:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

کرونا حداقل یک نیرو در ۳۰ درصد مشاغل را اخراج کرد

در دوران ابتدایی شیوع ویروس کرونا که با کاهش فعالیت‌ کسب و کار و افزایش هزینه‌ها همراه بود، ۳۰ درصد مشاغل در اسفندماه و فروردین‌ماه حداقل یک نفر را اخراج کردند.
کد خبر: ۱۵۵۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
اقتصادگردان- با شیوع ویروس کرونا و آنچه که از اسفندماه شدت گرفت به تدریج با توجه به محدودیت‌هایی که اعمال شد، به طور طبیعی بسیاری از مشاغل دچار آسیب شدند؛ به‌گونه‌ای که برخی  تعطیل و یا نیمه تعطیل شده و به تبع آن درآمدی وجود نداشت که بتواند بابت هزینه حقوق و دستمزد پرداخت کنند، از این رو در آن برهه برخی کسب و کارها دست به تعدیل نیروهای خود زدند و یا این‌که پرداخت حقوق و دستمزد آنها را تا برگشتن به شرایط عادی متوقف کردند.

بیشترین تعدیل نیرو در کشاورزی

در رابطه با وضعیت نیروی کار در دوره سه ماهه اسفند تا اردیبهشت ماه که تعطیلی مشاغل را به همراه داشت، بررسی از سوی پژوهشکده آمار ایران صورت گرفته که نشان می‌دهد ۳۰ درصد از کل بخش‌های اقتصادی حداقل یک نفر را تعدیل کردند که این موضوع در اردیبهشت‌ماه کمتر شده و هفت درصد کسب و کار اقدام به تعدیل حداقل یک نفر از نیروهایشان کرده‌اند.

در بین بخش‌های کسب و کار در دوماه اسفند و فروردین در حوزه صنعت و معدن ۲۲.۶ و خدمات ۳۱.۳ و کشاورزی ۴۳.۴ درصد از کسب‌وکارها حداقل یک نفر را تعدیل نیرو داشته‌اند.

این در حالی است که در جریان اجرای بسته‌های حمایتی از کسب و کارهای آسیب‌دیده، یکی از شرایط پرداخت تسهیلات این بود که واحد مورد نظر نیرویی را اخراج نکرده باشد.

 ۲۵ درصد مشاغل حداقل یک دورکار

اما در دوره زمانی اسفندماه تا پایان اردیبهشت‌ماه زمانی بود که با توجه به اهمیت کاهش تردد و تجمع برای کنترل ویروس کرونا موضوع دورکاری در بین کارکنان و مشاغلی که امکان آن را داشتند مطرح و اجرایی شد و حتی دولت شرایط را برای کارکنان طوری فراهم کرد که به صورت یک سوم و یا در برهه‌ای تا دو سوم در محل کار خود حاضر می‌شدند.

براین اساس در بازه زمانی اسفندماه و فروردین‌ماه در ۲۵ درصد از کل بخش‌های کسب و کار حداقل یک نفر از دورکاری استفاده کرده و در اردیبهشت‌ماه حداقل یک نفر از دورکاری استفاده کرده‌اند.

همچنین در اسفندماه و فروردین‌ماه ۱۵۸ درصد و در اردیبهشت‌ماه ۳.۹ درصد از کل بخش‌های کسب و کار حداقل یک نفر غایب موقت داشته است.

در دوره مورد بررسی در رابطه با به خدمت گرفتن نیروی انسانی نیز در کل بخش‌های کسب و کار هشت درصد در اسفندماه و فروردین‌ماه حداقل یک نفر نیروی انسانی جدید به کار گرفته و در اردیبهشت‌ماه ۱۱.۳ درصد حداقل یک نفر نیروی انسانی جدید استخدام کرده است.

اما در دوران کرونا ساعت کاری در اغلب مشاغل دستخوش تغییراتی شد و در بین کارکنان نیز با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا حداقل یک ساعت از زمان کاری کاسته شد.

این در شرایطی است که گزارش پژوهشکده آمار در مورد افزایش ساعت کاری در کل بخش‌های کسب و کار نشان می‌دهد که ۷.۹ درصد در اسفندماه و فروردین‌ماه و همچنین ۸.۷ درصد در اردیبهشت‌ماه حداقل یک ساعت افزایش کاری داشته است.