:
كمينه:۲۴°
بیشینه:۳۲°
به‌روز شده در: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
کارمزد اندک خرید شارژ و پرداخت قبض در بانک پارسیان
در بانک پارسیان کمترین کارمزد خرید شارژ و پرداخت قبض را در بین شبکه بانکی داشته و این بانک با 28 ریال کارمزد، که 86 درصد کمتر از میانگین شبکه بانکی است، از مزیت بزرگ کارمزد اندک برای پرداخت قبض و خرید شارژ برخوردار بوده است. با توجه به اینکه عامل موثر در پرداخت کارمزد تراکنشهای پرداخت قبض و خرید شارژ، تنها تعداد تراکنشها هستند، به نظر میرسد که بانکهایی که نسبتِ کمترِ کارمزد به ازای هر 100 هزار ریال تراکنش را داشته اند، متوسطِ مبلغیِ بالاتری به ازای هر تراکنش نسبت به سایر بانکها را تجربه کرده اند
کد خبر: ۱۵۴۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
اقتصاد گردان - محسن شمشیری 
میانگین کارمزد پرداخت شده توسط بانک صادرکننده به ازای هر 100 هزار ریال تراکنش پرداخت قبض و خرید شارژ، برای اردیبهشت ماه 99 معادل 197 ریال بوده است. یعنی هر 10 هزار تومان خرید شارژ و پرداخت قبض برای بانک ها حدود 20 تومان هزینه در بر دارد. 
این رقم در بانک پارسیان کمترین را در بین شبکه بانکی داشته و این بانک با 28 ریال کارمزد، که 86 درصد کمتر از میانگین شبکه بانکی است، از مزیت بزرگ کارمزد اندک برای پرداخت قبض و خرید شارژ برخوردار بوده است. 
 
با توجه به اینکه عامل موثر در پرداخت کارمزد تراکنشهای پرداخت قبض و خرید شارژ، تنها تعداد تراکنشها هستند، به نظر میرسد که بانکهایی که نسبتِ کمترِ کارمزد به ازای هر 100 هزار ریال تراکنش را داشته اند، متوسطِ مبلغیِ بالاتری به ازای هر تراکنش نسبت به سایر بانکها را تجربه کرده اند.

کارمزد کارتخوان ها 

بانک پارسیان به ازای هر تراکنش 10 هزار ریالی معادل 133 ریال هزینه کارمزد پرداخت کرده که از میانگین 93 ریالی کل بانک های کشور بالاتر است. به عبارت دیگر، کارمزد هر تراکنش بانک نشان می دهد که این بانک در حال توسعه شبکه، استفاده از کارتخوان ها و ابزارهای مختلف پرداخت است و در آینده از طریق جذب منابع و تراکنش های بیشتر، سهم بیشتری از بازار را کسب خواهد کرد. زیرا زمینه ساز حضور بیشتر در بانکداری الکترونیک و بازار تراکنش ها، گسترش ابزارها، اجاره ابزارها و کارتخوان ها و سرمایه گذاری بیشتر است که پس از آن روی سهم بانک از بازار تراکنش ها اثر مثبت خواهد داشت و سرمایه گذاری و رشد ابزارها، نشان دهنده تدبیر مدیران بانک در جهت گسترش بانکداری الکترونیک و سهم بانک از بازار تراکنش ها است. 

بانک پارسیان به خصوص در ابزارهای اینترنتی، بازار تراکنش های تهران، حضور گسترده ای دارد و به عنوان بزرگترین بانک خصوصی، با وجود تعداد شعب کمتر نسبت به بانک های بزرگ دولتی، توانسته سهم بالایی از تعداد و مبلغ تراکنش های بانک های کشور را به خود اختصاص دهد. به عبارت دیگر، بانک پارسیان علاوه بر تعداد شعب و ابزارهای متعلق خود، از سایر ابزارهای موجود در سراسر کشور از طریق اجاره، به نفع خود بهره برده  و در جذب منابع و افزایش تعداد و مبلغ تراکنش ها موفق بوده است. این نکته نشان می دهد که بانک پارسیان بیش از سهم خود در تعداد ابزارها، سهم قابل توجهی در تعداد ومبلغ تراکنش ها داشته و در آینده نیز به افزایش سهم از تراکنش های این بانک منجر خواهد شد. 
بانکها در ازای هر نصب ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز مبلغی را به عنوان اجاره بها و پرستاری ابزار کارتخوان به شرکت PSP پرداخت مینماید و این مبلغ به ازای ابزارهای مختلف متفاوت میباشد. به طور مثال ابزارهای GPRS هزینه اجاره بالاتری داشته و یا اینکه بسته به توافق شرکتها و بانک پذیرنده مورد نظر، این مبلغ متفاوت است. 
با فرض میزان اجاره پرداختی 30 هزار تومانی به ازای هر کارتخوان فروشگاهی، میانگین کارمزد تراکنش 100 هزار ریالی در کل شبکه بانکی معادل 208 ریال در اردیبهشت 99 بوده است. 
این رقم برای بانک پارسیان معادل 473 ریال بوده که بالاتر از میانگین 208 ریالی کل شبکه بانکی است. به عبارت دیگر، بانک  به دلیل  رشد ابزارها و گسترش خدمات به مردم در سراسر کشور، سرمایه گذاری و هزینه بیشتری انجام داده که در آینده ضمن حفظ سهم این بانک از بازار تراکنش ها، مبلغ و تعداد تراکنش بیشتری را جذب بانک خواهد کرد. 
به عبارت دیگر، بانک پارسیان به ازای هزینه بالاتر کارمزد در بازار تراکنش ها نسبت به میانگین شبکه بانکی، سهم خود را از تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی افزایش داده و پابه پای بانک های بزرگ و دولتی کشور، حضور موفقی در بانکداری الکترونیک و صنعت پرداخت داشته است. 
مبلغ کارمزد و اجاره کارتخوان ها برای بانک هایی مانند بانک پارسیان که توانسته اند مبلغ و تعداد تراکنش بیشتری را جذب کنند و جذب منابع بیشتری داشته اند، مقرون به صرف بوده و سرمایه گذاری در گسترش ابزارهای کارتخوان فروشگاهی به نفع بانک بوده است. 
اهمیت مبلغ اجاره ابزار کارتخوان در اقتصادی بودن صنعت پرداخت برای بانکهاست چراکه جمع این هزینه باید نسبت به رسوبی که بانک از موجودی پذیرندگان به دست میآورد توجیه پذیر باشد. درصورتیکه بانک موفق به جذب رسوبی بیشتر از این مبلغ به ازای هر صدهزار ریال نشود، کاربرد ابزار کارتخوان فروشگاهی برای بانک مقرون به صرفه نخواهد بود. همچنین جدا از مبلغ اجاره، نحوه بازاریابی بانکها و شرکتهای PSP اهمیت دو چندانی مییابد. انتخاب پذیرندگان اثربخش، به معنی انتخاب پذیرندگانی که از گردش کافی موجودی به جهت تامین رسوب مورد نظر بانک برخوردار هستند به عاملی مهم جهت سودپذیر بودن ابزار پرداخت برای بانک تبدیل میگردد.
به نظر میرسد بهتر است بانکها بخشی از هزینه های اجاره و نگهداری ابزارهای کارتخوان خود را از پذیرندگانی که گردش موجودی کافی به جهت تامین هزینه های بانک ندارند دریافت کرده و امتیاز تقبل هزینه های اجاره و نگهداری ابزارهای کارتخوان را فقط برای پذیرندگانی که از گردش موجودی کافی برخوردارند در نظر گیرند.


رشد تراکنش ها در اردیبهشت و پس از کاهش 12 درصدی در فروردین 99

در اردیبهشت ماه 1399 تعداد تراکنش به ازای مجموع ابزارهای پذیرش 2 میلیارد و 606 میلیون تراکنش بوده که این تعداد تراکنش مبلغ 3 هزار و 977 هزار میلیارد ریال را در پی داشته است. در این ماه سهم تعدادی و مبلغی تراکنشها به ترتیب رشد 35 و 101 درصدی را نسبت به ماه گذشته تجربه نموده است.

مجموع ابزارهای پذیرش در اردیبهشت ماه 1399 با رشد 2.2 درصدی به نزدیک به 11 میلیون و98 هزار ابزار رسیده است که از این تعداد 77درصد سهم بازار ابزار کارتخوان فروشگاهی، 11 درصد سهم ابزار پذیرش اینترنتی و 12 درصد نیز سهم ابزار پذیرش موبایلی میباشد. بیشترین سهم از مجموع تراکنشهای اردیبهشت ماه 1399 با 90 درصد متعلق به ابزار کارتخوان فروشگاهی و به لحاظ سرویس نیز بیشترین سهم در اختیار خدمت خرید کالا و خدمات با 86 درصد مجموع تراکنشها میباشد. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار پذیرش اینترنتی 130، هر ابزار پذیرش موبایلی 78 متوسط تعداد تراکنش هر ابزار کارتخوان فروشگاهی 274 تراکنش میباشد و این در حالی است که متوسط مبلغی هر تراکنش ابزارهای پذیرش موبایلی9 هزار تومان، اینترنتی 538 هزار تومان و در ابزار کارتخوان فروشگاهی 133 هزار تومان بوده است.  همچنین 21 درصد مبلغ تراکنش ها زیر 5 هزار تومان، 39 درصدبین 5 تا 25 هزار تومان، و 35 درصد بالاتر از 25 هزار تومان بوده است. 
لذا تحلیل این داده ها نشان می دهد که بانک ها و شرکت های پرداخت، باید براساس این متغیرهای بازار، به سرمایه گذاری ها، گسترش شبکه و ابزارها اقدام کنند. 
نام:
ایمیل:
* نظر: