:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
گرانی طلا و سکه به دنبال رشد اونس/ حرکت آرام دلار به سوی کانال ۱۶ هزار تومانی

معاملات مصنوعات طلا در پایین‌ترین میزان / ارز مسافرتی خریدار ندارد

در بازار طلا نيز با افزايش نرخ اونس جهاني به 1740، و نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به قيمت 17720 تومان، قيمت طلا و سكه افزايش يافت. مهمترین دلیل نوسان قیمت طلا در بازار در روزهای اخیر، افزایش ارزش اونس جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی بوده است. قیمت اونس نیز با رشد حدود ۱۰دلاری به یک هزار و ۷۴۰ دلار رسید. بهای اونس پس از شیوع ویروس کرونا و افت شرایط اقتصادی کشورها روندی افزایشی یافته است
کد خبر: ۱۵۴۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
اقتصاد گردان - نازنين شمشيري
د ر جریان بازار ارز، دلار ۳۰ تومان کاهش یافت و یورو نیز تغییر قیمتی نداشت. صرافی‌های بانکی هر دلار آمریکا را معادل ۱۶ هزار و ۹۷۰ تومان خریدند و به قیمت ۱۷ هزار و ۷۰ تومان هم فروختند. در حالیکه، همین صرافی‌ها در معاملات هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۷ هزار تومان خریدند و به قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان نیز فروختند. همچنین، صرافی‌های بانکی هر یورو را معادل ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خریدند و به قیمت ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان نیز فروختند که قیمت این نوع ارز نسبت به روز گذشته تغییری نکرده است. علاوه براین، بانک‌ها نیز  هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۶ هزار تومان و هر یورو را ۱۸ هزار تومان می‌خرند
سامانه سنا نرخ لحظه اي فروش دلار را 17070 تومان و نرخ خريد دلار را 16970 تومان،‌ فروش يورو 18600 و خريد يورو را 18500 تومان اعلام كرد. همچنين سامانه سنا نرخ معاملات ارز براي روز 11 خرداد 99 را براي  دلار 17091، يورو 18527، درهم 4638، پوند 20380،  لير تركيه 2548، دلار كانادا 12847، تومان اعلام كرد. سامانه نيما نيز نرخ ميانگين حواله ارز براي  دلار  15704،  يورو 17255، درهم 4347 و يوان 2290 تومان اعلام كرد.

در بازار طلا نيز با افزايش نرخ اونس جهاني  به 1740، و نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به قيمت 17720 تومان، قيمت طلا و سكه افزايش يافت. مهمترین دلیل نوسان قیمت طلا در بازار در روزهای اخیر، افزایش ارزش اونس جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی بوده است. قیمت اونس نیز با رشد حدود ۱۰دلاری به یک هزار و ۷۴۰ دلار رسید. بهای اونس پس از شیوع ویروس کرونا و افت شرایط اقتصادی کشورها روندی افزایشی یافته است.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز دوشنبه با رشد ۶۵ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به رقم هفت میلیون و ۴۲۰ هزار تومان به فروش رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۲۸ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۱۵۴ هزار تومان به فروش رسید.
در بازار ارز رسمي نيز،  بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ چهار ارز کاهش و قیمت ۳۲ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ بقیه ارزها نیز ثابت ماند. هر دلار آمریکا بدون تغییر قیمت همانند روزهای گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۵۵ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۷۶۷ ریال ارزش‌گذاری شده است

معاملات مصنوعات طلا در پایین‌ترین میزان

دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران از معاملات مصنوعات طلا در پایین‌ترین میزان خبر داد و گفت: انس جهانی در دو روز گذشته ۱۵ دلار افزایش یافته است.
نادر بذرافشان در گفتگو با ایبِنا درباره افزایش قیمت طلا در روز جاری و تحلیل وضعیت بازار، اظهار داشت: انس جهانی نسبت به روز قبل حدود ۱۵ دلار افزایش قیمت داشت که موجب شد قیمت طلا داخلی با افزایش قیمت در داخل مواجه شود.
وی افزود: اما در بازار داخلی تقاضا بسیار کاهش یافته و در کمترین حد ممکن قرار دارد. در زمینه سکه هم با توجه به ورود سرمایه مردم به بازار سرمایه تقاضا فروش افزایش یافت.
­دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران درادامه پیش بینی از بازار، گفت: انس جهانی در سطح دنیا براساس اعلام تحلیل گران رو به افزایش است، اما در داخل اگر کنترل و نظارت بانک مرکزی ادامه داشته باشد، به طور حتم شاهد نوسانات شدید در بازار نخواهیم بود.به گفته بذرافشان، فروش مصنوعات در صنف طلا در کمترین حد ممکن قرار دارد و هنگامی که تقاضا وجود ندارد احتمال افزایش قیمت بسیار کم است.

ارز مسافرتی خریدار ندارد

درپی نوسانات اخیر در بازار ارز، رئیس کل بانک مرکزی و همچنین صرافان و فعال بازار ارز دلایل این نوسانات را تشریح کردند. به گفته صرافان، نرخ ارز متناسب با دیگر مولفه‌های اقتصادی کاهش یا افزایش می‌یابد و براساس تقاضا به تعادل نزدیک می‌شود و اکنون هم بازار تعیین‌کننده نرخ است. همچنین طبق آنچه دست‌اندرکاران اعلام کرده‌اند، تقاضای ارز مسافرتی هم به دلیل شیوع ویروس کرونا و نبود سفرهای خارجی تقریبا صفر شده است.
به گزارش ایسنا، دو سال پیش به دلایلی همچون بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و سرازیر شدن سرمایه‌های مردم به سمت بازار ارز، قیمت افزایش یافت که در این زمان، با اعمال سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی آرامش به بازار برگشت و قیمت‌ها به تعادل رسید؛ به طوریکه قیمت دلار به حدود ۱۱ هزار تومان کاهش یافت اما در هفته‌های اخیر، بار دیگر قیمت ارز نوسان پیدا کرد که در پی آن رئیس‌جمهوری بر ضرورت کنترل قیمت و جلوگیری از افزایش آن، دقت عمل و هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی و نظام بانکی در این زمینه تاکید کرد.
در این بین، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که تشدید فشار تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا، کاهش شدید قیمت نفت و اختلال در عملکرد تجارت کشور از جمله دلایل مهم نوسان قیمت‌ها بوده که با توجه به اینکه مرزها به تدریج در حال بازگشایی هستند، بخشی از مشکلات مربوط به تجارت حل می‌شود و بازار نیز بهبود خواهد یافت.
در این میان گزارش میدانی ایسنا از بازاز ارز نشان‌گر این است که خرید مردم به عنوان مصرف‌کننده اصلی ارز جهش عمده‌ای نداشته است. به گفته یک فعال بازار ارز، در زمان‌هایی که تفاوت نرخ ارز بازار غیر رسمی با صرافی زیاد می‌شود، در این شرایط خریداران واسطه‌ای برای خرید به برخی صرافی‌ها مراجعه می‌کنند.  
همچنین یکی از صرافان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نوسانات و تحولات اخیر این بازار اظهار کرد که اینکه پس از گذشت زمان زیادی اکنون قیمت ارز صعود کرده، می‌تواند دلایلی همچون وقفه ایجاد شده توسط کرونا در بخش صادرات که یک امر جهانی بوده، وقفه در بازگشت ارز به جهت تعطیلی شرکت‌های خریدار ارز در خارج از کشور، کاهش شدید نرخ جهانی نفت و به دنبال آن کاهش نرخ محصولات مشتقات تولیدی با پایه نفت که سهم نسبتا بالایی در صادرات کشور دارد و عمده مشکلاتی که منشأ جهانی دارند، داشته باشد.
به گفته وی، بانک‌ مرکزی در زمینه نرخ‌گذاری دخالتی نداشته و کشف نرخ بر اساس عرضه و تقاضا روزانه صورت می‌گیرد.
یکی دیگر از دست‌اندرکاران بازار ارز نیز معتقد است که یکی از دلایل افزایش قیمت اخیر دلار وقفه چند ماهه ایجاد شده برای درخواست در سامانه نیما و آغاز خرید شرکت‌های واردکننده است.
همچنین اکثر صرافان از صفر شدن تقریبی خرید ارز مسافرتی به دلیل شیوع ویروس کرونا و نبود سفرهای خارجی خبر می‌دهند.
به گفته یکی از صرافان، فعالیت بانک مرکزی محدود به مدیریت عرضه و تقاضای حوالجات ارزی در سامانه نیما و نظارت در تامین آن است و صرافی‌های بانکی نیز همانند صرافی‌های تضامنی در عرصه اسکناس مورد نیاز مردم فعالیت دارند.
وی در پاسخ به اینکه اکنون که نرخ دلار در صرافی‌ها به کانال ۱۷ هزار تومان رسیده، آیا این نرخ واقعی یا حباب است؟ توضیح داد: نرخ ارز متناسب با دیگر مولفه‌های اقتصادی و در پی افزایش و کاهش نرخ‌های دیگر اقلام، کاهش یا افزایش می‌یابد و براساس تقاضا نرخ آن به تعادل نزدیک می‌شود.

ریزش جهانی دلار
 
دلار برای پنجمین روز متوالی در برابر ارزهای مهم کاهشی شد. به گزارش رویترز، پیامدهای ویروس کرونا بر روی اقتصاد آمریکا و روی عملکرد اسکناس سبز در روزهای اخیر کاملا تاثیر گذاشته است؛ علاوه بر آن که شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در این کشور با دو میلیون نفر افزایش به ۴۱ میلیون نفر رسیده است؛ وزارت بازرگانی آمریکا نیز در آمار رشد نهایی سه ماهه نخست امسال اعلام کرد نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی پنج درصد اندازه گیری شده که این رقم ۷.۸ درصد کمتر از سه ماهه قبل و ۰.۲ درصد کمتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است. انتظار می‌رود روند کنونی کماکان ادامه یابد و روند بهبود رشد دست کم زودتر از سه ماهه سوم امسال آغاز نشود.  
هم چنین وقوع برخی ناآرامی‌ها در ایالت مینیاپولیس باعث شده است تا روند فروش دلار توسط معامله گران تشدید شود.  
وقایع معاملات ارز هم چنین تحت تاثیر اخبار مربوط به تشدید جنگ تجاری آمریکا با چین قرار دارد. پس از جدال لفظی بین واشنگتن و چین بر سر مقصر بودن طرف چینی در شیوع کرونا در جهان، اکنون برخی از قانون گذاران آمریکایی به دنبال تحریم چین به بهانه دخالت چین در امور داخلی هنگ کنگ هستند. از سوی دیگر وانگ یی، وزیر خارجه چین به آمریکا در خصوص به راه انداختن یک جنگ سرد دیگر هشدار داده است.  وزرای خارجه کانادا، انگلیس، آمریکا و استرالیا در بیانیه ای مشترک خواهان احترام گذاشتن چین به خودمختاری هنگ کنگ شده اند.  
مشاور اقتصادی دونالد ترامپ در واکنش به تصویب لایحه امنیتی هنگ کنگ در چین آن را یک اشتباه بزرگ خوانده و وعده داده است که دولت آمریکا، چین را وادار به پاسخگویی خواهد کرد.
تاکویا کاندا، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه گیتیم ریسرچ گفت: اصلی‌ترین نگرانی معامله گران در حال حاضر مربوط به تنش‌ها آمریکا و چین است. وضعیت قبلا هم بد بود و حالا بدتر شده و این یک شرایط دشوار برای دارایی‌های پرریسک است.  
اختلاف بین آمریکا و چین باعث شده است تا معامله‌گران دست به عصاتر از گذشته نسبت به خرید و فروش ارز اقدام کنند، چرا که آن ها نگرانند روابط دو طرف به سطح پرتنش سال قبل بازگردد. چین همچنین پس از آن که استرالیا خواهان تحقیقات بین المللی در خصوص نقش پکن در شیوع کرونا در جهان شد، واردات گوشت خود از استرالیا را قطع و سفیر این کشور در کانبرا نیز از احتمال اعمال تحریم هایی ضد استرالیا خبر داد.
از سوی دیگر پس از مدت‌ها کش و قوس فراوان یک گام بزرگ بر سر نهایی شدن بسته محرک اقتصادی در سطح منطقه یورو و اتحادیه اروپا برداشته شد و رهبران فرانسه و آلمان به عنوان دو قطب اصلی اقتصادی منطقه یورو سر تخصیص یک بسته محرک ۵۰۰ میلیارد یورویی به توافق رسیدند. انتظار می رود در شرایطی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا منفی شده است، این بسته بتواند تا حدی به بازگشت سریع تر اقتصادهای اروپایی به مدار مثبت رشد کمک کند.  
پیش از این اختلافات درونی گسترده بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا باعث بی‌عملی بانک مرکزی اروپا شده بود، آن هم زمانی که دیگر همتایان این بانک به سرعت برای احیای رشد اقتصادی دست به کار شده‌اند. در ژاپن بانک مرکزی این کشور یک تریلیون دلار و در آمریکا فدرال رزرو حدود ۲.۵ تریلیون دلار اعتبار و نقدینگی مختلف برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی در نظر گرفته اند.  
در آسیا نیز عملکرد ناامیدکننده اقتصاد ژاپن ادامه دارد؛  صادرات این کشور تا پایان ماه آوریل با کاهش ۲۲ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده است که این رقم در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. در طرف واردات نیز ژاپنی‌ها ۷.۹ درصد کمتر از ماه قبل واردات داشته اند. این در حالی است که نرخ بیکاری در ژاپن نیز تا پایان ماه مارس با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۲.۵ درصد رسیده است.
از سوی دیگر ویروس کرونا کماکان قربانی می گیرد هر چند که با کند شدن سرعت شیوع آن در بسیاری از مناطق روند بازگشایی کسب و کارها آغاز شده است.  
تاکنون بیش از شش میلیون و ۲۶۸ هزار و ۲۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۷۳ هزار و ۹۷۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۰۶ هزار و ۱۹۵ نفر، انگلیس با ۳۸ هزار و ۴۸۹ نفر، ایتالیا با ۳۳ هزار و ۴۱۵ نفر،  برزیل با ۲۹ هزار و ۳۴۱ نفر و فرانسه با ۲۸ هزار و ۸۰۲ نفر بوده است.  
جو کاپرسو،  تحلیلگر بازار ارز در بانک کامن ولث گفت: معامله گران معتقدند که هنوز با بحران های مالی بدتری مواجه خواهیم شد و این می تواند به نفع دارایی های امن تمام شود. روند بازگشایی اقتصاد در خیلی از مناطق آغاز شده است اما آمارها کماکان ناامیدکننده باقی مانده اند و بعید می دانم شاهد پشت سر گذاشتن بحران کنونی در آینده ای نزدیک باشیم.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۹۴۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۴۱ دلار اعلام شد.  
با وجود منفی باقی ماندن رشد اقتصادی کشورهای اروپایی، دولت ها به اقدام سیاست های حمایتی خود ادامه می دهند. در انگلیس ریشی سوناک، وزیر خزانه داری از تخصیص حدود ۳.۴ میلیارد پوند برای حمایت از شاغلین خبر داده است. در اتحادیه اروپا نیز انتظار می رود بسته عظیم حمایتی یک تریلیون یورویی توسط اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام شود. این مبلغ شامل نیم تریلیون یورو که طبق توافق آلمان و فرانسه قرار است توسط مکانیزم ثبات اروپایی تامین شود نیز می شود.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۳۹ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۵ درصد بالا رفت اما با باقی  ماندن در کانال ۱.۱۱  به ۱.۱۱۴ دلار رسید. رونالد سیمپسون - تحلیلگر بازار ارز در موسسه اکشن اکونومیکس - گفت: بازگشایی تدریجی کسب و کارها می تواند خبر خوبی برای بازارهای مالی باشد. ما پیشرفت هایی در تهیه واکسن و حمایت های مالی از کسب و کارها را داشته ایم اما هنوز باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.
بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد با هدف حمایت از شرکت های این کشور که در نتیجه شیوع کرونا دچار خسارت شده‌اند، یک بسته وام به ارزش ۱.۷ تریلیون ین ( ۱۵.۸ میلیارد دلار) در نظر گرفته است. اکنون برخی از منابع خبری از آماده شدن دولت برای اعلام یک بسته عظیم حمایتی یک تریلیون دلاری دیگر حکایت دارد. این کشور پیشتر نیز در مجموع حدود یک تریلیون دلار به مقابله با کرونا اختصاص داده بود.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲۲ درصد کاهش به ۱۰۷.۵۰۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۸۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۱۲۱ یوان چین اعلام شد.