:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
تامين ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات در دو ماه اول سال 99

نرخ طلا وسكه / احیای‌ دوباره صادرات و افزایش ورودی ارز به سامانه نیما / ادغام دو بانك حكمت و مهر اقتصاد در بانك سپه

با اعلام هر اونس طلا در بازار جهانی به نرخ ۱۷۲۳ دلار که ۱۸ دلار افزایش یافته واعلام نرخ دلار در بازار آزاد به قيمت 17550 تومان، نرخ طلا و سكه افزايش يافت . هر قطعه سکه تمام طرح جدید هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که افزایش ۱۰۰ هزار تومانی دارد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و افزایش ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.در این میان هر قطعه نیم سکه با حفظ ثبات، سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. ربع سکه نیز ۱۰ هزار تومان ارزان شده و دو میلیون و ۶۰ هزار تومان است.هر قطعه سکه یک گرمی با افزایش ۱۰ هزار تومان، یک میلیون و ۹۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود. هر گرم طلای ۱۸ عیار در طلافروشی‌ها ۷۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود که افزایش ۲۸ هزار تومان را نشان می‌دهد
کد خبر: ۱۵۳۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷


اقتصاد گردان -  اواخر هفته گذشته، نرخ خرید و فروش ارز در صرافي هاي مجاز بانكي کاهشی بود اما قیمت سکه تمام و طلای ۱۸ عیار روند افزایشی را طی کرد. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی ۱۰۰ تومان نسبت به روز قبل کاهش داشت. صرافی‌های بانکی هر دلار آمریکا را ۱۶ هزار و 950 تومان خریدند و ۱۷ هزار و ۵۰ تومان فروختند. همچنین این صرافی‌ها هر یورو را ۱۸ هزار و ۴۵۰ تومان خریده و ۱۸ هزار و ۵۵۰ تومان فروختند.
روزپنجشنبه با اعلام هر اونس طلا در بازار جهانی به نرخ ۱۷۲۳ دلار که ۱۸ دلار افزایش یافته  واعلام نرخ  دلار  در بازار آزاد به قيمت 17550 تومان، نرخ طلا و سكه افزايش يافت . هر قطعه سکه تمام طرح جدید هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که افزایش ۱۰۰ هزار تومانی دارد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و افزایش ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.در این میان هر قطعه نیم سکه با حفظ ثبات، سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. ربع سکه نیز ۱۰ هزار تومان ارزان شده و دو میلیون و ۶۰ هزار تومان است.هر قطعه سکه یک گرمی با افزایش ۱۰ هزار تومان، یک میلیون و ۹۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود. هر گرم طلای ۱۸ عیار در طلافروشی‌ها ۷۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود که افزایش ۲۸ هزار تومان را نشان می‌دهد.

روند صادرات و تامين ارز مثبت است
از سوي ديگر، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اکنون صادرات روند خوب و مثبتی پیدا کرده، گفت: با روندی که به پیش می‌رویم تعادل برای تأمین ارز کالاهای اساسی، ضروری و به ویژه مواد اولیه کارخانجات برقرار خواهد شد.
به گزارش تعادل، عبدالناصر همتی با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر تقویت نظارت بانک مرکزی افزود: ما اقدامات مهمی را برای کنترل و اصلاح نظام بانکی آغاز کرده ایم و بخش قابل توجهی از تصمیم گیری‌ها درباره نرخ‌های سود بانکی و بین بانکی نتیجه انضباطی بود که در بانک‌های مختلف ایجاد شد.بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح را به تدریج ادغام می‌کنیم و ظرف هفته آینده ادغام دو بانک حکمت و مهراقتصاد در بانک سپه نهایی خواهد شد.سه بانک دیگر هم ادغام شان به تدریج انجام می‌شود.
همتی با اشاره به این که چند بانک ناترازی مالی شان بالا بود گفت: این‌ها را تحت کنترل گرفتیم، مدیریت شان را اصلاح کردیم و تحت نظر مستقیم قرار گرفتند و ان شاء الله بتوانیم ناترازی شان را جمع کنیم.در مورد بازار پول و انضباطی که در نرخ سود باید وجود داشته باشد کارهای مهمی انجام دادیم بنابراین نظام بانکی ما به سمتی می‌رود که نظارت‌ها جدی‌تر شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: شاید یکی از دلایلی که توانستیم هدف گذاری تورم داشته باشیم استفاده از ابزار عملیات بازار باز بود که بانک‌ها نقش مهمی در رسیدن به این هدف خواهند داشت.
همتی با تأکید بر این که بانک مرکزی نقدینگی را کنترل می‌کند افزود: من مطمئن هستم امسال نقدینگی ما به مراتب از رشد نقدینگی سال ۹۸ کمتر خواهد بود.مجموعه این اقدامات به سمتی پیش می‌رود که بازار پولی ما از شفافیت و آرامش بیشتری برخوردار باشد.وقتی بازار پول آرامش و روندی منطقی داشته باشد و به سمت کنترل تورم برود به یقین روی نرخ ارز و بقیه بازار هم تأثیر خواهد گذاشت. اميدواريم با روش‌های به کار گرفته شده در بازار پول و ارز شاهد آرامش بیشتری تا پایان سال در این بخش باشیم.
 ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات تأمین کردیم
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در دو ماهه اول امسال به رغم مشکلات در صادرات غیرنفتی ما حدود ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی تأمین کردیم.
عبدالناصر همتی با اشاره به اینکه اکنون روند صادرات روند خوب و مثبتی پیدا کرده است، افزود: در دو ماهه اول ما اُفت زیادی در صادرات غیرنفتی داشتیم، ولی خوشبختانه صادرات دوباره احیا شد و برگشت ارز به سامانه نیما سرعت گرفته است.با روندی که به پیش می‌رویم تعادل برای تأمین ارز کالاهای اساسی، ضروری و به ویژه مواد اولیه کارخانجات برقرار خواهد شد و این موضوع به طور جدی پیگیری می‌شود.اکنون هم از طریق سامانه نیما ارز تأمین می‌کنیم و هم صادرکنندگان به طور مستقیم ارز واردکنندگان را تأمین می‌کنند و باهم ارتباط برقرار کرده اند.
وی با تأکید بر استفاده از همه روش‌ها برای ساده کردن تجارت، گفت: تجار ما باید بدور از شرایط تحریمی غیرقانونی بتوانند راحت تجارت و ارزشان را جا به جا کنند.این اختیار را به صادرکنندگان و واردکنندگان دادیم، اما آمار و اطلاعاتشان در بانک مرکزی ثبت می‌شود و ما آن را کنترل می‌کنیم.به رغم فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران امسال هم مانند پارسال کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه را تأمین می‌کنیم.در همین دو ماه اول سال به رغم همه مشکلات حدود ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات تأمین کردیم و امیدواریم در ماه‌های آینده این روند بهتر شود.
افزایش ورودی ارز به سامانه نیما با حمایت از صادرات
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم، گفت: افزایش ورود ارز به سامانه نیما می‌تواند نوید دهنده بهبود وضعیت بازار ارز و رشد صادرات باشد.
مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با  ایبِنا با اشاره به شرایط کشور در حوزه صادرات اظهار داشت: در حال حاضر در حدود ۴٠ میلیارد دلار صادرات در طول سال داریم که با افزایش حمایت‌های دولتی این رقم قابل افزایش است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به افزایش نرخ ارز موقعیت خوبی برای صادرات فراهم شده است، افزود: در شرایط فعلی نگاه به واردات به طور خودکار کم شده و از سوی دیگر صادرات رشد خوبی داشته است؛ از این رو تولید کننده داخلی باید توان رقابت را در خود افزایش دهد.
وی با تاکید بر اینکه با حمایت‌های دولتی باید نگاه به صادرات افزایش یابد، تصریح کرد: ارایه یارانه به صادرات یکی از کارهایی است که می‌تواند ورود ارز به کشور را تقویت کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به گزارش بانک مرکزی مبنی بر افزایش ۴٨ درصدی عرضه ارز در سامانه نیما، گفت: هر چه دولت از صادرکنندگان حمایت بیشتری کند به طور حتم میزان ورود ارز به سامانه نیما نیز بیشتر خواهد شد.افزایش ورود ارز به کشور در نتیجه صادرات می‌تواند در قیمت نهایی آن نیز تاثیر چشم‌گیری داشته و در نتیجه تثبیت نرخ ارز تسهیل می‌شود.
وی با بیان اینکه باید در دنیا برای کالاهای ایرانی بازاریابی قوی صورت بگیرد، گفت: پیدا کردن بازار مناسب برای کالاهای ایرانی یکی از ملزومات رشد اقتصادی است.
این عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بانک مرکزی باید با برگزاری نشست‌های مستمر زمینه حل مشکلات صادرکنندگان را فراهم کرده تا به این ترتیب بر بازار ارز نیز مسلط شود.

ذخایر ارزی ترکیه کاهش یافت
 بانک مرکزی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد حجم ذخایر طلا و ارز این کشور تا پایان ماه آوریل به ۸۶.۳ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه فوریه ۶.۳ درصد کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، ۵۰.۱ میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور به شکل اسکناس بوده که نسبت به ماه قبل ۱۵.۵ درصد کمتر شده است. از سوی دیگر اما میزان ذخایر طلای این کشور با افزایش ۱۰.۸  درصدی در ماه آوریل به ۳۴.۸ میلیارد دلار رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل میزان ذخایر طلا ترکیه ۱.۲ درصد درصد و میزان ذخایر ارزی هفت درصد کاهش پیدا کرده  است.
رکورد ذخایر طلا و ارز ترکیه درسال های اخیر مربوط به دسامبر سال ۲۰۱۳ بوده است که طی آن این کشور ۱۳۶ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز شامل ۲۱ میلیارد دلار طلا در اختیار داشت. ماه گذشته و به دنبال بحران ارزی که منجر به سقوط ۱۴ درصدی ارزش پول ملی این کشور شد، بانک مرکزی مجبور شد بخش بزرگی از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کند اما با بهبود تدریجی وضعیت، روند تقویت ذخایر ارزی مجددا آغاز شده است.
در ماه آوریل ترکیه ۲۲.۳  میلیارد دلار از تعهدات ارزی خود را پرداخت کرده است که از این مبلغ ۱۷.۳ میلیارد دلار اصل مبلغ وام و پنج میلیارد دلار نیز بهره وام‌های دریافت شده بوده است.
ترکیه تا پایان ماه آوریل ۱۲۵.۴ میلیارد دلار بدهی ارزی داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان دهنده کاهش ۲.۲ درصدی است. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، ۵۱.۲ درصد از کل بدهی های خارجی ترکیه بر حسب دلار، ۳۰.۱ درصد بر حسب یورو، ۱۳.۲ درصد بر حسب لیر و ۵.۵ درصد بر حسب سایر ارزها بوده است.
دولت ترکیه در مجموع ۱.۲۵ تریلیون لیر ( ۲۱۴.۸ میلیارد دلار) بدهی به قرض دهندگان داخلی و خارجی دارد که حدود نیمی از این بدهی‌ها باید بر حسب ارزهای خارج پرداخت شود.