:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رشد 28 هزار ميليارد توماني مطالبات معوق بانك ها در سال 98

مطالبات معوق بانك هاي خصوصي به 121 هزار ميليارد تومان رسيد/ سهم 11 درصدي مطالبات معوق از مانده تسهيلات بانك ها

سال 97 به ميزان 28 هزار ميليارد تومان بيشتر شده و رشد 19 درصدي داشته است. مطالبات معوق در بانك هاي خصوصي از عدد 102 هزار ميليارد تومان در سال 97 به عدد121 هزار ميليارد تومان درسال 98 رسيده و رشد 18.8 درصدي داشته و سهم آن از مانده تسهيلات بانك هاي خصوصي معادل 11.9 درصد است
کد خبر: ۱۵۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۸
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري
 رقم سرفصل ساير در تسهيلات اعطايي بانك ها و موسسات اعتباري كه با عنوان مطالبات معوق، سررسيد گذشته، مشكوك الوصول، خريد دين و اموال معاملات شناخته مي شود، در سال 1398 به رقم 178 هزار ميليارد تومان رسيده كه معادل 11.1 درصد مانده تسهيلات اعطايي 1609 هزار ميليارد توماني بانك ها است. اين رقم نسبت به عدد 150 هزار ميليارد توماني مطالبات معوق در سال 97 به ميزان 28 هزار ميليارد تومان بيشتر شده و رشد 19 درصدي داشته است.
مطالبات معوق در بانك هاي خصوصي از عدد 102 هزار ميليارد تومان در سال 97 به عدد121 هزار ميليارد تومان درسال 98 رسيده و رشد 18.8 درصدي داشته و سهم آن از مانده تسهيلات بانك هاي خصوصي معادل 11.9 درصد است.
در بانك هاي تخصصي نيز مطالبات معوق به 33 هزار ميليارد تومان رسيده كه نسبت به عدد28 هزار ميليارد توماني سال 97 رشد 15.6 درصدي داشته و 10.4 درصد مانده تسهيلات بانك هاي تخصصي را تشكيل مي دهد. همچنين در بانك هاي دولتي تجاري نيز مطالبات معوق نزديك به 24هزار ميليارد تومان است كه رشد 25.4 درصدي نسبت به عدد 19 هزار ميليارد توماني سال 97 داشته و سهم آن نيز معادل 8.9 درصد مانده تسهيلات در بانك هاي دولتي تجاري است.
براين اساس، مي توان دريافت كه با وجود رشد 23.8 درصدي مانده تسهيلات بانك ها كه از رقم 1300 هزار ميليارد تومان در سال 97 به 1609 هزار ميليارد تومان در سال 98 رسيده، اما مطالبات معوق وضعيت بهتري داشته و رشد كمتري داشته است. اما در عين حال رقم بزرگ 178 هزار ميليارد توماني مطالبات معوق  نشان مي دهد كه با وجود كاهش نسبت تسهيلات  بانك ها به زير 80 درصد سپرده با كسر سپرده قانوني، همچنان رقم مطالبات معوق رشد بالايي دارد و درسال 98 نيز حدود 28 هزار ميليارد تومان افزايش داشته است.
از سوي ديگر، گزارش بانک مرکزی از تسهیلات اعطایی در پایان سال گذشته نشان می‌دهد که بانک‌ها و موسسات اعتباری و بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری به ترتیب بیشترین تسهیلات را در سال گذشته پرداخت کرده‌اند.
طبق اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی، بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان سال گذشته در کل ۱۶۰۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از این میزان ۱۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۱۳۹۷ با رشد ۴۷.۵ درصدی مواجه شده است.
همچنین، بانک‌های تجاری در کل ۲۷۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که با رشد ۲۷ درصدی مواجه شده و سهم وام‌های قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات ۲۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که اعطای این وام از سوی بانک‌های تجاری در پایان سال گذشته ۵۱ درصد افزایش یافته است.
علاوه براین، میزان پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌های تخصصی در پایان سال گذشته با ۱۷.۷ درصد افزایش از رقم ۲۷۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به عدد ۳۲۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است که سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات اعطایی بانک‌های تخصصی معادل ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که با افزایش ۵۱.۹ درصدی در مقایسه با سال ۹۷ مواجه شده است.
طبق این گزارش، بررسی تسهیلات اعطایی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری در پایان سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که تسهیلات این بانک با ۲۵ درصد رشد از رقم ۸۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به عدد ۱۰۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است و سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات معادل ۷۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که اعطای این نوع تسهیلات در این نوع بانک‌ها ۴۵‌.۷ درصد رشد داشته است.
بنابراین، بانک‌ها و موسسات اعتباری و  بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری به ترتیب بیشترین تسهیلات را در سال گذشته پرداخت کرده‌اند. همچنین، بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشترین و بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری کمترین تسهیلات قرض‌الحسنه را پرداخت کرده‌اند.