:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

دو تفاهم‌نامه در سالگرد تاسیس موزه پمپ بنزین

موزه مرکز اسناد صنعت نفت همزمان با سالگرد تاسیس موزه پمپ بنزین دروازه دولت، در تفاهم‌نامه‌های جداگانه با مرکز اسناد و موزه‌های آستان قدس رضوی و شهرداری منطقه ۱۲ تهران، با اهداف مشخص از جمله افزایش همکاری‌ها تفاهم‌نامه امضا کردند.
کد خبر: ۱۵۵۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
اقتصادگردان- دو موزه مرکز اسناد نفت و آستان قدس رضوی در تفاهم‌نامه‌ای دوجانبه تاکید کردند تا اطلاعات و اسناد برای مطالعه، بررسی، نمایش و معرفی  طرح‌های راه‌اندازی موزه‌ها و نمایشگاه‌های طرفین را تامین کنند.

در تفاهم‌نامه‌ امضاشده بین اکبر نعمت‌الهی - مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد وزارت نفت - و سیدجلال حسینی - رییس سازمان کتابخانه‎ها، موزه‎ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی - همکاری علمی، پژوهشی میان مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد وزارت نفت و سازمان کتابخانه‎ها، موزه‎ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مورد تاکید قرارگرفت و بر برقراری ارتباط منظم و سازمان‌یافته و بهره‌مندی از توانمندی‎های علمی، تحقیقاتی، پژوهشی، مشاوره‎ای و فناوری تاکید شد.

این تفاهم‌نامه در راستای هم‎اندیشی در پیشبرد عالمانه و برنامه‎ریزی‌شده اهداف سازمانی دو نهاد در راستای اهداف مشترک، همکاری و هم‎افزایی علمی و عملی به امضا رسید.

همچنین ایجاد شرایط مناسب برای استفاده کارشناسان، استادان، پژوهشگران و محققان از خدمات، امکانات و منابع کتابخانه‏‌ای، اطلاعاتی و آرشیوی متقابل با معرفی محققان و پژوهشگران براساس مقررات طرفین، همکاری متقابل و مؤثر در انجام طرح‎های علمی و پژوهشی و اجرایی در زمینه‎های مختلف فنی، تولیدی، نیروی انسانی، اطلاعات و بسترسازی اجرای طرح‌ها در زمینه‎های معرفی آثار هنری و موزه‎ای، استفاده از ظرفیت‎های تخصصی در زمینه‎ حفاظت و احیای آثار و ابنیه و خلق و نمایش آثار هنری، تبادل اطلاعات کارشناسی آثار و نفایس موزه‌ای و برگزاری نمایشگاه‌ها با توجه به ظرفیت‏ آثار و پژوهش‌های علمی موجود و بهره‌گیری از فضاهای آموزشی، کارگاهی و امکانات قابل استفاده دو موزه از دیگر اهداف مورد نظر در این تفاهم‌نامه مطرح شده است.

از سوی دیگر استفاده از امکانات و فضاهای فرهنگی برای معرفی مجموعه‎های طرفین و همچنین همکاری متقابل در تأمین اطلاعات و اسناد برای مطالعه، بررسی، نمایش و معرفی طرح‌های راه‌اندازی موزه‌ها و نمایشگاه‌های طرفین از دیگر اهداف تعیین‌شده در امضای این تفاهم‌نامه مشخص شده است.

در دومین آیین امضای تفاهم‌نامه نیز که به امضای اکبر نعمت‌الهی - مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت - و علی‌محمد سعادتی - شهردار منطقه ۱۲ تهران - رسید بر لزوم همکاری‌های بیشتر دو نهاد در خصوص توسعه «گردشگری شهری» اشاره شد.

در این تفاهم‌نامه همچنین نسبت به لزوم همکاری بین شهرداری منطقه ۱۲ تهران و موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران با هدف فراهم کردن زمینه ارائه خدمات گردشگری، تفریحی و فرهنگی به شهروندان برای بازدید از موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران تاکید شد و در ادامه نیز مدیریت بافت تاریخی و گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ تهران به منظور ارتقای فرهنگِ گردشگری و معرفی مقاصد و سایت‌های گردشگری این منطقه در حوزه‌های مختلف و ایجاد تعلق خاطر شهروندان تهرانی نسبت به جاذبه‌های گردشگری منطقه ۱۲ از یک سو و از سوی دیگر به منظور تسهیل‌گری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های گردشگری موجود با مقاصد گردشگری با این مرکز همکاری می‌کند.

شهرداری منطقه ۱۲ تهران نیز با امضای این تفاهم‌نامه، ایجاد دسترسی از طریق سامانه‌های اینترنتی هر یک از طرفین، انجام تبلیغات موزه پمپ بنزین در بنرهای معرفی مقاصد مورد استفاده گردشگری در چارچوب مقررات، معرفی و قرار دادن نام موزه پمپ بنزین در تورهای گردشگری و تهران‌گردی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری، معرفی موزه در قالب تابلوهای شهری خیابانی و ایستگاه مترو جنب موزه، اصلاح فضای جانبی موزه از نظر دسترسی، پوشش گیاهی، نظافت، کف‌سازی معبر و توسعه بسترهای گردشگری و احداث پارکینگ دوچرخه به منظور تسهیل تردد وسایل نقلیه در این محدوده را تامین می‌کند.

جایگاه سوخت شماره ۶ یا همان پمپ بنزین دروازه دولت تهران در سال‌های پایانی دهه ۱۳۱۰ هجری شمسی در دوره پهلوی اول، توسط شرکت نفت انگلیس و ایران برای توزیع فرآورده‌های نفتی همچون نفت سفید، بنزین و امشی احداث شد. ساختمان این جایگاه که سال‌ها به صورت متروکه رها شده بود، پس از شروع فعالیت مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در دستور کار موزه شدن قرار گرفت و در تیرسال گذشته افتتاح شد. در هریک از بخش‌های این موزه به موضوعات مختلفی مانند تاریخچه محله دروازه دولت، نحوه شکل‌گیری و فعالیت جایگاه پرداخته شد و همچنین عکس‌ها، اسناد، نقشه‌ها و فیلم‌های تاریخی مرتبط با این مکان، نمونه اشیای مربوط به توزیع، حمل و تخلیه سوخت و نمونه دستگاه‌های پمپ بنزین در این موزه به نمایش درآمده‌اند. این جایگاه در مردادماه سال ۱۳۹۳ به شماره ۳۱۷۱۱ در فهرست آثار ملی ثبت شد.