:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

شرط اعطای تسهیلات کرونایی صندوق نوآوری

شرط دریافت تسهیلات کرونایی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی، احراز آسیب‌دیدگی شرکت‌های دانش‌بنیان است که بر اساس شاخصی برآورد می‌شود که در صورت تایید، تسهیلات تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان بدون ضامن پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۱۵۴۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
اقتصادگردان- سوگند سهرابی، کارشناس ارتباط با مشتری صندوق نوآوری و شکوفایی در سومین روز از رویداد راینکس که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارها دچار مشکل شدند، گفت: در روزهای ابتدایی کشور در زمینه دستیابی به محصولاتی چون دستکش، ماسک و تجهیزات بیمارستانی مرتبط با این بیماری با محدودیت‌هایی مواجه بود و در این راستا صندوق نوآوری با هدف حمایت از کسب‌وکارها فراخوان‌هایی را منتشر کرد.

وی اولین فراخوان منتشر شده از سوی این صندوق را حمایت از محصولات مرتبط با پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا دانست و ادامه داد: در این راستا ۵۰۰ طرح به صندوق ارسال شد که مورد ارزیابی‌های تخصصی قرار گرفت و از این تعداد ۷۰ طرح انتخاب شد.

سهرابی با بیان اینکه به این تعداد شرکت ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت، اظهار کرد: با اختصاص این اعتبارات ظرفیت تولید این شرکت‌ها افزایش یافت.

به گفته وی، اعطای این تسهیلات تنها منحصر به شرکت‌های مستقر در تهران نبود؛ بلکه شامل شرکت‌های مستقر در ۱۸ استان کشور بوده است.

این کارشناس ارتباط با مشتری صندوق نوآوری، با بیان اینکه با اعطای این تسهیلات ظرفیت تولید ۲۵۰۰ لیتر مواد ضد عفونی کننده و تولید هزار دستگاه ونتیلاتور به صورت روزانه در کشور ایجاد شد، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید و صادرات کیت‌های تشخیص ویروس کرونا شد و مجموعه این اقدامات موجب شد که بازار کشور در زمینه محصولات بهداشتی مرتبط با این ویروس متعادل‌تر شود.

سهرابی، فراخوانی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک را از دیگر اقدامات این صندوق دانست و ادامه داد: از آنجایی که شرکت‌های کوچک به دلیل محدودیت منابع مالی و نیروی انسانی در مواجهه با بحران‌ها دستخوش آسیب می‌شوند، از این رو فراخوانی برای حمایت از این شرکت‌ها و برقرار بودن تداوم فعالیت‌های آنها منتشر کردیم.

به گفته وی، شرکت‌های کوچک، شرکت‌هایی با تعداد نیروی انسانی کمتر از ۵۰ نفر و فروش کمتر از ۲ میلیارد تومان هستند.

سهرابی اضافه کرد: بر اساس این فراخوان تسهیلات سرمایه در گردش تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان با نرخ بهره ۹ درصد اعطا شد. این تسهیلات در ۳ فاز اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به تضامین دریافت شده برای پرداخت این تسهیلات، گفت: برای اعتبارات تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان چک و سفته و تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان علاوه بر چک و سفته یک ضامن درخواست شد.

سهرابی با تاکید بر اینکه این تسهیلات مشروط به احراز شرایط آسیب دیدگی ناشی از کرونا اعطا شد، در این باره توضیح داد: شاخص اصلی در این زمینه نسبت فروش زمستان ۹۸ نسبت به کل فروش سال ۹۸ و مقایسه آن با نسبت فروش زمستان سال۹۷ به کل فروش ۹۷ در نظر گرفته شد.

کارشناس ارتباط با مشتری صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت از شرکت‌های خلاق را از دیگر اقدامات کرونایی این صندوق نام برد و گفت: شرکت‌های خلاق شرکت‌هایی هستند که برچسب دانش‌بنیان ندارند؛ ولی فرآیند کسب و کار آنها همراه با خلاقیت است  که ما برای حمایت از این شرکت‌ها، لیست آنها را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه کردیم.

وی سقف تسهیلات پرداختی به این شرکت‌ها را ۴۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: این صندوق برای سایر کسب‌وکارها برنامه‌های حمایتی دارد که در فازهای بعدی اجرایی می‌شود.

سهرابی با اشاره به برگزاری رویداد دات راینکس گفت: شرکت‌ها اعم از شتاب‌دهنده‌ها و واحدهای فناوری دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان که در حوزه ناوبری فعال هستند و فعالیت آنها به تایید زیست بوم شرکت‌های خلاق قرار گیرد، می‌توانند برای دریافت تسهیلات با مراجعه به سامانه غزال این صندوق، درخواست خود را ثبت کنند.