220 تن کالا به ارزش ٣٥٦میلیون دلار بوده که توسط ۱١٥ فعال تجاری از ۴٧ کشور جهان وارد کشور شده است. عمده این کالای وارداتی اقلام سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی کاوه از قبیل تجهیزات و ماشین آلات خط تولید، پاکت آبمیوه، کنستانتره، کویل آلومینیوم، ضایعات کاغذ، انواع پوره، خمیر کاغذ، اسانس  خوراکی، ورق آلومینیوم ... بوده‌اند که بیش از ٧٤ درصد آنها در مسیر سبز جهت ترخیص قرار گرفته است.

وی افزود: این کالاها عمدتا از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، چین، آلمان، ایالات متحده آمریکا، هند، کره‌جنوبی، ایتالیا و ...از طریق این گمرک به کشورمان وارد شده‌اند.

مدیر گمرک منطقه ویژه کاوه بیان کرد: در این مدت 155 هزار و 430 تن کالا به ارزش بیش از  ۶۵۲ میلیون دلار به صورت ترانزیت خارجی واصل شده که بیش از ٤٠ درصد آنها مربوط به تجهیزات، ماشین آلات و مواد اولیه شرکت‌های تولیدی و واحدهای در حال تاسیس در منطقه ویژه اقتصادی کاوه بوده است.

وی افزود: در مجموع، این حجم مبادلات تجاری باعث حصول درآمد ٣٤٦٠ میلیارد ریالی این گمرک و افزایش ٣٠ درصدی میزان درآمدهای وصولی گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه نسبت به  مدت مشابه سال ۹۷ شده است.

در ادامه مدیر امور بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز خواستار مکاتبات صنایع با اتاق بازرگانی شد و افزود: ارتباط موثر با اتاق بازرگانی در توسعه صادرات راهگشاست.

سعید بیگ زاده حضور در نمایشگاه‌های بین المللی، ارتباط موثر با سفارت خانه‌ها و رایزنان بازرگانی را از دیگر راهکارهای صادرات محوری در صنایع و واحدهای تولیدی عنوان و بر استمرار تشکیل این جلسات به منظور ارائه نقطه نظرات تخصصی در حوزه صادرات تاکید کرد.