:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

شبکه فروش بيمه ثالث حذف نمی‌شود

فعالان صنعت بیمه پس از ابلاغ بخشنامه‌ای مبهم، درباره حذف نسخه فیزیکی بیمه‌نامه شخص‌ثالث، نسبت به بیکاری هزاران نفر از شاغلان این صنعت به ویژه نمایندگی‌ها و دفاتر فروش هشدار دادند، اما بیمه مرکزی با شفاف سازی در این باره ضمن رفع نگرانی‌ها، اعلام کرد: شبکه فروش همچون گذشته، نقش و کارکرد خود را حفظ خواهد کرد
کد خبر: ۱۵۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
اقتصاد گردان - بیمه مرکزی در ۲۷ اردیبهشت‌ماه بخشنامه‌ای را مبنی بر حذف بیمه‌نامه فیزیکی ابلاغ کرد که باعث نگرانی نمایندگی‌ها و شبکه فروش صنعت بیمه شد.
برخی از فعالان صنعت بیمه اینگونه تصور کردند که طبق این بخشنامه، امتیاز صدور بیمه‌نامه شخص‌ثالث که برای دفاتر بیمه، سودساز است از آنها سلب خواهد شد.
یکی از نمایندگان دفاتر بیمه ایران در این باره گفت: «بیمه مرکزی ایران در استان‌ها و شهرستان‌ها بیمه شخص‌ثالث را از  نمایندگی‌ها می‌گیرد و عنوان می‌کند که این کار را فقط دفاتر مرکزی انجام بدهد  و شما بروید دنبال بیمه های عمر و آتش سوزی و ... در حالی که در ایران این بیمه‌ها عمر و آتش سوزی و بیمه بدنه اصلا جا نیفتاده است.»
وی اظهار داشت: «بیش از ۷۰درصد درآمد نمایندگی‌های بیمه، بیمه شخص‌ثالث است که با این بخشنامه، بیش از ۲۰ هزار نمایندگی بیمه و شاید هم تا ۳۰هزار دفتر باید تعطیل شوند.»
بیمه مرکزی در ۲۷ اردیبهشت با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد: کلیه شرکت های بیمه ای از اول خرداد ماه زیر ساخت های لازم را برای دسترسی الکترونیکی بیمه گذاران بیمه شخص‌ثالث به اطلاعات مورد نیاز فراهم آورند.
طبق این بخشنامه به شرکت های بیمه ای تاکید کرده است که کلیه بیمه‌نامه‌های شخص‌ثالث خود را پس از دریافت کد یکتا از بیمه مرکزی ایران صادر کرده و لینک دریافت نسخه قابل چاپ بیمه‌نامه را از طریق ارسال پیامک، کد یکتا، آدرس الکترونیکی صفحه استعلام اصالت بیمه‌نامه از بیمه مرکزی ایران و نیز از آن شرکت را به بیمه‌گذاران خود اعلام کنند.
در این بخشنامه اعلام شده بود که شرکت های بیمه ای کلیه فرآیندهای صدور و پرداخت خسارت بیمه‌نامه شخص‌ثالث از جمله فروش و تمدید بیمه‌نامه، اعمال تخفیف عدم خسارت و رسیدگی و پرداخت خسارت را بدون نیاز به ارائه بیمه‌نامه فیزیکی انجام دهند.
ابلاغ این بخشنامه باعث نگرانی فعالان صنعت بیمه به ویژه دفاتر نمایندگی در شهرستان ها شد، زیرا به نظر آنها، چرخش مالی آنها خدشه دار می شود.
در واکنش به این نگرانی‌ها بود که بیمه مرکزی روز چهارشنبه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: تصمیم به ارائه خدمات بیمه ای به بیمه گذاران بدون نیاز به نسخه فیزیکی بیمه‌نامه شخص‌ثالث به مفهوم حذف شبکه فروش از فرایند عرضه بیمه‌نامه مذکور نبوده و شبکه فروش همچون گذشته نقش و کارکرد خود را حفظ خواهد کرد.
واحدهای صدور (اعم از شعب و نمایندگان) در شرکت های بیمه موظفند با رعایت دقیق مقررات مربوطه نسبت به تبیین و تشریح اهداف و منافع این طرح برای بیمه گذاران اقدام لازم را به عمل آورند.
در این راستا، با دریافت شماره تلفن همراه از بیمه گذاران و ثبت آن در سیستم صدور، امکان اطلاع رسانی پیامکی وجود دارد و شرکت های بیمه علاوه بر اطلاع رسانی الکترونیکی در صورت درخواست بیمه گذاران موظفند نسخه چاپی بیمه‌نامه را نیز در اختیار آنان بگذارند.
بیمه شخص ثالث بیشترین سهم حق بیمه تولیدی صنعت بیمه را داراست به طوری که بر اساس آمار در سال۹۸ حدود ۳۴ درصد سهم داشته و پس از آن درمان با ۲۳.۸ و زندگی با ۱۴.۶ درصد قرار داشته است.
به همین دلیل دفاتر بیمه به شدت نگرانی کاهش میزان صدور بیمه های شخص ثالث هستند.
بیمه مرکزی جزئیات افزایش بیمه حق ثالث را اعلام کرد که بر این اساس، حق بیمه ثالث خودروهای کمتر از چهار سیلندر ۱۴ میلیون و ۱۴۲ هزار ریال و خودروهای پیکان، پراید و سپند معادل ۱۶ میلیون و ۷۴۷ هزار ریال تعیین شد.
نرخ حق بیمه ثالث سایر خودروها نیز برابر ۱۹ میلیون و ۶۸۷ هزار ریال و خودروهای سواری بیش از چهار سیلندر معادل ۲۲ میلیون و ۳۲هزار ریال اعلام شد.