:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نوبخت: سیاست دولت نه حفظ وضع موجود بلکه بهبود شرایط است

۳۱ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی برای تحقق جهش تولید

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور تسریع دراجرای طرح‌های عمرانی اولویت دار و در راستای تحقق شعار جهش‌تولید درسال جاری، تخصیص اعتبارات طرح‌های عمرانی ملی و استانی به میزان بالغ بر ۳۱ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان را ابلاغ کرد
کد خبر: ۱۵۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
اقتصاد گردان - به گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، به منظور تسریع دراجرای طرح‌های عمرانی اولویت دار و در راستای تحقق شعار جهش‌تولید درسال جاری، «محمدباقر نوبخت» تخصیص اعتبارات طرح‌های عمرانی ملی و استانی به میزان بالغ بر ۳۱ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان را ابلاغ کرد.


این منابع شامل طرح‌های عمرانی ملی به میزان ٢١٨٠٠ میلیاردتومان، طرح‌های استانی ویژه به میزان ١۶٧۴میلیارد تومان، پروژه های استانی به میزان۶٢٠٠ میلیارد تومان و اعتبارات متفرقه ازجمله طرح آب‌های مرزی و طرح گرمسیری ١۵٢٠میلیارد تومان بوده است.
 با پرداخت این اعتبارات تعداد زیادی از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی ازجمله مصوبات سفرهای استانی رهبرمعظم انقلاب و رییس جمهوری تا پایان سال به بهره برداری می‌رسند که منجر به جهش تولید و اشتغال و توسعه ملی و منطقه ای خواهد شد.
بر این اساس در راستای اهداف اقتصادمقاومتی، اعتبارات مصوب طرح‌هایی که امسال به بهره برداری می‌رسند به طور کامل تخصیص یافته است.

سیاست دولت بهبود شرایط است

 
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت : با وجود شرایط تحریمی و تنگناهای اقتصادی سیاست دولت نگهداشت وضع موجود نیست بلکه با همه دشواری ها برداشتن گامهای موثر در ارتقا وبهبود وضعیت است.
نوبخت با اشاره به اینکه امسال با شرایط کاملا متفاوتی نسبت به سالهای قبل مواجهیم، افزود : در شرایط تحریمی بی سابقه و دشواری های اقتصادی ناشی از کرونا در مقایسه با کشورهای بزرگ شاهد مدیریت دقیق کشور هستیم.
 وی با بیان اینکه با تحریم کم و بیش سازگار شده بودیم که وضعیت ناشی از کرونا ایجاد شد،  عنوان کرد : این بیماری نه تنها کشور ما بلکه جهان را تحت تاثیر قرار داد و موجب رکود جهانی و بیکاری شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژه های متعددی در کشور در دست اجراست و جوان ها در آنها اشتغال دارند وم سعی می کنیم امور را به سمت بهبود پیش ببریم اما کشورهای بزرگ در اثر کرونا زمینگیر شدند.
وی با اشاره به اینکه امروز دو موضوع تحریم و کرونا را مدیریت می کنیم، تصریح کرد: در این مرحله از تحریم حتی اجازه فروش یک قطره نفت را از منظر بدخواهان نداریم اما کشتی ما خود را امروز به دریای کارائیب و ونزوئلا برای انتقال بنزین می رساند.
نوبخت  با بیان اینکه باید ۵۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی کسب، هزینه و مصرف کنیم، اظهار کرد: نفت و مالیات از عمده ترین منابع درآمدی کشور هستند که هم اکنون بدلیل تحریم امکان فروش نفت نداریم و وصول مالیات هم بدلیل شیوع کرونا و دستور ستاد مدیریت ملی کرونا با تعویق سه ماهه مواجه شده و امکان وصل این درآمدها را هم نداریم و به ناچار باید در این شرایط از آنها برای تامین درآمد کشور چشم پوشی کرد و تنها راه واگذاری داراییهای مالی اعم از مولد سازی و واگذاری و یا استفاده از ظرفیت های بزرگ منابع کشور است.
 وی با اشاره به اینکه منابع درآمدی کشور در سه بخش مصرف می شود، اظهار کرد: امور هزینه ای شامل دو بخش پرداخت های پرسنلی و سایر هزینه هاست که تلاش کردیم هر چه می توانیم در سایر هزینه ها صرفه جویی کرده و از آنطرف پرداخت های پرسنلی را واقع بینانه تنظیم کردیم.
وی گفت: باوجود این دشواری های مالی حقوق کارکنان همواره نه تنها به موقع پرداخت شده بلکه افزایشی برای حقوق شاغلان، بازنشستگان و مستمری مددجویان داشته ایم که اگر چه این افزایش بویژه در حقوق بازنشستگان با دشواری های زندگی مطابق نیست اما در هر صورت رقمی افزوده شده است.
 رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ۴۴۸ هزار تومان اعتبارمصوب در بودجه سال ۹۸  بیان کرد: از این میزان ۴۴۱ هزار تومان را پرداخت کردیم که ۶۰ هزار میلیارد تومان از این میزان مربوط به طرح های عمرانی بوده است.در سال جاری حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پرداخت خواهیم کرد که تا هفتم خرداد ماه امسال ۳۱ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.
وی یادآورشد: در شرایطی که در دولت دهم فقط ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتباربرای طرح های عمرانی پرداخت شده بود در سال ۹۲ یعنی نخستین سال استقرار دولت یازدهم ۲۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت کردیم که قبل از سکانداری دولت یازدهم مصوب شده بود.
 رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در این شرایط با برنامه ای دقیق پیش می رویم، تصریح کرد: اگر پول در خزانه نباشد یک ریال حقوق پرداخت نمی شود و تامین این منابع مالی نیازمند تلاش و برنامه ریزی های دقیق است.پروژه های مختلفی طی چندین ماه گذشته با همه مشکلات بهره برداری شده که از جمله آنها آزادراه همت به کرج، تهران - شمال،   راه آهن هشتگرد شامل ۱۳۲ کیلومتر مسیر دوخطه می باشد.هم اکنون برای برخی از طرح های عمرانی اعتبار نقدی در اختیار پیمانکاران می گذاریم تا کار سریعتر پیش برود.
وی با اشاره به اهتمام دولت در بخش اجرای پروژه های ریلی در کشور گفت: تمامی حلقه های منفصله در شبکه ریلی شناسایی شده و بر این اساس برنامه ریزی شده حداقل ۷۳۰ کیلومتر راه آهن بندر چابهار را به زاهدان و شبکه سراسری وصل کنیم.امسال طرح های عمرانی بسیاری بهره برداری می شود که علاوه بر رفاه مردم و توسعه زیر ساخت ها،  اشتغال زایی را به همراه خواهد داشت.
نوبخت در ادامه از بهره برداری آزادراه رشت- قزوین و راه آهن رشت - انزلی تا پایان سالجاری خبر داد.

طرح های جهش تولید

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تا کنون از تبصره ۱۸ و ۱۴ برای طرح های جهش تولید تعیین شده که استان ها می توانند از آن برای توسعه اشتغال و استان بهره گیرند.
وی با بیان اینکه اگر قرارگاه خاتم الانبیا(ص) سد پلرود را به نتیجه برساند اعتبارات لازم را اختصاص می دهیم، همچنین طرحی را اجرا خواهیم کردکه حداقل یکساعت طول مسیر ریلی رشت - تهران (۴ ساعته طی می شود) کوتاهتر خواهد شد.