:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

جزئیات آغاز 2 طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای، تسهیلات بلاعوض برای ناوگان ساخت داخل

طبق برنامه‌ریزی قبلی مقرر است امروز 6 خرداد، 2 طرح نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای در قالب طرح‌های «نوسازی ناوگان تجاری درون و برون شهری» و «واردات کامیون با عمر حداکثر 3 سال» با حضور وزیر راه و شهرسازی در سازمان راهداری، کلید بخورد.
کد خبر: ۱۵۳۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
اقتصادگردان- از امروز ششم خرداد 99 نوسازی ناوگان جاده‌ای برون‌شهری در قالب طرح «نوسازی ناوگان تجاری درون و برون شهری» با برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آغاز می‌شود.

در حال حاضر 40 درصد ناوگان ‌کشور‌ فرسوده است که برای از بین بردن فرسودگی ناوگان، دولت طرح هایی مدنظر دارد که یکی از این طرح‌ها طرح «نوسازی ناوگان تجاری درون و برون شهری» است.‌ طرح نوسازی ناوگان تجاری درون و برون شهری شامل مینی بوس‌، اتوبوس،‌ کامیون و تریلر درون و برون شهری می‌شود.

مصوبه 10 میلیارد دلاری شورای اقتصاد برای نوسازی ناوگان/ وام بلاعوض برای 50 درصد قیمت خودرو سنگین

‌صدرالله بمانا، مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان، پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفته بود: »در طرح نوسازی ناوگان تجاری مصوبات از شورای اقتصاد اخذ شده است و این طرح 10 میلیارد و 666 میلیون دلار مصوبه شورای اقتصاد دارد که این اعتبار از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت تأمین می‌شود، این طرح بر مبنای ماده 12 قانون رفع موانع تولید است که شرکت نفت از محل صرفه‌جویی سوخت بابت خروج خودروهای فرسوده و ورود ناوگان نو و بر اساس پیمایش خودروی نو، صرفه‌جویی حاصله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اختصاص می‌دهد».

‌طبق گفته بمانا، در طرح «نوسازی ناوگان تجاری درون و برون شهری»، 50 درصد قیمت خودرو به صورت تسهیلات بلاعوض از سوی دولت برای ناوگان فرسوده شامل اتوبوس‌، کامیون و مینی‌بوس از محل صرفه‌جویی سوخت پرداخت می‌شود، 30 درصد قیمت ناوگان تسهیلات با نرخ سود 8 درصد ارائه می‌شود و 20 درصد هم آورده مالک و اسقاط خودروی فرسوده است.

با آغاز این طرح، مالکان خودروهای فرسوده برای شناسایی باید به سامانه NONAFAR.IR مراجعه کنند و با مراجعه به این سایت و شناسایی کد دریافت می‌کنند؛ هر کارخانه سازنده داخلی‌ که بابت ثبت نام اطلاع‌رسانی‌ و تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرد، متقاضی که خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معرفی کرده و کد گرفته است با ارائه کد به کارخانه ثبت نام می‌شود و متقاضی باید حتماً کسی باشد که مالک خودروی فرسوده است.

ویژگی خودروهای اسقاطی بابت ثبت نام

‌خودروی فرسوده باید در یک سال اخیر حداقل سه معاینه فنی معتبر داشته باشد، چون خودروهای اسقاطی سه ماهه معاینه فنی می‌گیرند؛ البته با ارائه اطلاعات از سوی مالک خودرو فرسوده در سایتی که معرفی شد، سیستم خود عملیات شناسایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهد و نیاز به ارائه مدارک نیست، در این راستا ناوگان اسقاط غیر فعال و غیره امکان ثبت نام ندارند‌.

متقضایان کامیون اسقاطی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل می‌دهند و کامیون نو تحویل می‌گیرند، البته برگه اسقاط صادر نمی‌شود چون 50 درصد هزینه یارانه دریافت می‌شود.

امکان واردات کامیون‌های با عمر کمتر از 3 سال از تولیدات اروپا، ژاپن یا کره جنوبی

بنابراین گزارش دومین مدل نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای، طرح نوسازی ناوگان کامیونی از محل واردات کامیون‌ها‌‌‌ی دارای عمر حداکثر 3 سال است.

مجلس شورای اسلامی در بند 3 ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اجازه داده است که بتواند صرفا کامیون‌های زیر سه سال ساخت وارد کشور کند و قسمتی از ناوگان فرسوده حذف شود.

در حال حاضر قیمت کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس به شدت افزایش یافته است، چون به علت تحریم‌ها، تولید کند شده است و واردات هم نداریم، ضمن آنکه قیمت ناوگان بیش از تورم افزایش داشته است؛ از سوی دیگر قیمت تمام شده حمل و نقل بار و مسافر افزایش یافته است و متقاضی باید هزینه بیشتری بپردازد که این زیبنده نیست و باید قیمت‌های حمل کاهش یابد در این راستا واردات کامیون‌‌های با عمر حداکثر 3 سال در دستور کار قرار گرفت.

به گفته مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نوسازی ناوگان، ‌اولویت‌ در میزان واردات کامیون‌های کارکرده خارجی، 20 درصد تولید داخل است، کارخانجات، واردکنندگان، مالکان ناوگان اسقاط و شرکت‌ های حمل و نقلی توانمند امکان انجام این واردات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند تا کمبود ناوگان جبران شود.

در این بخش نیز قرار است ثبت‌نام‌ها از امروز ششم خرداد 99 آغاز شود‌.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نوسازی ناوگان در این‌باره به فارس گفت: طرح نوسازی ناوگان با کامیون‌های با عمر 3 سال مراحل قانونی و آیین‌نامه هیأت وزیران دارد، ضمن آنکه وزیر راه و شهرسازی نیز ضوابط آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ابلاغ کرده است و متقاضیان می‌توانند اطلاعات در این باره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دریافت کنند.

‌به گفته بمانا در این طرح دولت 25 درصد عوارض گمرکی بابت واردات انجام می‌دهد، ضمن این که این خودروها باید تولیدات اروپا، ژاپن یا کره جنوبی باشد، به هر حال این کامیون‌ها معمولا استاندارد روز اروپا و داخل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند.

شرایط کامیون های وارداتی با عمر 3 سال

بنابراین گزارش طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، کامیون‌ها نباید بیش از سه (3) سال از زمان ساخت آنها گذشته باشد؛ کامیون ها باید از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو- مصوب 1386 و آئین‌نامه اجرایی آن موضوع تصویب نامه شماره 7415/ت51681 هـ مورخ 95/01/28 و اصلاحات بعدی آن برخوردار باشند.(چنانچه واردکننده خدمات پس از فروش موضوع قانون فوق را طبق مقررات راساً ارائه نماید، ارائه مجوز فوق قابل قبول بوده و در غیر این صورت باید مجوز رسمی و قانونی از شرکت یا کارخانه دارای حق قانونی ارائه دهنده خدمات فوق اخذ و ارائه کند).

کامیون های وارداتی باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگیهای محیط زیست با استانداردهای روز و اجباری که مورد تائید مراجع ذیربط بوده، انطباق داشته و دارای استاندارد e-mark نیز باشند.

کامیون ها می‌توانند دارای بارگیر ثابت یا غیرثابت (کشنده) باشند.

کامیونهایی می‌توانند به کشور وارد شوند که ساخت کشورهای اروپایی، ژاپن یا کره جنوبی بوده و در پنج (5) سال گذشته مدلهای آنها در کشور تولید و یا به کشور وارد شده باشند. کامیونهای وارداتی جدید ساخت کشورهای مذکور باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگیهای محیط زیست در زمان ساخت مورد تائید دستگاههای ذی‌ربط باشد.

در مرحله اول، اولویت با کامیون های دارای ظرفیت- مندرج در کارت مشخصات وسیله نقلیه- هیجده (18) تن و بالاتر است.

کامیون های وارداتی، باید شرایط زیست محیطی، استانداردها و شرایط لازم برای حمل‌ونقل بین‌المللی و ورود به کشورهای اروپایی را دارا باشند.

شرایط کامیون‌های اسقاطی برای جایگزینی با کامیون‌‌های وارداتی

طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط، حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از بیست و پنج (25) سال گذشته باشد و ظرفیت آن نیز می‌تواند حداکثر سه (3) تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد. در این مرحله، ظرفیت کامیون اسقاطی مندرج در کارت مشخصات وسیله نقلیه حداقل پانزده (15) تن است.

کامیون مورد اسقاط باید فعال در بخش حمل‌ونقل عمومی و دارای معاینه فنی معتبر در زمان اسقاط (برابر اسناد ثبتی در سامانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای) باشد.

به ازای اسقاط کامیون، پس از تایید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سود بازرگانی کامیون وارداتی بیست و پنج (25) درصد توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران کاهش می‌یابد.

شرایط واردکنندگان

طبق اعلام سازمان راهداری،‌ کارخانجات تولیدکننده کامیون، شرکت‌های واردکننده کامیون‌های سنگین دارای مجوز از وزارت «صمت»، شرکت‌های حمل‌ونقل توانمند دارای مجوز از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مالکان وسایل نقلیه فرسوده می‌توانند مبادرت به واردات کنند.

در مرحله اول، سقف میزان واردات در هر درخواست توسط کارخانجات تولید کننده داخلی خودروهای سنگین یک هزار (1000) دستگاه، شرکت های حمل‌ونقل توانمند یکصد (100) دستگاه، شرکت‌های واردکننده کامیون‌های سنگین پنجاه (50) دستگاه و مالکان حقیقی و حقوقی وسایل نقلیه فرسوده ده (10) دستگاه است.

ارائه درخواست جدید در مراحل بعد، منوط به واردات هشتاد درصد (80) درخواست مرحله قبلی است.

هر کدام از ذینفعان بسته به نوع مدل کامیون وارداتی مورد درخواست، باید مستندات و مدارک مربوط به استاندارد روز و اجباری ایمنی و کیفیت از سازمان ملی استاندارد کشور، استاندارد روز و اجباری آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست، تاییدیه خدمات پس از فروش از وزارت «صمت» (صنعت و معدن و تجارت) را تهیه و به سازمان ارائه نمایند. 

 منشاء ارز برای واردات باید خارج از ایران باشد و واردکنندگان مشمول استفاده از ارز داخلی نمی شوند.

طبق اعلام سازمان راهداری، ذینفعان تا بعد از ترخیص کامیون از گمرک ایران حق هیچ‌گونه ثبت نام و یا درخواست و اخذ وجه از خریداران را ندارند بنابراین از هرگونه پرداخت به افراد مدعی در این مرحله خودداری شود؛ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال تحویل کامیون توسط واردکننده به خریدار ندارد بنابراین خریداران ‌باید در این خصوص با دقت نظر و تحقیق و بررسی کامل در مراحل ثبت نام و خرید اقدام نمایند.

متقاضیان دریافت خودرو وارداتی از موعدی که متعاقباً اعلام خواهد شد، صرفاً به ذینفعان مورد تأیید سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای که مراحل اخذ مجوزهای لازم را طی نموده‌اند مراجعه کنند. این فهرست متعاقبا در سایت سازمان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به محض ترخیص کامیون از گمرک ایران، اطلاعات واردکنندگان، نوع و تعداد کامیون‌های وارداتی در سایت سازمان ارائه و در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.

قیمت تمام شده ناوگان توسط مراجع ذی‌صلاح و نظارتی با توجه به قرارداد خرید خارجی ناوگان تعیین و ملاک عمل برای عرضه در داخل کشور قرار خواهد گرفت.

بنابراین گزارش سازمان راهداری از متقاضیان ورود خودروهای باری سنگین تا سه سال ساخت در آدرس اینترنتی خود (www.rmto.ir) بخش نوسازی و توسعه ناوگان، ثبت‌ نام به عمل می‌آورد.

به هر حال امروز قرار است 2 طرح نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای در قالب طرح‌های «نوسازی ناوگان تجاری درون و برون شهری» و «واردات کامیون‌های با عمر حداکثر 3 سال» با حضور وزیر راه و شهرسازی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کلید بخورد.

قطعا نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای در کنار منافع اقتصادی که برای بخش حمل و نقل خواهد داشت، موجب کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی، کاهش تولید آلاینده‌های صوتی، افزایش سرعت سیر ناوگان، کاهش ترافیک جاده‌ها و کاهش سوانح رانندگی خواهد شد که منافع بزرگی برای کشور به دنبال خواهد داشت.