:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

کاهش رشد اقتصادی همسایگان شمالی ایران

رشد اقتصادی همسایگان شمالی ایران تحت تاثیر شیوع کرونا با کاهش محسوسی مواجه شده است.
کد خبر: ۱۵۳۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
اقتصادگردان- در نتیجه تعطیلی کسب و کارها و کاهش درآمدهای گردشگری، طبق اعلام مرکز آمار گرجستان، رشد اقتصادی این کشور  با کاهشی محسوس مواجه شده است؛ تا جایی که در سه ماه منتهی به آوریل، نرخ رشد اقتصادی این کشور با ۱۳.۹ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۱۶.۶ درصد رسید.

این رشد، بدترین عملکرد فصلی اقتصاد گرجستان از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی و ثبت آمار مربوطه بوده است و تمامی بخش‌های مختلف با رشد منفی مواجه شده اند.

 متوسط رشد اقتصادی سالانه گرجستان در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ برابر با ۳.۸۴ درصد بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به رشد ۸.۴ درصدی دسامبر ۲۰۱۳ و کمترین رشد نیز مربوط به رشد منفی ۰.۸ درصدی دسامبر ۲۰۱۲ بوده است.

از سوی دیگر رشد اقتصادی ترکیه نیز با کاهش مواجه شده است؛ تا جایی که در سه ماه منتهی به مارس، نرخ رشد اقتصادی این کشور با ۱.۵ درصد کاهش نسبت به فصل قبل به ۴.۵ درصد رسیده است.

در بین بخش های مختلف، بیشترین رشد مربوط به مخارج دولتی با ۶.۲ درصد بوده و مصارف خانوار با ۵.۱ درصد در رده بعدی قرار دارد. از سوی دیگر اما بدترین عملکرد در بین بخش های مختلف مربوط به سرمایه گذاری ثابت بوده که رشد آن طی این مدت منفی ۱.۴ درصد اندازه گیری شده است.

انتظار می رود رشد اقتصادی سه ماهه دوم امسال منفی ۸.۶ درصد و در سه ماهه سوم منفی ۵.۳ درصد باشد.

دولت ترکیه تا پیش از همه گیری کرونا دستیابی به رشد اقتصادی پنج درصدی را هدفگذاری کرده بود اما تحقق چنین هدفی با توجه به شرایط کنونی و تعطیلی گسترده کسب و کارها کاملا بعید به نظر می رسد. ترکیه اکنون اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در خاورمیانه است و شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در آن از هر کشور دیگری در منطقه بالاتر است.  با این حال انتظار می رود سال‌آینده رشد اقتصادی مجددا مثبت شده و به ۳.۷ درصد برسد.

اقتصاد ترکیه آخرین بار در سال ۲۰۰۹ رشد منفی ۴.۷ درصدی را تجربه کرده بود اما از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ متوسط رشد اقتصادی سالانه این کشور به بالای پنج درصد رسیده بود.