:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

مشترکان در دریافت اینترنت ثابت، قدرت انتخاب دارند

به گفته مدیرکل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، مشترکان اینترنت ثابت می‌توانند با مراجعه به سامانه xdslplus.ir، از سردرگمی بین اپراتورهای خدمات‌دهنده سرویس‌های ثابت رها شوند و با مقایسه از بین آنها بهترین گزینه را با توجه به شرایط خود انتخاب کنند.
کد خبر: ۱۵۴۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
اقتصادگردان- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سامانه مشتریان سرویس‌های ثابت به آدرس xdslplus.ir را در راستای تمرکز بر کیفیت سرویس‌های ارائه شده در حوزه اینترنت ثابت راه‌اندازی کرده است، برای اینکه اپراتورها در یک ضرب‌آهنگ متناسب به درخواست‌ها پاسخ دهند و سرویس‌های مورد نظر را ارائه کنند.

با راه‌اندازی این سامانه مشتریان سرویس‌های ثابت می‌توانند درخواست خود را از طریق این پنجره واحد ارائه کنند و در همین زمان می‌توانند گزینه‌هایی که در مکان مورد نظر سرویس می‌دهند را انتخاب کنند. مشتریان می‌توانند همزمان با این سامانه از سامانه نت‌سنج‌پلاس سازمان تنظیم مقررات نیز استفاده کنند تا از سابقه ارائه سرویس اپراتورهای مختلف مطلع شده و انتخاب بهتر و جهت‌دارتری داشته باشند. یکی از مزیت‌های این سامانه مشخص شدن علت تاخیر ارائه سرویس از طرف اپراتورها است و به دلیل اینکه تمام درخواست‌ها از یک سامانه ارائه می‌شود، امکان ریشه‌یابی مشکلات و کمبودها وجود دارد.

در این راستا و به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمد امامی -مدیر کل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات با اشاره به اهداف راه‌اندازی سامانه xdslplus.ir، اظهار کرد: مشترکان می‌توانند با مراجعه به این سامانه از سردرگمی بین اپراتورهای خدمات‌دهنده سرویس‌های ثابت رها شوند، زیرا وقتی به سامانه مراجعه می‌کنند، می‌توانند تمام شرکت‌های FCP یا SERVCO که در مرکز مخابراتی، خدمات اینترنت ثابت ارائه می‌دهند را مشاهده کنند و با مقایسه از بین آنها بهترین گزینه را با توجه به شرایط خود انتخاب کنند. بزرگترین هدفی که با راه‌اندازی این سامانه دنبال می‌شود، شفافیت در مورد امکانات شرکت‌های مختلف در مراکز مخابراتی است که به مشترکان کمک می‌کند انتخاب بهتر و راحت‌تری داشته باشند.

برخورداری یکسان مشترکان از امکانات اینترنت ثابت

وی با بیان اینکه شفافیت ایجاد شده با این سامانه باعث می‌شود که دیگر امکانات خاص و شرایط ویژه برای برخی مشترکان وجود نداشته باشد و همه به‌صورت یکسان و برابر از امکاناتی که در مراکز وجود دارد به انتخاب خود استفاده کنند، گفت: مشترکان می‌توانند تمام مراحل ثبت‌نام تا تحویل اینترنت ثابت را از طریق سامانه پیگیری کنند و در این بازه زمانی ۴۸ ساعته ثبت‌نام تا تحویل سرویس سازمان تنظیم، نظارت کاملی بر مراحل انجام کار دارد. تجمیع اطلاعات اپراتورها در این سامانه امکان نظارت بیشتر سازمان تنظیم را بر عملکرد آنها فراهم می‌کند و این نظارت در جهت کسب رضایت مشترکین بوده که بتوانند راحت‌تر از امکانات اینترنت ثابت بهره‌مند شوند.

مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با بیان اینکه سامانه Xdslplus.ir به‌طور اتوماتیک به سامانه اپراتورها متصل است، گفت: ظرفیت امکانات اپراتورها در مراکز، بدون دخالت آنها در سامانه ثبت می‌شود و اگر ظرفیت جدیدی در حوزه اینترنت ثابت در مرکز مخابراتی به وجود بیاید به مشترکان اعلام می‌شود. راه‌اندازی این سامانه باعث شفافیت و نظارت در حوزه اینترنت ثابت برای سازمان تنظیم مقررات شده است. با وجود این سامانه هرگونه پروژه جدیدی که در شبکه ثابت معرفی شود، در این سامانه در دسترس است و مشترکان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

امامی با بیان اینکه تعداد اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت ثابت در کشور بسیار بیشتر از چند شرکت بزرگ شناخته شده است، خاطرنشان کرد: این سامانه موجب می‌شود مشترکان تمام بازیگران صحنه اینترنت ثابت کشور را بشناسند و شرکت‌های کوچک‌تر برای مردم شناخته شوند و حق انتخاب بهترین ارائه‌دهنده برای مشترکان به وجود بیاید و در نهایت این رقابت کیفیت سرویس را بالا می‌برد. مشترکان می‌توانند در صورت هرگونه مشکل در سامانه و اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت، از طریق سامانه ۱۹۵.ir یا شماره تلفن ۱۹۵ شکایات و مشکلات خود را ثبت کنند تا مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرند.

بر اساس این گزارش، در گام اول پس از ورود به سامانه Xdslplus.ir با اعلام شماره تماس، اطلاعات شرکت‌هایی که به آن شماره خدمات اینترنت ثابت ارائه می‌دهند اعلام می‌شود و مشترک می‌تواند با مراجعه به سامانه نت‌سنج‌پلاس که در پایین صفحه قرار دارد، کیفیت شرکت‌های خدمات‌دهنده‌ اینترنت را مشاهده و بر اساس کیفیت شبکه و نیازمندی‌های خود در حوزه اینترنت ارائه‌دهنده مناسب را پس از مقایسه انتخاب کند.

در گام دوم؛ مشترک پس از انتخاب یکی از خدمات‌دهندگان اینترنت ثابت با استفاده از لینک مربوط وارد سامانه ارائه‌دهنده خدمات شده و پس از انتخاب سرعت و حجم ترافیک مورد نظر، مراحل ثبت‌نام را انجام می‌دهد و پس از آن می‌تواند با انتخاب گزینه پیگیری وضعیت در سامانه https://xdslplus.ir  یا سرشماره #۸۰۱۰* مراحل ثبت‌نام خود را پیگیری کند و از زمان تحویل اینترنت ثابت یا مشکلات احتمالی مطلع شوند.