:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

مسکن ملی برای دهک‌های متوسط ساخته می‌شود

جامعه هدف اصلی طرح اقدام ملی مسکن دهک‌های ۴ تا ۷ هستند که از توان نسبی برای تامین آورده و پرداخت اقساط تسهیلات برخوردارند.
کد خبر: ۱۵۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
اقتصادگردان- طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک‌های متوسط طراحی شده که وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از این به آن اشاره کرده است. مسئولیت تامین مسکن برای دهک های یک تا سه نیز با نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی است.

متقاضیان مسکن ملی بعد از آنکه شرایطشان بر اساس شروط پنجگانه از جمله سبز بودن فرم «ج»، سرپرست خانوار بودن و عدم مالکیت آنها احراز شد باید در ابتدا حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بپردازند. به ترتیب بر اساس میزان پیشرفت پروژه نیز باید مبالغ دیگری را تزریق کنند. ۱۰۰ میلیون تومان نیز وام ۱۸ درصد به هر واحد تعلق میگیرد.

مساحت واحدهای طرح اقدام ملی متفاوت است. ‌ به طور مثال در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر مساحت واحد ها به طور میانگین ۱۰۰ متر مربع است. در شهرهای بزرگتر احتمالاً میانگین متراژ خانه ها کوچک تر خواهد بود. اما تخمین زده می شود که هزینه ساخت هر واحد بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان در هر متر مربع باشد. لذا با توجه به این شرایط پیش بینی می شود دهک‌های پایین توان پرداخت هزینه‌های طرح اقدام ملی را نداشته باشند.

اولین واحدهای مسکن ملی این ماه در سیرجان تحویل داده می‌شود

در حال حاضر پس از گذشت حدود یکسال از پروژه اقدام ملی در استان کرمان تعدادی از واحدها در شهر سیرجان به اتمام رسیده و هم اکنون  محوطه سازی ‌آنها در حال انجام است که طبق وعده علی نبیان - مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن -، در روزهای آینده افتتاح خواهد شد.

گفته می شود تعداد این خانه ها ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد است که توسط تعاونی ساخته می شود و با توجه به اینکه اعضا به موقع آورده خود را تامین کرده‌اند با سرعت مناسبی اجرا شده و هم اکنون آماده تحویل است. بر این اساس محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که پیشرفت پروژه اقدام ملی وابستگی بسیار زیادی به تامین به موقع آورده از سوی متقاضیان دارد.

پیشرفت ۳۵ درصدی مسکن ملی

همچنین طبق آخرین اعلام وضعیت پروژه اقدام ملی مسکن تا ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برای ۳۰۰ هزار واحد تامین زمین شده و ۲۳۰ هزار واحد مراحل اجرایی را طی می‌کند. در مجموع این پروسه‌ی تعریف شده بیش از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. دولت قول داده در صورت تامین به موقع آورده از سوی متقاضیان سال ۱۴۰۰ کل پروژه را به اتمام برساند.

این طرح در ۴ قالب شامل پروژه های مشارکتی، بخش خصوصی، پروژه های ۹۹ ساله و فروش اقساطی پیش می‌رود. برای مثال چنانچه در شهر تهران متقاضی از تمکن مالی بیشتری برخوردار باشد می‌تواند از پروژه‌های بخش خصوصی یا مشارکتی استفاده کند.

سهم استان تهران از طرح اقدام ملی مسکن در قالب ثبت نام ۶۶ هزار و ۲۹۰ واحد است و علاوه بر این تعداد قابل توجهی از پروژه های مشارکتی تعریف شده که تعداد آنها به مراتب بیش از واحد های ثبت نامی است. در پایان سهم دولت و بخش خصوصی تقسیم و سهم دولت در قالب فراخوان به متقاضیان واگذار می‌شود.

در ۴ شهر اندیشه، پردیس، پرند و هشتگرد و همچنین محله تهرانسر که از مناطق پر تقاضای اطراف تهران محسوب می شوند طرح اقدام ملی مسکن عمدتاً در قالب مشارکت با سازندگان، فعال است. طبق برنامه اولیه ۲۰۰۰ واحد برای محله تهرانسر، ۲۵۲۲ واحد برای شهر جدید اندیشه، ۲۵ هزار و ۳۲۷ واحد در پرند، ۱۹ هزار واحد در پردیس و ۲۱ هزار واحد برای شهر جدید هشتگرد در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، شهریور ۱۳۹۸ با حضور رئیس جمهوری آغاز شد. البته در برخی از مناطق از پایان سال ۱۳۹۷ کلید خورده بود. در قالب این طرح تا نیمه اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برای ۳۰۰ هزار واحد تامین زمین شده و ۲۳۰ هزار واحد مراحل اجرایی را طی می‌کند. بر اساس اعلام اسلامی وزیر راه و شهرسازی، اولین واحدهای مسکن ملی در بعضی مناطق کشور، خرداد یا تیرماه امسال تحویل می‌شود. پیش از این هم محمودزاده - معاون وزیر راه و شهرسازی - به ایسنا گفته بود که ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد در شهرهای کوچک آماده واگذاری است. همچنین روز ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ طاهرخانی - مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید - دستور داد که ۲۰۰۰ واحد مسکن ملی پرند تا قبل از هفته دولت (شهریور ماه) امسال به متقاضیان تحویل داده شود.