:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

سهم ۹۵ درصدی خدمات و تجهیزات ایرانی در طرح انتقال نفت گوره به جاسک

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران سهم خدمات و تجهیزات ایرانی در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک را بیش از ۹۵ درصدی اعلام کرد و گفت: با ضرباهنگ فعلی، امیدواریم در اسفندماه امسال شاهد بهره‌برداری از خط لوله این طرح باشیم.
کد خبر: ۱۵۵۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
اقتصادگردان- رضا دهقان امروز در مراسم آغاز به کار رسمی عملیات احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک که از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس با رئیس‌جمهوری و وزیر نفت برگزار شد، به ارائه گزارش مختصری از روند پیشرفت کار پرداخت و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند، این طرح به نوعی استراتژیک‌ترین کار دولت به شمار می‌رود و به همین دلیل به ویژه طی چندماه اخیر، با راهبری شخص وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دنبال شده است.

وی پیشرفت فیزیکی طرح را در سه ماه نخست امسال بیش از ۱۸ درصد عنوان کرد و با اشاره به مجموع پیشرفت ۴۰ درصدی طرح، گفت: انتظار داریم تا پایان امسال شاهد بهره‌برداری از خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک باشیم.

دهقان با بیان اینکه تمام شرکت‌های پیمانکار و مشاور این طرح ایرانی هستند و بخش عمده کالاها نیز به سازندگان داخلی واگذار شده است، به ورق، لوله و پمپ‌های مورد نیاز طرح به عنوان مصادیق بارز واگذاری ساخت تجهیزات به سازندگان داخلی اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد خدمات و تجهیزات این طرح ایرانی است که از حیث برون‌سپاری و استفاده از توان داخلی در بین طرح‌های کلان شرکت ملی نفت ایران بی‌نظیر است.

به گفته وی، در بخش اجرا و ساخت این طرح، ۶ گستره خط لوله، ۵ تلمبه‌خانه، ۳ ایستگاه توپکرانی بین‌راهی و پایانی، ۱۰ پست برق، ۴۰۰ کیلومتر خطوط انتقال نیرو، ۳ گوی شناور، ۴۰ کیلومتر خطوط لوله زیردریایی و ۲۰ مخزن ذخیره‌سازی نفت خام تعریف شده است که بصورت کامل به دست پیمانکاران و مشاوران ایرانی در حال ساخت است.

دهقان گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ دستگاه ماشین‌ آلات سنگین و ۵ هزار نفر نیروی مستقل کاری در سرتاسر گستره کاری این طرح مشغول فعالیت هستند و کارها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی دنبال می‌شود.