:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

صادرات کدام کالاهای بهداشتی ممنوع است؟

سازمان توسعه تجارت پس از گمانه‌زنی‌هایی که در هفته‌های گذشته درباره امکان صادرات اقلام بهداشتی مطرح شده بود، فهرست کالاهایی که امکان صادرات ندارند را منتشر کرد.
کد خبر: ۱۵۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
اقتصادگردان- پس از شیوع کرونا در ایران و جهان، صادرات غیر نفتی بسیاری از کالاها تحت تاثیر دستورالعمل‌های دولتی در محدودیت تردد در مرزها متوقف شد یا به شدت کاهش یافت و این امر تاثیری جدی بر عملکرد تجاری تمام کشورها گذاشت.

در ایران نیز با توجه به اهمیت تداوم صادرات غیرنفتی به منظور تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی به کشور، تلاش شد از روزهای ابتدایی شرایط برای از سرگیری فعالیت‌ها در مرزها بررسی شود و در کنار آن گزینه‌های موجود برای جایگزین کردن اقلام صادراتی گذشته نیز بررسی شود.

هرچند در روزهای ابتدایی اسفند و تحت تاثیر شوک ابتدایی ورود کرونا به ایران، بازار برای چند روزی بر هم ریخت و دسترسی به اقلام بهداشتی دشوار شد اما با برنامه ریزی دولت و فعال شدن ظرفیت‌های بخش خصوصی در هفته‌های بعد آرامش به این بازار بازگشت و نیازهای بهداشتی مردم تامین شد.

به دنبال رسیدن به این شرایط  سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که می‌توان به صادرات اقلام بهداشتی پیشگیری و مقابله با کرونا به عنوان جایگزین سبد صادراتی کشور در این ایام فکر کرد و زیرساخت‌های لازم برای این امر فراهم است. البته اصلی‌ترین شرط سازمان برای پیگیری این سیاست، تضمین تامین کامل نیازهای داخلی کشور بود.

با گذشت بیش از سه ماه از ورود کرونا به ایران، سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که با تصمیمات اتخاذ شده از سوی کارگروه بررسی پیامدهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا و همچنین ستاد لجستیک مقابله با بیماری کرونا، ضوابط صادرات اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی تا پایان شهریور امسال نهایی شده است.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، صادرات ماسک N۹۵ بدون محدودیت بلامانع خواهد بود اما صادرات ماسک سه لایه ممنوع است.

صادرات ونتیلاتور به شرط تامین تعهدات وزارت بهداشت و عدم خرید این محصول از سوی این وزارت خانه مجاز خواهد بود. البته صادرات این محصول نباید بیش از ۵۰ درصد از کل تولید داخل باشد.

در صادرات دستگاه مانیتور علایم حیاتی نیز به شرط آنکه تا پایان سال ۴۰۰ دستگاه تعهد تولیدی داخل کشور نهایی شود، امکان صادرات مازاد با تایید وزارت صمت وجود خواهد داشت.

دستگاه اکسیژن خانگی نیز باید در ابتدا به میزان تولید مورد نیاز در مصارف داخلی برسد و سپس با تایید وزارت صمت امکان صادرات آن وجود خواهد داشت. صادرات دستگاه اکسیژن ساز صنعتی تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

در حوزه کیت‌های تشخیص کرونا، صادرات کیت‌های تشخیص استخراجی مجاز است اما صادرات کیت تشخیص مولکولی ممنوع خواهد بود. کیت تشخیص سرولوژی نیز به شرط تامین نیاز وزارت بهداشت بلامانع خواهد بود.

در حوزه صادرات محلول و ژل‌های ضدعفونی نیز در صورت واردات الکل به صورت ورود موقت، مجوزهای لازم صادر خواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، صادرات مواد اولیه ماسک، لباس یکسره، موادضدعفونی کننده و ژل ممنوع است. همچنین ثبت سفارش ماسک سه لایه، ماسک N۹۵، لباس یکسره و الکل تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود.