:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

کرونا صادرات استان مرکزی را ۴۵ درصد کاهش داد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: شیوع بیماری ویروس کرونا میزان صادرات استان مرکزی را در بهمن و اسفندماه سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داد.
کد خبر: ۱۵۵۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰

اقتصادگردان- جعفر اصغری امروز دوشنبه نهم تیرماه در نشستی با جمعی از مدیران صنایع شهرستان ساوه که با حضور نماینده مجلس و فرماندار شهرستان در اتاق بازرگانی دفتر ساوه واقع در شهر صنعتی کاوه تشکیل شد، اظهار کرد: کاهش ۴۵ درصدی میزان صادرات از استان، به دلیل شرایط کرونایی و بسته شدن مرزهای ایران با کشورهای همسایه بوقوع پیوست.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد از کل صادرات استان مرکزی متعلق به شهرستان ساوه است، اظهار کرد: مجموع کل صادرات ساوه و زرندیه در سال گذشته ۳۵۷ میلیون دلار بوده که با توجه به ظرفیت صنعتی و کشاورزی این منطقه رقم پایینی است و باید تلاش کرد در سایه هدفگذاری و برنامه‌ریزی دقیق، میزان صادرات در ساوه و زرندیه به عنوان قطب کشاورزی و صنعتی استان مرکزی افزایش یابد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در ادامه به عملکرد حوزه تجارت خارجی استان مرکزی در حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: صادرات کالای استان مرکزی در ۱۲ ماه سال ۹۸ به ۱۸۰۰ تن معادل ۹۷۸ میلیون دلار رسیده است که نسبت به سال قبل از لحاظ وزن ۱۸ درصد رشد و از لحاظ ارزش دو درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی استان ۵۴۳  دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: تعداد کشورهای مقصد صادراتی استان ۸۳ کشور و تعداد واحدهای تولیدی و بازرگانی صادرکننده استان ۵۴۵ واحد است.

اصغری ۱۰ بازار نخست صادراتی این استان را شامل عراق با ۳۵۲ میلیون دلار، افغانستان با ۳۳۱ میلیون دلار، ترکیه با ۹۹ میلیون دلار، پاکستان با ۶۲ میلیون دلار، امارات با ۱۹ میلیون دلار، ازبکستان با ۱۸ میلیون دلار، آذربایجان با ۱۰ میلیون دلار، ارمنستان با ۹ میلیون دلار، ترکمنستان با ۸ میلیون دلار و ایتالیا با ۶ میلیون دلار اعلام کرد.

وی بیان کرد: سهم این بازارها از کل صادرات استان حدود ۹۴ درصد است و عمده کالاهای صادراتی استان انواع هیدروکربن‌ها، فرآورده‌های پتروشیمی، شمش آلومینیوم، آبمیوه‌ها، انواع شیشه، میلگرد آجدار، پلی اتیلن سنگین و سبک خطی، تینر فوری پلی پروپیلن و ... بوده است.

این مقام مسئول در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی به عملکرد استان در حوزه واردات کالا نیز اشاره کرد و افزود: میزان واردات کالا در ۱۲ ماهه سال ۹۸ به ۱۸۰ هزار تن معادل ۴۷۰ میلیون دلار رسیده است که نسبت به سال قبل، از لحاظ وزن ۱۰ درصد افزایش و از لحاظ ارزش نیز ۱۷ درصد افزایش داشته است.

وی متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی استان را ۲۶۱۴ دلار اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود ۶ درصد افزایش داشته و تعداد کشورهای مبداء واردات به استان نیز ۵۸ کشور بوده است.

به گفته اصغری، عمده کالاهای وارداتی به استان شامل مواد اولیه واحدهای تولیدی، ماشین آلات و قطعات کویل آلومینیوم، مواد اولیه آبمیوه، لوله و میلگرد فولادی، پاکت‌های آبمیوه، درب‌های آسان بازشوی آلومینیومی، کمپرسور، پوره، موتوپروپیلن گلایکول بوده است.

وی افزود: تعداد ثبت سفارش‌های تعریف شده در استان ۷۳۳۵ عدد به ارزش ۱۵۹۷ میلیون یورو و تعداد کارت‌های بازرگانی صادر شده ۱۷۱ عدد و تعداد کارت‌های بازرگانی تامین شده ۱۸۱ عدد بوده است.