:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

محبوب‌ترین مشتری نفتی سعودی‌ها

نگاهی به صادرات نفت عربستان سعودی در ماه مه نشان می‌دهد که کاهش تاریخی تولید این کشور تاثیری در روند صادراتش به چین نداشته است.
کد خبر: ۱۵۳۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
اقتصادگردان- آمار مربوط به نفتکش‌ها نشان می‌دهد که صادرات نفت عربستان سعودی به این کشور آسیایی تا ۲۸ مه حدود ۲.۱ میلیون بشکه در روز بوده و این آمار ممکن است در روزهای آینده افزایش پیدا کند. این آمار با صادرات آوریل که ۲.۳ میلیون بشکه در روز است، مقایسه می‌شود. صادرات ماه گذشته بالاترین رکورد از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون بود. برای سومین بار در طول این مدت است که میانگین صادرات روزانه عربستان به چین به بالای دو میلیون بشکه در روز می‌رسد.

اما مجموع صادرات نفت عربستان سعودی در ماه میلادی جاری به حدود ۶.۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۹.۳ میلیون بشکه در روز در آوریل نزول کرده است. میزان صادرات این کشور در ماه گذشته به دلیل جنگ قیمت افزایش غیرمعمولی پیدا کرده بود و صادرات ماه مه به میانگین سال‌های اخیر نزدیک‌تر است.

عربستان سعودی یک تلاش جهانی کم‌سابقه برای کاهش تولید به میزان حدود ۱۰ درصد تولید جهانی را هدایت می‌کند تا به حذف اشباع عرضه که بر اثر سقوط تقاضا در بحبوحه شیوع پاندمی ویروس کرونا به وجود آمده است، کمک کند. پیش از این که ریاض با کاهش تولید چشمگیر موافقت کند، به منظور تصرف سهم بیشتر در بازار نفت، قیمت فروش رسمی نفت خود را به پایین‌ترین میزان در چند دهه گذشته کاهش داده بود.

صادرات نفت عربستان سعودی به آمریکا و هند در ماه مه کاهش پیدا کرد. بزرگترین صادرکننده عضو اوپک ماه گذشته ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفت به آمریکا فرستاد که اکنون بازار نفت آمریکا را در معرض اختلال اشباع عرضه قرار داده است. صادرات نفت به آمریکا در ماه میلادی جاری به حدود ۵۷۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد اما این آمار ممکن است افزایش پیدا کند زیرا چندین نفتکش هنوز مقصد نهایی خود را مشخص نکرده‌اند.

صادرات نفت عربستان سعودی به هند که نزدیک‌ترین بازارش است، در ماه مه تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافت و به ۵۶۰ هزار بشکه در روز رسید. صادرات نفت این کشور به هند ماه گذشته بالاتر از صادرکنندگان دیگر از جمله عراق بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وضعیت صادرات در ماه آینده ممکن است کاهش کلی را نشان دهد. شرکت آرامکوی سعودی اعلام کرده که صادراتش به آسیا را کاهش خواهد داد و همزمان عرضه به آمریکا و اروپا را کمتر می‌کند. عربستان سعودی و روسیه که در راس گروه اوپک پلاس هستند و بر توافق کاهش تولید نفت نظارت دارند، هفته گذشته بر همکاری نفتی بیشتر تاکید کردند. اوپک و متحدانش قرار است در روزهای ۹ و ۱۰ ژوئن به منظور مذاکره درباره سیاست تولید نفت کنفرانس مجازی برگزار کنند.