:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

بیشتر کارگران پس‌اندازی برای خرید مسکن ندارند

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران معتقد است: ساخت شهرک‌های مسکونی برای کارگران باید به گونه‌ای باشد که هم دغدغه زندگی و خانواده را نداشته باشند و هم در تامین مایحتاج و نیازهای ضروری، بهداشتی و ارتقای سطح علمی و آموزشی فرزندان دچار مشکل نشوند.
کد خبر: ۱۵۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹

اقتصادگردان- هادی ابوی درخصوص ساخت شهرکهای مسکونی برای کارگران در تفاهم‌نامه میان وزارت راه و شهرسازی و اتاق تعاون، گفت:فارغ از مدل‌هایی که در این تفاهم‌نامه برای خانه‌دار شدن کارگران پیش‌بینی شده، نمی‌توانیم برای همه گروههای کارگری با توجه به میزان درآمد و نوع کارشان از یک نسخه واحد برای صاحبخانه شدن تبعیت کنیم.

وی ادامه داد: اصل مطلب در تامین مسکن کارگران و صاحبخانه شدن آنها این است که دولت و دولتمردان باید نگاه ویژه‌ای به قشر کارگر داشته باشند و به کارگران با هر سطح درآمد و توانمندی برای خانه‌دار شدن کمک کنند منتها این کمک نباید در قالب پرداخت تسهیلات برای خریدن خانه باشد چون بخش عمده‌ای از کارگران پس اندازی برای خرید یا ساخت مسکن ندارند و نمی‌توانند مابقی مبلغ خانه را فراهم کنند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تاکید کرد: ما تجربه خوبی در دهه ۶۰ در بحث تعاونی‌ها و صاحبخانه شدن کارگران داشتیم و آمارها نشان می‌دهد که بیشترین کارگران در آن زمان خانه دار شدند چون تعاونی‌ها مختص هر صنف بود و رانندگان، فرهنگیان و کارکنان دستگاهها هرکدام تعاونی مخصوص خود را ایجاد کرده بودند و به فراخور میزان درآمدشان صاحبخانه شدند.

ابوی درباره واگذاری زمین به تعاونی‌های خوش سابقه برای ساخت مسکن کارگری به شرط ثبت نام کارگران در طرح اقدام مسکن ملی، گفت: اگر قرار است به کارگران کمکی شود باید تمام جوانب و ساز و کارهای لازم را از ابتدا ببینیم و یک بسته حمایتی یا بسته مسکن جدید برای کارگران بنویسیم. اینکه به تعاونی‌ها زمین بدهیم که برای کارگران خانه بسازند ولی فرایند آن را مشروط به ثبت نام افراد در طرح اقدام ملی مسکن کنیم کمکی به خانه دار شدن کارگران نمی‌کند چون وقتی فرد شرایط ثبت‌نام و توانایی پرداخت آورده را نداشته باشد از ثبت‌نام صرفنظر می‌کند به همین دلیل هم بخشی از کارگران از طرح ملی مسکن استقبال نکردند.

این مقام مسئول کارگری همچنین درباره ساخت شهرکهای مسکونی در جوار شهرکهای صنعتی و استقبال کارگران از آن، گفت: در گذشته برخی کارخانه‌های بزرگ در محوطه خود منازل سازمانی برای پرسنل و کارگران احداث کرده بودند و در حال حاضر نیز یکسری از کارخانه‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند اما معتقدم ساخت شهرکهای مسکونی باید هم در داخل کارخانه و شهرکهای صنعتی باشد تا کارگران دغدغه خانواده و زندگی را نداشته باشند و هم از شهر دور نباشند تا در تامین مایحتاج و نیازهای ضروری و بهداشتی و ارتقای سطح علمی و آموزشی فرزندان دچار مشکل نشوند.

پیرو امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت راه و شهرسازی و اتاق تعاون ایران، ساماندهی ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن و مشارکت بخش تعاون در احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده با تعامل و همکاری اتاق تعاون ایران، منازل کارگری در جوار شهرک‌های صنعتی ساخته شود.