:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کشف بیش از ۱۷ میلیون انواع ارز

۳.۷ میلیارد دلار برای واردات و بازگشت به شرايط عادي تامين ارز / افزايش نرخ اونس جهاني طلا و نرخ ارز در بازار

در بازار طلا نيز با اعلام هر اونس جهاني طلا به قيمت 1729 دلار و قيمت دلار به قيمت 17640 تومان در بازار آزاد و معاملات نقدي، قيمت طلا و سكه افزايش يافت و كارشناسان مهمترین دلیل رشد قیمت طلا در بازار را افزایش ارزش اونس جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی بوده است. بهای اونس پس از شیوع ویروس کرونا و افت شرایط اقتصادی کشورها روندی افزایشی یافته است. برخي كارشناسان نيز مي گويند كه به دليل اختلاف چين و آمريكا در ارتباط با هنگ كنگ، قيمت طلا روبه افزايش است
کد خبر: ۱۵۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
اقتصاد گردان  - رئیس کل بانک مرکزی درباره تامین ارز متقاضیان واردات اعلام کرد: بعد از افت عرضه ارز در اوایل سال به علت شیوع ویروس کرونا در ایران و کشورهای همسایه، امروز که تقریباً همه بازارها فعال شده‌اند روند تأمین و انتقال ارز حالت عادی به خود گرفته است. از ابتدای سال تاکنون حدود ۳.۷ میلیارد دلار از روش‌های مختلف اعلامی بانک مرکزی برای واردات تأمین شده است.
 همتي افزود: همانگونه که قبلاً اعلام کردم روند صادرات و برگشت ارز مثبت است و تأثیرات آن در بازار مشهود خواهد بود. طبق اعلام همتی، صادرکنندگانی که در سال گذشته صادرات داشتند تا پایان تیرماه باید ارز خود را به نیما برگردانند یا به روش‌های اعلامی بانک مرکزی در اختیار متقاضیان واردات کالا و خدمات قرار دهند.

کشف بیش از ۱۷ میلیون انواع ارز

از سوي ديگر،  جانشین رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا از کشف بیش از ۱۷ میلیون انواع ارز و ۶۴۰۰ گرم طلا در نخستین طرح سراسری مقابله با اخلالگران بازار ارز در کشور خبر داد. با توجه به نوسانات اخیر بازار ارز و حضور سوداگران بازار و اقدامات آنها به منظور متشنج کردن این بازار، اولین طرح سراسری مقابله با اخلال گران به مدت سه روز در سطح کشور اجرا شد.
 سرهنگ کارآگاه سهراب بهرامی در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت:کارآگاهان پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس امنیت اقتصادی با اشرافیت اطلاعاتی اخلالگران ارزی و محل فعالیت آنها را شناسایی و در یک عملیات پلیسی دقیق و هماهنگ بیش از ۱۷ میلیون ارز شامل دلار آمریکا، یورو، دلار کانادا، دینار عراق، درهم امارات، درام ارمنستان، ین ژاپن و لیر ترکیه به همراه ۶۴۰۰ گرم طلا از اخلالگران بازار ارز و سرمایه کشف کردند.
جانشین رئیس پلیس امنیت اقتصادی عنوان کرد: در این رابطه دو باب صرافی غیر مجاز را با هماهنگی قضائی پلمب و ۵۷ اخلالگر ارزی دستگیر که برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.
سرهنگ بهرامی همچنین برای پیشگیری از التهابات ارزی و سوء استفاده افراد فرصت طلب، به هموطنان توصیه کرد: هرگونه ارز، طلا و مسکوکات مورد نیاز خود را از طریق مراکز مجاز و قانونی (طلافروشی ها) و صرافی های مجاز تهیه کنند.
جانشین رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی، مقابله با اخلالگران اقتصادی را سرلوحه مأموریت های خود قرار داده از هموطنان درخواست کرد: برای کمک به اقتصاد، آرامش و خصوصاً امنیت اقتصادی جامعه، در صورت آگاهی از هر گونه فعالیت غیرمجاز اقتصادی، مراتب را به فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

 نرخ ها در بازار

 دلار در صرافی‌های بانکی روز شنبه با افت ۵۰ تومانی قیمت به بهای ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته شد. نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۷ هزار تومان و فروش ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان بود. قیمت خرید هر یورو نیز ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان شد.
سامانه سنا نيز  نرخ میانگین هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا  را  ۱۸ هزار و ۵۸۶ تومان و هر دلار ۱۷ هزار و ۸۷ تومان اعلام كرد. همچنين در سامانه نيما  هر حواله دلار  در روز معاملاتی گذشته، ۱۵ هزار و ۶۸۸ تومان فروخته شد، برای حواله یورو سفارش فروشی ثبت نشده است. در بازار ازاد نيز دلار 17640، يورو 19400، پوند 21500، درهم 4870، لير تركيه 2630، يوان 2500، دلار كانادا 13100 تومان معامله شد.

سكه  هفت میلیون و ۴۲۰ هزار تومان

در بازار طلا نيز با اعلام هر اونس جهاني طلا به قيمت 1729 دلار و قيمت دلار به قيمت 17640 تومان در بازار آزاد و معاملات نقدي، قيمت طلا و سكه افزايش يافت و كارشناسان مهمترین دلیل رشد قیمت طلا در بازار را افزایش ارزش اونس جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی بوده است. بهای اونس پس از شیوع ویروس کرونا و افت شرایط اقتصادی کشورها روندی افزایشی یافته است. برخي كارشناسان نيز مي گويند كه به دليل اختلاف چين و آمريكا در ارتباط با هنگ كنگ، قيمت طلا روبه افزايش است.
 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز شنبه با رشد ۶۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به رقم هفت میلیون و ۴۲۰ هزار تومان به فروش رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۳۱ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۱۶۸ هزار تومان به فروش رسید.
در بازار ارز رسمي نيز،  بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۷ ارز نسبت به روز پنج شنبه افزایش و قیمت ۱۰ واحد پولی کاهش یافت؛ همچنین نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند.بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز شنبه دهم خرداد ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین  هر پوند انگلیس با افزایش ۳۷۲ ریالی به قیمت ۵۱ هزار و ۸۶۹ ریال و هر یورو نیز با رشد ۳۸۰ ریالی به قیمت ۴۶ هزار و ۶۴۲ ریال اعلام شد.

پیشنهادی برای مدیریت بازار سکه

درحالی که قیمت بسیاری از کالاهای سرمایه ای از جمله سکه در روزهای اخیر سیر صعودی داشته است، برخی افراد بر این باورند که گرانی سکه فارغ از عوامل کلیدی مانند انتظارات تورمی، نرخ دلار و طلای جهانی، به دلیل ابزار مالی گواهی سپرده سکه طلا است که یک کارشناس اقتصادی به بانک مرکزی پیشنهاد کرد از فرصت گواهی سپرده و قرارداد آتی سکه برای مدیریت بازار استفاده شود.
مصطفی صفاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بانک مرکزی فرصتی مناسب در اختیار دارد تا با بهره‌گیری از ظرفیت گواهی سپرده سکه و راه‌اندازی مجدد قرارداد آتی سکه در بورس کالا بدون نیاز به ضرب سکه، بازار را مدیریت کرده و عموم سرمایه‌گذاران را به سمت این معاملات شفاف هدایت کند، اظهار کرد: نگاه غیر مدرن موجود به بازار خرید و فروش کالاها از جمله سکه باعث شده از ظرفیت های بورس کالا به اندازه نیاز استفاده نشود و شاهد برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی درخصوص ابزارهای مالی باشیم. بانک مرکزی، متولی بازار سکه و طلا بوده و اگر ایرادی در مدیریت این بازار است بانک مرکزی باید پاسخگو باشد.
وی ادامه داد: موضوعی که در ارزیابی گرانی سکه باید به آن توجه کرد، نقش نهاد بزرگی به نام بانک مرکزی است که ضرب و عرضه سکه را برعهده دارد. عملکردی که بانک های مرکزی در کشورهای جهان انجام می‌دهند با عملکرد کنونی این نهاد در ایران متفاوت است، کشورهای توسعه یافته جهان به جای نگه داشتن مردم در صف‌های طولانی خرید فیزیکی سکه، این کالا را در قالب اوراق سپرده و از طریق بورس‌های خود عرضه می‌کنند و خرید و فروش فیزیکی سنتی را حذف کرده‌اند. متاسفانه بانک مرکزی کشورمان از چنین راهکارهای موثری استفاده نمی کند و حتی شنیده ها از مخالفت بانک مرکزی با معاملات گواهی سکه حکایت دارد.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بانک مرکزی متاسفانه، سال ٩٧ نیز مشابه این اقدام را با قرارداد آتی طلا انجام داد، گفت: در آن زمان  با استدلال های واهی و غیرکارشناسی، گرانی طلا را گردن آتی سکه طلا انداختند و الان هم با دلایل نادرست مشابهی، گرانی سکه را به گواهی سپرد سکه نسبت می دهند و این در حالی که مستند و دلیل قانع کننده ای برای اثبات ادعای خود ندارند. باید توجه کنیم بورس کالا یک بستر شفاف مهیا کرده تا گواهی سپرده سکه با سهولت و به شیوه ای مطلوب معامله شود که از طریق این ابزار می توان وضعیت بازار و عرضه و تقاضا را بدون ضرب سکه را بهبود داد و یا بالعکس، با برنامه ریزی و راهبرد غلط ، آن را فلج کرد. در مجموع باید گفت اگر روند تخریب این ابزار مالی ادامه یابد، این اشتباه بزرگ بازهم به نام بانک مرکزی ثبت می شود.
صفاری ادامه داد: اصل ماجرا این است که باید از بازار سنتی فاصله بگیریم و مدرن شویم اما بانک مرکزی ایران هنوز مدرن نشده است. کجای دنیا ، طلا و سکه فیزیکی معامله می شوند؟ در اغلب کشورها شاهد سپرده طلا و قرارداد آتی طلا هستیم که مبنای معاملات هستند. طلا، کالایی خوردنی و مصرفی نیست، بلکه کالایی سرمایه ای برای مهار تورم است. اگر طلا و سکه به صورت سپرده معامله شوند و فرد با یک برگ کاغذ مطمئن، خرید خود را انجام دهد باعث خواهد شد این کالای سرمایه ای نیز در بانک مرکزی باقی بماند. عرضه فیزیکی طلا به مردم و  نگهداری آن مثلا در منازل، همه جای دنیا منسوخ شده اما متاسفانه هنوز در ایران رواج دارد.
وی با تاکید بر اینکه باید با اصول عملکردی و تجارب بورس های موفق دنیا را بررسی و از نقاط قوت آنها را در ذهن و اجرا بپذیریم، گفت: اگر بورس لندن و شیکاگو را ببینید متوجه خواهید شد که هنوز چقدر نگاه اغلب مسئولان ما به خرید و فروش طلا، سنتی است. این نگاه ناکارآمد باید تغییر کند. ما باید از ابزارهای نوین اقتصادی مانند قرارداد آتی سکه و سپرده طلا استفاده کنیم. در دوبی سپرده طلا در بانک‌ها به عنوان وثیقه اعتبار دارد اما در ایران آنقدر مدرن نشده ایم که از این امکانات استفاده کنیم و متاسفانه سیستم بانکی مدرنی نداریم. البته شروع این اقدامات از سوی بورس کالا نویدبخش است اما تاکید می کنم که بانک مرکزی فرصتی مناسب در اختیار دارد با بهره گیری از ظرفیت گواهی سپرده سکه و راه اندازی مجدد قرارداد آتی سکه بدون نیاز به ضرب سکه، بازار را مدیریت کرده و عموم سرمایه گذاران را به سمت این معاملات شفاف هدایت کند.

دلار در كمترين سطح هشت هفته اخير

تنش‌های واشنگتن و پکن دلار را به کمترین سطح هشت هفته اخیر رساند.
به گزارش رویترز، پیامدهای ویروس کرونا بر روی اقتصاد آمریکا و روی عملکرد اسکناس سبز در روزهای اخیر کاملا تاثیر گذاشته است؛ علاوه بر آن که شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در این کشور با دو میلیون نفر افزایش به ۴۱ میلیون نفر رسیده است،  وزارت بازرگانی آمریکا نیز در آمار رشد نهایی سه ماهه نخست امسال اعلام کرد نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی پنج درصد اندازه گیری شده که این رقم ۷.۸ درصد کمتر از سه ماهه قبل و ۰.۲ درصد کمتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است. انتظار می رود روند کنونی کماکان ادامه یابد و روند بهبود رشد دست کم زودتر از سه ماهه سوم امسال آغاز نشود.  
هم چنین وقوع برخی ناآرامی ها در ایالت مینیاپولیس باعث شده است تا روند فروش دلار توسط معامله گران تشدید شود.  
وقایع معاملات ارز هم چنین تحت تاثیر اخبار مربوط به تشدید جنگ تجاری آمریکا با چین قرار دارد. پس از جدال لفظی بین واشنگتن و چین بر سر مقصر بودن طرف چینی در شیوع کرونا در جهان، اکنون برخی از قانون گذاران آمریکایی به دنبال تحریم چین به بهانه دخالت چین در امور داخلی هنگ کنگ هستند. از سوی دیگر وانگ یی، وزیر خارجه چین به آمریکا در خصوص به راه انداختن یک جنگ سرد دیگر هشدار داده است.  وزرای خارجه کانادا، انگلیس، آمریکا و استرالیا در بیانیه ای مشترک خواهان احترام گذاشتن چین به خودمختاری هنگ کنگ شده اند.  

مشاور اقتصادی دونالد ترامپ در واکنش به تصویب لایحه امنیتی هنگ کنگ در چین آن را یک اشتباه بزرگ خوانده و وعده داده است که دولت آمریکا، چین را وادار به پاسخگویی خواهد کرد.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۸.۲۷۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۴۰ دلار اعلام شد.  
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۱۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۹ درصد بالا رفت و با عبور  از کانال ۱.۱۰  به ۱.۱۱ دلار رسید.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۷.۷۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۹۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۱۳۶ یوان چین اعلام شد.

بانک مرکزی كلمبيا نرخ بهره را به کف تاریخی رساند

بانک مرکزی کلمبیا همزمان با تلاش سیاستگذاران در راستای سوخت رسانی به اقتصاد در آستانه رکود این کشور، با کاهش ۵۰ نقطه پایه‌ای نرخ بهره بین بانکی، آن را به پایین ترین سطح یعنی ۲.۷۵ درصد رساند.
به گزارش رویترز، این تصمیم با پنج رای موافق برابر ۲ رای مخالف اعضای هیات سیاستگذاری بانک مرکزی کلمبیا به تصویب رسیده است.خوان خوزه اچاواریا رییس بانک مرکزی کلمبیا در جریان نشستی مجازی گفت: در حال پاسخ به کاهش نرخ تورم و عواقب آن یعنی ریزش رشد اقتصادی، افزایش بیکاری و آنچه کشور در این پاندمی وحشتناک تجربه می‌کند، هستیم.
این هیات پس از ثابت نگه داشتن نرخ بهره برای حدود دو سال، حالا برای سه ماه متوالی آن را کاهش دده است.کلمبیا از اواخر ماه مارس قرنطینه سراسری وضع کرد و این در حالی است که محدودیت‌ها در بسیاری از بخش‌ها رفته رفته آغاز شده و قرار است قرنطینه تا اول جولای ادامه داشته باشد.براساس پیش بینی وزیر دارایی کلمبیا، اقتصاد این کشور در سال جاری به اندازه ۵.۵ درصد کوچک خواهد شد.
اعداد و ارقام مرتبط با بیکاری در ماه آوریل صعودی شد. نرخ بیکاری شهری در مقایسه با مدتی مشابه در سال ۲۰۱۹ از ۱۱.۱ به ۲۳.۵ درصد جهش پیدا کرد و نرخ بیکاری سراسری ۱۹.۸درصد اعلام شد؛ این رقم سال گذشته ۱۰.۳ درصد بود و در مقایسه با نرخ فعلی حدود دوبرابر افزایش پیدا کرده است.