:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

روسیه آماده کاهش محدودیت تولید نفت می‌شود

روسیه مصمم است تسهیل کاهش تولید نفت خود را از ماه ژوییه مطابق با توافق اوپک پلاس که در اوایل آوریل تصویب شد، آغاز کند.
کد خبر: ۱۵۳۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
اقتصادگردان- اوپک و متحدانش در واکنش به نابودی تقاضا بر اثر بحران شیوع ویروس کرونا، اوایل آوریل با کاهش تاریخی تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز موافقت کردند.

طبق توافق اخیر اوپک پلاس که ۲۳ کشور در آن حضور دارند، تولید نفت به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز طی ماه‌های مه و ژوئن کاهش داده می‌شود و سپس محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷.۷ میلیون بشکه در روز و از سال ۲۰۲۱ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل می‌شود.

اما از زمان تصویب این توافق، عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس با کاهش بیشتر تولید، تصمیم گرفته اند روند احیای بازار نفت را تسریع کنند. با آماده شدن اعضای گروه اوپک پلاس برای نشستی که دو هفته دیگر برگزار می شود، تولیدکنندگان در حال بررسی ادامه کاهش تولید به میزان فعلی یا کمتر کردن آن هستند.

سه مقام روسی و دو منبع صنعتی آگاه به بلومبرگ اظهار کردند که موضع روسیه پایبندی به توافق است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که این توافق بدون تردید موفقیت آمیز است و کشورهای اوپک پلاس پیش از تصمیم گیری در نشست روزهای نهم و دهم ژوئن، روند تحولات را مورد بررسی قرار خواهند داد.

توافق تاریخی آوریل به جنگ قیمت میان مسکو و ریاض خاتمه داد و به کاهش اشباع عرضه جهانی که باعث ریزش کم سابقه قیمت‌های نفت شده بود، کمک کرد. قیمت نفت برنت با کاهش محدودیت‌های قرنطینه و بهبود تقاضای جهانی، اکنون ۷۰ درصد بالاتر از یک ماه پیش است. با این حال قیمت‌ها در سطح کنونی همچنان به ضرر بودجه روسیه هستند.

طبق گزارش نشریه اقتصادی کومرسانت، تولیدکنندگان نفت روسیه روز سه شنبه با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه درباره آینده توافق اوپک پلاس از جمله احتمال تمدید محدودیت فعلی به مدت دو ماه دیگر گفت و گو کردند. این مذاکرات در حالی انجام گرفت که عربستان سعودی خواستار ادامه محدودیت عرضه به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز است.

روسیه همواره رویکرد محتاطانه ای داشته و پیش از دیدارهای اوپک پلاس ترجیح داده است، دست نگه داشته و تحولات بیشتری را مشاهده کند و سپس در آخرین لحظه با تصمیمات شرکایش موافقت کرده است.

در حالی که مازاد عرضه نفت بین هفت تا ۱۲ میلیون بشکه در روز مانده است، وزیر انرژی روسیه دوشنبه هفته جاری در بیانیه ای اعلام کرد که روسیه انتظار دارد توازن عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت در ژوئن یا ژوییه روی دهد.

بازیگران صنعت روسیه با خوش بینی محتاطانه به روند احیای تقاضا برای نفت چشم دوخته اند. پایانه نفتی سنت پترزبورگ که در آن سوخت تولید پالایشگاه‌های روسیه به مقصد اروپا بارگیری می شود شاهد بهبود چشمگیر تقاضای اروپایی برای محصولاتی نظیر دیزل بوده است.

میخائیل اسکیگین، مدیرعامل این پایانه به بلومبرگ اعلام کرد که ما شاهد بهبود تقاضا و بازگشت آن به سطح عادی هستیم و تنها استثنا مصرف سوخت جت است که ممکن است سه سال زمان ببرد تا به حجم سال ۲۰۱۹ برگردد.

وی پیش بینی کرد پالایشگاه‌های نفت روسیه که اوایل ماه میلادی جاری فعالیتشان تا حدود زیادی متوقف شد، در تابستان به فعالیت عادی برمی گردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کاهش چشمگیر تولید برای روسیه بسیار دشوار بوده است و تولیدکنندگان این کشور با چالش بستن شیرهای نفت بدون صدمه دیدن چاه‌ها مواجه بوده اند. روسیه حدود یک چهارم از کل کاهش تولید اوپک پلاس را برعهده گرفته است.