:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس اتاق بازرگانی ایران:

نمی‌توان تمام مشکلات اقتصادی را به تحریم‌ها ربط داد

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: هرچند تحریم‌ها فشار و محدودیت‌های زیادی در اقتصاد ایران به وجود آورده، اما نمی‌توان تمام مشکلات اقتصادی را به آنها ربط داد.
کد خبر: ۱۵۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
اقتصادگردان- غلامحسین شافعی امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته با مشکلات جدی مواجه بوده که ریشه برخی از آنها بین‌المللی است و ریشه برخی داخلی بوده است، از این‌رو شرایط امروز را نمی‌توان پنهان کرد یا نادیده گرفت.

وی افزود: متاسفانه در کنار تحریم‌ها که برای ما مشکل‌آفرین شده است، در تمام سال‌های گذشته برخی تصمیمات غلط مسئولان نیز شرایط اقتصادی کشور را دشوار کردند و نمی‌توان با پنهان شدن پشت نقاب تحریم‌ها تاثیر این تصمیمات غلط را نایده گرفت.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین اصول جاری در اقتصاد، آینده‌نگری و ارزیابی دقیق شرایط از آینده کشور است که متاسفانه در دوره‌هایی ما این موضوع را فراموش کردیم و امروز بخشی از مشکلات به دلیل فراموشی این مساله است.

وی با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری درباره‌ی لزوم توجه جدی به اقتصاد و موضوع تولید، اظهار کرد: ایشان در طول سال‌های گذشته بارها بر لزوم توجه به تولید تاکید کردند و باید توجه داشت که بخش زیادی از مشکلات اقتصادی امروز به دلیل برطرف نشدن مشکلات تولید و جدی نگرفتن آن است. هرچند باید در نظر داشت که به هر فعالیتی نمی‌توان تولید گفت اما در عین حال تمام ارزش افزوده اقتصاد یک کشور در تولید نهفته است.

شافعی ادامه داد: هرچند در قانون اساسی بر لزوم جلوگیری از سلطه اقتصادی سایر کشورها در اقتصاد ایران تاکید شده است، اما باید در نظر داشت که این موضوع به معنای دیوار کشیدن دور کشور و قطع تعامل با جهان نیست. از این‌رو با در نظر گرفتن شرایط دقیق اقتصادی و با توجه به مشکلات باید یک برنامه‌ریزی دقیق را در دستور کار قرار داد.