:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

نظارت بر طراحی و اجرای تاسیسات برق در تمام اماکن

براساس تفاهمنامه سه جانبه میان وزارتخانه‌های نیرو، مسکن و سازمان نظام مهندسی، از این پس ناظران سازمان نظام مهندسی در فرایند نظارت خود از ساختمان‌های در حال احداث، علاوه بر بازدید از موارد فنی مربوط به ساختمان، موارد برقی از جمله حفظ فاصله و رعایت حریم شبکه برق، ارتینگ ساختمان و غیره را نیز مورد نظاررت دقیق‌تر قرار خواهند داد.
کد خبر: ۱۵۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
اقتصادگردان- شیوه‌نامه اجرایی نظارت بر طراحی و اجرای تاسیسات برق در کلیه اماکن در سال ۸۹ تدوین و ابلاغ شده بود و طبق گفته مسعود صادقی - مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر - امسال با ورود و پیگیری معاونت هماهنگی توزیع توانیر و با امضای تفاهم نامه ای میان شرکت توزیع برق تهران بزرگ و سازمان نظام مهندسی، شیوه نامه مذکور به صورت کامل عملی و اجرایی خواهد شد.

در این رابطه وی گفت: براساس این تفاهمنامه، از این پس ناظران سازمان نظام مهندسی در فرایند نظارت خود از ساختمان های در حال احداث، علاوه بر بازدید از موارد فنی مربوط به ساختمان، موارد برقی از جمله حفظ فاصله و رعایت حریم شبکه برق، ارتینگ ساختمان و غیره را نیز مورد نظارت دقیقتر قرار خواهند داد.

به گفته صادقی، برندگان نهایی اجرای تفاهم نامه و بازرسی ها، خود مردم خواهند بود چرا که باعث افزایش ایمنی و سلامت مردم و جامعه خواهد شد.

مدیرکل دفتر فنی نظارت بر توزیع توانیر خاطرنشان کرد: پیگیری امضای این تفاهم نامه که سوءبرداشتها را در دو سمت اجرایی تفاهم نامه اصلاح خواهد کرد، توسط معاونت هماهنگی توزیع توانیر و در راستای اهداف کلان صنعت برق انجام  شده است.

صادقی ادامه داد: براساس این مدل ارائه شده سازمان نظام مهندسی تمام متقاضیان احداث بنای جدید را پیش از شروع فعالیت، به شرکت توزیع ارجاع دهد تا مواردی فنی مورد نیاز جهت تامین برق و حفظ  ایمنی در این زمینه را با هماهنگی شرکت توزیع  انجام دهد. همچنین شرکت توزیع نیز مقرر شد کلیه پرونده هایی که از زمان تعلیق فرایند به نظام مهندسی ارجاع نشده را به نظام مهندسی ارسال و نظام مهندسی نیز با تخصیص ناظر آنها را در فرایند نظارتی قرار دهد.

وی افزود: بدیهی است در این دسته از متقاضیان نیز بدون تایید ناظر نظام مهندسی انشعاب نصب نخواهد شد. همچنین مقرر شد سازمان نظام مهندسی بازرسی و نظارت خود را بر فعالیت مهندسین برق توسعه و ارتقا دهد.

طبق اعلام شرکت توانیر، صادقی یادآور شد: از آنجا که حفظ ایمنی عموم مردم جزو وظایف ذاتی صنعت برق است، همه شرکت های توزیع ملزم به اجرای این شیوه نامه هستند. این وظیفه ملی با تعامل مناسب با سازمانهای نظام مهندسی که مسئولیت احداث تاسیسات برق در داخل ساختمانها را به عهده دارند اجرایی خواهد شد.