:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

واریز پول حاصل از فروش سهام عدالت از 10 خرداد

سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت گفت: بانک‌ها از ۱۰ خرداد که آزادسازی سهام عدالت انجام می‌شود و امکان فروش سهام عدالت برای آنها مهیا خواهد شد، سهام سفارش شده را براساس وضعیت بازار به فروش می‌رسانند و مبلغ تعیین شده ظرف چند روز به حساب مشمولان واریز خواهد شد
کد خبر: ۱۵۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
اقتصاد گردان -  وزارت اقتصاد و دارایی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تمامی دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از روز سه‌شنبه (۶ خرداد) به شعب بانک‌هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه و با تکمیل  فرم های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوطه، اقدام کنند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: از تاریخ ۱۰ خرداد بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرار داد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب مشمولان واریز خواهند کرد.
در خصوص این اطلاعیه منتشر شده ابهاماتی وجود دارد که در این زمینه «حسین فهیمی» سخنگوی سهام عدالت به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: براساس ابلاغیه رهبر معظم انقلاب، شورای عالی بورس اختیار پیدا کرد تا در مورد نحوه آزادسازی سهام عدالت، میزان درصد فروش و زمان‌بندی آن تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
وی ادامه داد: براساس آخرین تصمیم شورای عالی بورس، مشمولان سهام عدالت که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده اند می توانند فقط ۳۰ درصد از سهام در اختیار خود را در مرحله نخست به فروش برسانند و به مرور در زمینه مراحل بعدی فروش تصمیم‌گیری و زمان دقیق آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
به گفته فهیمی، افرادی که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، برای فروش محدودیتی ندارند و بعد از آزادسازی می‌توانند نسبت به فروش سهام خود تصمیم‌گیری  کنند.
سخنگوی سهام عدالت با تاکید بر اینکه آزادسازی سهام عدالت زودتر از موعد مقرر و از ۱۰ خرداد آغاز خواهد شد، افزود: زمانی که همه زیرساخت‌ها و مقررات آزادسازی سهام عدالت نهایی شد، شورای عالی بورس تصمیم گرفت تا اجازه فروش ۳۰ درصدی این سهام را زودتر از مدت در نظر گرفته شده به دارندگان سهام بدهد.
وی با اشاره بر تاکید رییس جمهوری مبنی بر استفاده از شبکه‌های بانکی برای آزادسازی سهام عدالت و فروش سهام در اختیار مشمولان گفت: در این زمینه رویه، مقررات و الزامات لازم نهایی شده است و براساس آن بانک‌ها از روز  (سه‌شنبه) اجازه دارند تا سفارش برای فروش ۳۰ درصدی را از مشتریان دریافت کنند و بعد از آن سفارش‌ها را به تدریج به فروش می رسانند و مبلغ مورد نظر را به حساب این افراد واریز خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افزود: بانک‌ها از ۱۰ خرداد که آزادسازی سهام عدالت انجام می‌شود و امکان فروش سهام عدالت برای آنها مهیا خواهد شد، سهام سفارش شده را براساس وضعیت بازار و میزان تقاضایی که برای هر سهام وجود دارد در یک روز یا در روزهای متوالی به فروش می‌رسانند و مبلغ تعیین شده را ظرف چند روز به حساب مشمولان نهایی واریز خواهند کرد.
یکی از حقوقی که دارندگان سهام عدالت از آن برخوردارند، امکان فروش سهام‌ است و بر این اساس امکان فروش سهام عدالت برای مشمولانی که قصد فروش سهام عدالت خود را دارند از ۶ خرداد فراهم شده است و این افراد می‌توانند از فردا با مراجعه حضوری یا غیرحضوری به بانکی که پیش از این شماره شبای خود را در سازمان خصوصی‌سازی ثبت کرده‌اند، نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.
هفته گذشته وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کلیه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می توانند از روز سه شنبه (۶ خرداد) به شعب بانک‌هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه و با تکمیل  فرم‌های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوطه، اقدام کنند.
پس از اتمام مهلت اعلام شده در سامانه سهام عدالت برای تعیین تکلیف مدیریت سهام (۸ خردادماه)، از ۱۰ خرداد بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز خواهند کرد.
بانک‌ها هر سه روز یک بار اید اطلاعات مربوط به درخواست های فروش سهام عدالت متقاضیان را به صورت تدریجی به کارگزاری بانک خود و در صورت نداشتن کارگزاری، به کارگزاری طرف قرارداد خود ارسال کنند. کارگزاری‌ها نیز مکلف هستند پس از دریافت اطلاعات و با هماهنگی شرکت سپرده گذاری مرکزی و نهاد ناظر، نسبت به فروش سهام متقاضیان با رعایت دستورالعمل‌های مربوطه اقدام و وجوه حاصل از فروش سهام مذکور را حداکثر تا ابتدای روز کاری بعد از فروش به حساب بانک ذیربط واریز کنند. پس از آن، بانک‌ها مکلف هستند به محض وصول وجوه واریزی از طرف کارگزاری‌ها، وجوه مربوطه را به حساب متقاضیان واریز کنند.
سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب می کنند، سهام تک تک ۳۶ شرکتی که در لیست سهام عدالت قرار دارد، در کد بورسی‌شان قرار می‌گیرد و این افراد باید درمورد تعداد سهمی که از این ۳۶ شرکت در اختیارشان قرار دارد تصمیم بگیرند. در روش غیرمستقیم، دارایی ۳۶ شرکت مذکور به اضافه چند شرکت غیر بورسی به حساب شرکت سرمایه‌گذاری استانی ریخته می‌شود و افراد فقط سهامدار این شرکت خواهند بود.
حسین فهیمی، سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به امکان فروش سهام عدالت برای مشمولانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند، اظهار کرد: هر مشمولی که قصد دارد ۳۰ درصد سهم خود را به صورت یکجا بفروشد، می‌تواند از ۶ خرداد به شعب بانکی که شماره شبای خود را پیش از این در سامانه سازمان خصوصی سازی ثبت کرده است مراجعه کند. مشمولان توجه داشته باشند که نمی‌توانند بانک خود را عوض کنند و فقط باید به یکی از شعب همان بانکی که شماره شبای خود را ثبت کرده‌اند، مراجعه کنند.
وی ادامه داد: اگر فردی هم نخواهد از طریق بانک اقدام کند می تواند از ۱۰ خرداد به بعد ۳۰ درصد سهام خود را بفروشد. البته افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند محدوديتی در میزان فروش سهام خود ندارند و زمانی که آزادسازی صورت گرفت می‌توانند کل سهام خود را از طریق شرکت‌های استانی به فروش برسانند.
سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت با تاکید بر اینکه مراجعه مشمولان به شعب بانک‌ها اجباری نیست، گفت: مشمولان می‌توانند از اپلیکیشن یا وب سایت بانک مدنظر خود استفاده کنند.
فهیمی به این سوال که چرا در تعهدنامه بانکی ذکر شده است که فرد اجازه اعتراض در خصوص سهام انتخابی برای فروش را ندارد؟ پاسخ داد: تعداد مشمولان زیاد است و بانک‌ها نمی توانند مورد به مورد با افراد چک کنند. بانک سفارشها را تجمیع می کند و به کارگزاری تحویل می‌دهد. در واقع اجرای شرایط سفارش برای هر فرد امکان پذیر نیست.