:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

دعواهایی که کرونا دوباره راه انداخت

ابتدای امسال تنش‌های آمریکا و چین پس از امضای فاز اول توافق تجاری کاهش یافت و همزمان واشنگتن، بروکسل و توکیو در خصوص مقررات جدید تجارت جهانی برای محدود کردن یارانه‌ها توافق کردند.
کد خبر: ۱۵۵۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
اقتصادگردان- در حالی که به نظر می رسید اوضاع در حال آرام شدن است، ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرد.

طبق گزارش گروه سوییسی گلوبال ترید الرت، کشورهای سراسر جهان ۲۲۲ محدودیت صادراتی روی عرضه تجهیزات پزشکی و دارو اعمال کردند و در برخی از موارد مواد غذایی هم شامل این محدودیت‌ها قرار گرفت. برای محصولات پزشکی، این محدودیت‌ها بیش از ۲۰ برابر سطح معمول بود.

این محدودیتها اکنون رفع شده اند اما پاندمی ویروس کرونا استدلالهای حمایت‌گرایی را تقویت کرد و این حقیقت را بارز کرد که چگوه زنجیره تامین جهانی می‌تواند مردم را از حمایت پزشکی ضروری محروم کرده و عرضه مواد غذایی را مختل کند و همچنین مشاغل را در معرض نابودی قرار دهد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد خواهان قطع رابطه با چین است و اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی محدودیت‌هایی برای سرمایه گذاریهای مورد حمایت دولت چین و کشورهای دیگر است و چین خواستار اظهارنامه صادرکنندگان غذا درباره پاک بودن مواد غذایی از ویروس کرونا شده است.

سسیلیا مالم استروم، رییس تجارت سابق اتحادیه اروپا اظهار کرد که گرایش نگران کننده‌ای به سوی حمایت‌گرایی در جهان و ظهور مجدد منازعات تجاری بر اثر شیوع ویروس کرونا وجود دارد.

سازمان جهانی تجارت هفته گذشته اعلام کرد تجارت جهانی کالا امسال کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد و محدودیتهای گسترده ممکن است باعث شود بهبود رشد تجارت در سال ۲۰۲۱ ضعیف‌تر از حد انتظار شود.

آمریکا دو هفته پیش از مذاکره با کشورهای اروپایی در خصوص مالیات بر شرکت‌های دیجیتالی کنار کشید و وعده داد در تعرفه‌هایی که با شرکایش در سازمان جهانی تجارت توافق کرده بود، بازنگری کند و همچنین تعرفه‌هایی را روی مجموعه جدیدی از محصولات اروپایی شامل زیتون تازه و مواد نان وضع خواهد کرد تا فشار روی اختلاف ۱۶ ساله بر سر یارانه‌های هواپیما را حفظ کند.

دعواهای تجاری از حرف تا واقعیت

دعواهای لفظی سیاسی تا حدودی اغراق آمیز است. به عنوان مثال تجارت آمریکا و چین پس از کاهش ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹، در آوریل افزایش یافت و مقامات آمریکایی اظهار کردند که چین متعهد شده است کالاهای آمریکایی بیشتری را در راستای توافق فاز اول خریداری کند.

سران چین و اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته به صورت مجازی دیدار کردند و بروسکل از چین خواست به وعده خود برای فراهم کردن دسترسی بیشتر به شرکتهای اروپایی عمل کند و از اقدامات در خصوص شیوع ویروس کرونا و هنگ کنگ حمایت کرد.

چین همکاری بیشتر در خصوص بیماری کووید ۱۹ را پیشنهاد کرد و از اتحادیه اروپا خواست کنترل های صادراتی را تسهیل کند. پکن چهارشنبه گذشته اعلام کرد که حداکثر هفت بخش اقتصادی دیگر را به روی سرمایه گذاران خارجی می‌گشاید.

پکن و بروکسل تماس با واشنگتن را حفظ کرده اند و پیشرفت‌هایی در مذاکرات محدود میان اتحادیه اروپا و آمریکا در خصوص استانداردهای غذایی و همکاری فناوری داشته است.

مسئولات تجاری ارشد آمریکا و اتحادیه اروپا هر سه هفته مذاکره می‌کنند و یانگ جی‌شی، دیپلمات ارشد چین با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در روز چهارشنبه دیدار کرد با این حال ترامپ روز بعد تهدید خود برای قطع روابط با پکن را تکرار کرد.

بایدن

به گفته روهینتون مدهورا، رییس اندیشکده کانادایی مرکز راهبری نوآوری بین‌المللی، تجارت مقدمه‌ای برای همکاری است و اعتماد برای کمک به احیای اقتصادها به خصوص اقتصاد کشورهای کوچک‌تر ضروری است.

چین و اروپا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خود را برای روابط پرتنش آماده می‌کنند اما تا حدودی امید دارند که جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات برنده شود.

به گفته ژو فنگ، مدیر موسسه مطالعات بین الملل دانشگاه فودان شانگهای، پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها شانس بهبود منطقی روابط میان چین و آمریکا است. اما وی انتظار ندارد روابط در کوتاه مدت تغییر چشمگیری پیدا کرد. هر دو حزب حاکم در آمریکا در کنگره از سخت گیری در خصوص چین حمایت می‌کنند و خوش بینی اروپایی نسبت به همکاری بیشتر با واشنگتن کمرنگ شده است.

بر اساس گزارش رویترز، آمار آمریکا نشان می‌دهد که کسری تجاری در تجارت کالا و خدمات با اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ به ۱۰۹ میلیارد دلار رسید. متعادل کردن روابط با اروپا در خصوص تجارت یکی از منافع اصلی آمریکا به شمار می‌رود.