:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تقاضای جهانی نفت هنوز به افول دائمی دچار نشده است

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که افول دائمی تقاضای جهانی نفت همچنان دور از ذهن است.
کد خبر: ۱۵۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
اقتصادگردان- به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، فاتح بیرول هشدار داد مصرف جهانی نفت هنوز به دوران اوج و افول خود نرسیده است و این مسئله امید به اینکه شیوع ویروس کرونا سبب پایین ماندن تقاضا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود را تضعیف کرده است.

وی گفت: نبود سیاست‌های شدید دولت‌ها، بهبودی پایدار اقتصادی و پایین آمدن قیمت نفت احتمالاً سبب بازگشت تقاضای جهانی نفت به میزان پیشین آن و حتی فراتر از آن می‌شود.

پارسال روزانه نزدیک به ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در جهان مصرف شد و برخی صنعتگران انرژی معتقدند این رقم می‌تواند آغاز افول تقاضای جهانی نفت باشد. آنها معتقدند همه‌گیری ویروس کرونا سبب ایجاد تغییراتی مانند افزایش میزان دورکاری و کاهش سفرهای خارجی و کاهش دائمی مصرف می‌شود.

اگر این فرضیه درست باشد، می‌تواند آثار مثبت بسیاری بر تغییرات آب و هوایی داشته باشد، زیرا مصرف کمتر نفت سبب کاهش دائمی تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود و راه رسیدن به اهداف توافق‌نامه اقلیمی پاریس را آسان می‌کند، اما بیرول به دولت‌ها هشدار داد که ویروس کرونا فقط به‌طور موقت تقاضای نفت را کاهش می‌دهد. در حالی که مصرف در سال ۲۰۲۰ به حدود ۹۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد، اما پس از آن، در سال ۲۰۲۱ و سال‌های بعد، دوباره افزایش خواهد یافت.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی افزود: تغییرات رفتاری در پاسخ به این بیماری همه‌گیر مشهود است، اما همه آنها برای مصرف نفت منفی نیستند. مردم بیشتر از خانه کار می‌کنند، اما در خارج از خانه، بیشتر از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند تا وسایل نقلیه عمومی. 

بیرول گفت: ویدئوکنفرانس چالش‌های انرژی و آب و هوایی ما را حل نمی‌کند، تنها راه‌حل سیاست‌های درست دولت‌هاست.

وی از دولت‌ها خواست از بسته‌های بهبود اقتصادی خود برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و هزینه برای انرژی‌های سبز استفاده کنند تا به اهداف تعیین‌شده در توافق‌نامه تغیرات اقیلمی پاریس در سال ۲۰۱۶ کمک کنند.

وی گفت: اگر بهبود اقتصادی‌ حاصل شود، مشاوران تجاری آمریکایی که از ویدئوکنفرانس استفاده می‌کنند، رفت‌وآمد ۱۵۰ میلیون شهروند جدید هندی و آفریقایی فعال در کارخانه‌ها و جابه‌جایی محصولات خریداری شده آنها با کامیون‌ها را جبران نمی‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی، روز چهارشنبه (۳۱ اردیبهشت‌ماه) اعلام کرد ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، در میان همه‌گیری ویروس کرونا، برای نخستین بار در ۲۰ سال گذشته امسال با کاهش روبه‌رو می‌شود، اما انتظار می‌رود سال آینده شاهد افزایش آن باشیم.