:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

عبور قیمت مرغ از ۲۰ هزار تومان در صورت تداوم شرایط فعلی

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: در صورت تامین نهاده‌ها با ارز دولتی قیمت تمام شده مرغ زنده ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان تا ۱۱ هزار و۷۰۰ تومان و قیمت تمام شده مرغ گرم ۱۷ هزار تومان خواهد شد و با وضع فعلی نهاده‌ها، قیمت مرغ زنده به بیش از ۱۴ هزار تومان خواهد رسید و اگر ضریب ۱.۴۵ را هم برای تبدیل مرغ زنده به گرم اعمال کنیم قیمت مرغ گرم در بازار از ۲۰ هزار تومان عبور خواهد کرد.
کد خبر: ۱۵۵۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴

اقتصادگردان- حبیب اسدالله نژاد در این باره اظهار کرد: حتی اگر دولت بتواند نهاده‌ها را با ارز دولتی تامین کند و به طور کافی در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد، باز هم قیمت تمام شده مرغ زنده و مرغ گرم از قیمتی که ستاد تنظیم بازار مصوب کرده است، بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورت تامین نهاده‌ها با ارز دولتی قیمت تمام شده مرغ زنده ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان تا ۱۱ هزارو۷۰۰ تومان و قیمت تمام شده مرغ گرم ۱۷ هزارتومان خواهد شد و با وضع فعلی نهاده ها، قیمت مرغ زنده به بیش از ۱۴ هزارتومان خواهد رسید و اگر ضریب ۱.۴۵ را هم برای تبدیل مرغ زنده به گرم اعمال کنیم قیمت مرغ گرم در بازار از ۲۰ هزارتومان عبور خواهد کرد. بنابراین اگر کارگروه تنظیم بازار دنبال رضایت مردم است باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که نهاده به موقع و با قیمت مناسب به دست تولید کننده برسد و وحشت از گرانی مولفه‌های تولید و عدم امکان تامین دان واحدها را به تعطیلی نکشاند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت سویا در بازار به مرز  ۷۰۰۰ تومان رسیده است، ‌گفت: در سایه عدم نظارت و عدم تامین به موقع و کافی نهاده‌ها، هزینه تمام شده مرغ در حال افزایش است. از طرفی قیمت جوجه  که ۱۰ روز پیش  ۱۴۰۰ تومان بوده در حال حاضر ۳۳۰۰ تومان شده است.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان برای جوجه ریزی ترس دارند، زیرا به این موضوع فکر می‌کنند که علاوه بر افزایش قیمت تمام شده مرغ، نهاده‌ مورد نیاز نیز قابل تامین نباشد. برای همین ممکن است تولید کننده رغبتی برای تولید نداشته باشد و در کشور دچار بحران کمبود مرغ شویم.

اسدالله نژاد اضافه کرد: اگر ارز دولتی برای تامین نهاده‌های دام و طیور تخصیص داده نشود و یا نهاده‌ها با نرخ مصوب تامین نشود؛ معلوم نیست که قیمت‌ها تا چند برابر افزایش می یابند.