:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
فاصله تورمی دهک‌ها در اردیبهشت ٩٨ به٣.٩ درصد رسید

رشد ١۴.٩ درصدی اجاره‌بهاي زمستان در تهران / افزایش هزینه‌ خانوار در استان هاي كشور

متوسط قیمت فروش در شهر تهران در زمستان ٩٨ نسبت به پاییز ٩٨ رشد ١١.١ درصدی را تجربه کرده است و معاملات نیز ٣٧.٢ درصد رشد داشته است. با رشد ۴٣.١ درصدی قیمت فروش مسکن در زمستان ٩٨ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن معاملات ١٠.٣ درصد کاهش یافته است
کد خبر: ۱۵۳۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
اقتصاد گردان -  گزارش‌های رسمی از این حکایت دارد که در اردیبهشت ماه امسال بیشترین افزایش هزینه برای خانوارهای هرمزگانی و کمترین برای آذربایجان غربی نسبت به سال گذشته ثبت شده است.
اعلام اخیر مرکز آمار درباره وضعیت شاخص قیمت کالا و خدمات در ایران نشان داد که تورم سالانه در اردیبهشت ماه با کاهش مواجه شده و با ریزش ۲.۴ درصدی به ۲۹.۸ درصد  رسیده است، همچنین تورم نقطه به نقطه(تغییر نسبت به ماه مشابه سال قبل) با رشد ۱.۲ درصدی نسبت به فروردین به ۲۱ درصد و تورم ماهانه به ۲.۵ درصد رسید.
این در حالی است که بررسی وضعیت استان‌های مختلف در جریان تغییر قیمتها از این حکایت دارد که در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه برای استان بوشهر با ٤.٧ درصد و کمترین نرخ در آذربایجان غربی با ٠.٦ درصد افزایش ثبت بوده است.همچنین بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان با ٣٠.٥ درصد و کمترین به آذربایجان غربی با ١٣.٧ درصد اختصاص دارد.
در رابطه با نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه نیز  بیشترین نرخ  در استان ایلام با ٣٥.٨ درصد و کمترین آن به استان­ های آذربایجان غربی و فارس  با ٢٦.٥ درصد گزارش شده است.
اما بررسی وضعیت شهرها در تغییر قیمت‌های اردیبهشت نشان می دهد که بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان بوشهر با ٤.٦ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی با ٠.٣ درصد افزایش است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری نیز برای استان هرمزگان با ٢٩.٨ درصد و کمترین آن برای آذربایجان غربی با ١٣.٤ درصد است.برای  ایلام  با ٣٥.٤ درصد و فارس با ٢٥.٣ درصد بیشترین و کمترین تورم سالانه گزارش شده است.
براساس اعلام مرکز امار؛ استان‌های هرمزگان و آذربایجان غربی به ترتیب با ٣٠.۵ و ١٣.٧ درصد بیشترین و کمترین نرخ تورم را در اردیبهشت امسال داشتند. براساس این گزارش از میان ٣١ استان کشور ١۶ استان دارای نرخ تورم کمتر ازکل کشور را دارند.  در اردیبهشت ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور بر مبنای سال ٩۵، به ٢١٠ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد.  
در این ماه (اردیبهشت) بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان بوشهر با ٤.٧ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی با ٠.٦ درصد افزایش است.   درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٢١.٠ درصد است.   بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان (٣٠.٥ درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی  (١٣.٧ درصد) است.  
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به عدد ٢٩.٨ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٣٥.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان¬ های آذربایجان غربی و فارس (٢٦.٥ درصد) است.
در اردیبهشت ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٠٨.٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد.  ر این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان بوشهر با ٤.٦ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی با ٠.٣ درصد افزایش است.  درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٢١.٣ درصد است.  بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان هرمزگان (٢٩.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی (١٣.٤ درصد) است.  نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای شهری به عدد  ٢٩.٧ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام  (٣٥.٤ درصد) و  کمترین آن  مربوط به  استان  فارس (٢٥.٣ درصد) است.

رشد ١۴.٩ درصدی اجاره‌بهاي زمستان در تهران
 
مرکز آمار کشور اعلام کرد: میزان اجاره‌بها شهر تهران در زمستان ٩٨ نسبت به پاییز، ١۴.٩ درصد افزایش یافت در حالیکه تعداد معاملات ۵٠.۴ درصد کم شده بود.
مرکز آمار کشور میزان فروش و اجاره‌بها شهر تهران در زمستان ٩٨ را منتشر کرد.  بررسی جداول آماری نشان می‌دهد که در این دوره متوسط مبلغ اجاره‌بها به علاوه سه درصد ودیعه یک مترمربع برابر ۵٠٧ هزار و ۴۶۵ ریال است.  همچنین مقایسه اجاره‌بها زمستان ٩٨ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حاکی از آن است که اگرچه معاملات ۴٨.٧ درصد کم شده است اما اجاره‌بها۴٧.٩ درصد افزایش یافته است.
متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در زمستان ٩٨ برابر با ٢٠٨ میلیون و ١۵٠ هزارریال با میانگین مساحت ٢٣٥ مترمربع بوده است. فروش زمین کلنگی در زمستان ٩٨ نسبت به پاییز همان سال ١١.١ درصد ونسبت به زمستان ٩٧ نیز ۴٣.١ رشد داشته است. تعداد معاملات در زمستان ٩٨ نسبت زمستان سال قبل از آن ١٠.٣ درصد کم و نسبت به پاییز همان سال ٣٧.٢ درصد رشد داشته است.
براساس جداول مرکز آمار متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران معادل ١۵٣ میلیون و ٣۴٢ هزار ریال با میانگین مساحت ٨٨ مترمربع و متوسط عمر بنای ١١ سال است.
متوسط قیمت فروش در شهر تهران در زمستان ٩٨ نسبت به پاییز ٩٨ رشد ١١.١ درصدی را تجربه کرده است و معاملات نیز ٣٧.٢ درصد رشد داشته است.
با رشد ۴٣.١ درصدی قیمت فروش مسکن در زمستان ٩٨ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن معاملات ١٠.٣ درصد کاهش یافته است.

فاصله تورمی دهک‌ها در اردیبهشت ٩٨ به٣.٩ درصد رسید
 
مرکز آمار کشور اعلام کرد که بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در اردیبهشت به ٣.٩ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ٠.۵ واحد درصد رشد داشت.
نرخ تورم کل کشور در اردیبهشت ماه ١٣٩٩ برابر ٢٩.٨ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٢٨.٠ درصد برای دهک اول تا ٣١.٩ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٩.٢ درصد برای دهک اول تا ٣٢.٤ درصد برای دهک دهم است. هم چنین در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٦.٩ درصد برای دهک اول تا ٣١.٧ درصد برای دهک دهم است.
فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٨ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٧ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.