:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

اجرای طرح قرائت کنتورهای مکانیکی از طریق پردازش تصویر در غرب مازندران

با اجرایی شدن قرائت کنتورهای مکانیکی از طریق پردازش تصویر در سطح امورهای شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران، اطمینان از صحت قرائت کنتورهای مکانیکی، افزایش منطقی و قابل اتکا به میزان فروش و حذف هرگونه خطای خواسته یا ناخواسته و درنتیجه کاهش تلفات امکان پذیر شد.
کد خبر: ۱۵۳۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
اقتصادگردان- به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "کیوان فرح زاد" مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران با اعلام این مطلب گفت: اولین پروژه تحقیقاتی در حوزه مشترکان و با عنوان قرائت کنتورهای مکانیکی از طریق پردازش تصویر، پس از طی مراحل آزمایشی در امور چالوس، در تمامی امورهای تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران پیاده سازی شد.
وی با بیان اینکه در کنتورهای دیجیتالی قرائت از طریق پروب انجام می‌شد و عملا امکان تعویض مکانیکی به دیجیتالی به دلیل هزینه‌بر بودن آن در مدت زمان کوتاه امکان پذیر نبود، افزود: اغلب کنتورهای مکانیکی موجود برای مشترکان با مصرف پایین نصب و درصد خطا و نرخ خرابی آنها نیز عمدتا ناچیز بوده و به لحاظ اقتصادی تغییر آنها به دیجیتالی قابل توجیه و مقرون به صرفه نخواهد بود؛ از این رو پروژه جهت هوشمند سازی قرائت کنتورهای آنالوگ و به عنوان پروژه تحقیقاتی در گام اول توسط شرکت، تعریف و سپس به عنوان  پروژه ملی توسط شرکت توانیر تکلیف شد.
فرح زاد ادامه داد: در همین راستا، پروژه‌ای با عنوان قرائت کنتورهای آنالوگ به روش پردازش تصویر با انتخاب محقق و پژوهشگر توانمند داخلی و انعقاد قرارداد تحقیقاتی با دانشگاه مازندران با جمع آوری 10 هزار عکس از ارقام کنتورهای آنالوگ و پردازش آنها به صورت آزمایشی در امور برق چالوس با موفقیت پیاده سازی و در مرحله بعد  برای بالا بردن سرعت و دقت در ثبت ارقام کنتور از طریق عکس، نسبت به چاپ بارکد بدنه کنتور و نصب روی کنتورهای مکانیکی اقدام شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران ادامه داد: پس از اطمینان از دقت 100 درصد قرائت‌های صورت پذیرفته از طریق فرایند فوق، رفع تمامی ایرادهای مشاهده شده و اجرای پیشنهادات جهت ارتقای نرم افزار، پروژه یاد شده در امورهای هشتگانه با برگزاری  464نفر ساعت آموزش پیاده سازی شد.
وی خاطرنشان کرد: به طور قطع پیاده سازی پروژه فوق گام موثری در پایش عملکرد شماره برداران و مکانیزه شدن قرائت و بهبود عملکرد شاخص‌های شرکت خواهد بود.